ترامپ فقط نیرو کم می‌کند، بایدن همان را هم لغو می‌کند

سرویس بین الملل جوان آنلاین: مشاور امنیت ملی امریکا مدعی شد که رئیس‌جمهور این کشور امیدوار است تمام نظامیان امریکایی تا اردیبهشت به خانه بازگردند، با وجود چنین تبلیغاتی از سوی ترامپ و دار و دسته‌اش در کاخ سفید، اما هم سخنان در مورد تعدادی از نیرو‌ها و هم اظهارات فرماندهان امریکایی چیز دیگری را نشان می‌دهد. سخنگوی ائتلاف امریکایی موسوم به ضد داعش ضمن مطرح کردن این ادعا که ائتلاف با عناصر داعش می‌جنگد، گفت که نیروهایش در سوریه خواهند ماند. داستان خروج از افغانستان هم مشکوک است. نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در کابل در همین زمینه گفته‌است که با توجه به خارج نشدن کامل نظامیان امریکایی از افغانستان و احتمال لغو دستورات ترامپ در دوره رئیس‌جمهور بعدی امریکا، مسئله خروج نیرو‌های این کشور، هیاهو برای هیچ است. در عراق هم اصل ماجرا رفتن نیست، بلکه اگر چیزی باشد، کم کردن نیروهاست، چنانکه رئیس شورای سیاسی جنبش هشدار داده است که کاستن از تعداد اشغالگران امریکایی در محاسبات واقعی مقاومت عراق جایگاهی ندارد.
«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی امریکا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رئیس‌جمهور این کشور امیدوار است تمام نظامیان امریکایی تا ماه می (اردیبهشت) به خانه بازگردند- ترامپ حداکثر تا ۱۹ ژانویه (۳۰ دی) در کاخ سفید حضور خواهد داشت- درباره طرح دولت ترامپ برای کاهش نظامیان امریکایی در عراق و افغانستان صحبت کرد.
البته خود اوبراین در سخنانش روشن کرد که این خروج کامل نخواهد بود و از «دفاع از دیپلمات‌ها و سفارت‌های امریکا و کمک به متحدان برای عمل به تعهداتشان است» سخن گفت تا توجیهی تراشیده‌باشد برای باقی‌ماندن تعدادی از امریکایی‌ها در افغانستان و عراق. دقایقی پیش از اوبراین «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع امریکا از خروج قریب الوقوع بخشی از نیرو‌های امریکایی از عراق و افغانستان خبر داده بود. میلر گفته بود که تعداد نظامیان امریکا در عراق از ۳ هزارو ۲۰۰ نفر به ۲ هزارو ۵۰۰ و در افغانستان نیز تا ۲ هزارو ۵۰۰ نظامی کاهش خواهد یافت.
همزمان «وین ماروتو»، سخنگوی ائتلاف امریکایی موسوم به ضدداعش در مصاحبه با پایگاه خبری «نورث» به موضوع مبارزه با عناصر سازمان تروریستی داعش پرداخت و گفت که نیرو‌های ائتلاف در سوریه خواهند ماند.


ماروتو با دستاویز قرار دادن مسئله داعش گفت که این سازمان تروریستی شکست خورده‌است؛ با این حال، آن‌ها انعطاف‌پذیر هستند و برای عراق، سوریه و تمام جهان همچنان خطرآفرین هستند.
سخنگوی ائتلاف در ادامه اظهارات خود گفت که نیرو‌های آن‌ها به حضور خود در عراق و سوریه تا زمان شکست داعش ادامه خواهند داد. وین ماروتو همچنین به عراق اشاره کرد و گفت که حضور این نیرو‌ها در عراق به درخواست بغداد و طبق یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل بوده‌است. ماروتو گفت که ارتش عراق با گذر زمان تمام وظایف را به دست خواهد گرفت، اما اکنون امریکا با همپیمانان با هدف شکست داعش مأموریت‌های مشترک را انجام می‌دهد. سخنگوی ائتلاف همچنین با اشاره به این مسئله که شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) با عناصر داعش مبارزه می‌کنند، گفت: «ما اکنون در شمال شرق سوریه ۹۰۰ نیرو از ارتش امریکا در اختیار داریم» و مدعی شد که این نیرو‌ها برای شکست دادن داعش در کنار نیرو‌های مستقر در منطقه «التنف» (شرق سوریه) فعالیت می‌کنند.
هیاهو برای هیچ و همدستی با طالبان
«ضمیر کابالوف» نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین» در افغانستان دیروز گفت: سروصدای زیادی درباره اظهارات دونالد ترامپ در خصوص خروج سریع نیرو‌های امریکایی از افغانستان وجود دارد، در حالی که این مسئله بعید است که اوضاع را به شکل قابل‌توجهی در واقعیت تغییر دهد.»
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کابالوف گفت: «ترامپ واقعاً قصد دارد نیرو‌ها را بیرون بکشد، اما به رغم اظهارات قبلی خود، نه همه آن‌ها را و ۲هزارو۵۰۰ نیرو باقی خواهند ماند؛ بگذار اینطور بگوییم که علاقه‌مندان (به ادامه حضور امریکا) در کابل امیدوارند بایدن بتواند بعد از روی کار آمدن، آن (دستور خروج) را لغو کند. بنابراین هیاهو برای هیچ است.» از سوی دیگر ژنرال «هربرت مک‌مستر» برای مدتی در دولت ترامپ مشاور امنیت ملی بود، با بیان اینکه واشنگتن با طالبان علیه دولت افغانستان همدست شده‌است، گفت: «طالبان به دنبال دیکته کردن خواست خود بوده و قصد مذاکره با کابل را ندارد.» در چنین شرایطی سرپرست وزارت دفاع امریکا «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان سه‌شنبه‌شب بر ادامه خروج نیرو‌های نظامی امریکا از افغاستان تأکید کرده‌است.
حمله به سفارت امریکا پوششی برای ماندن در عراق
کتائب حزب‌الله عراق درباره حمله راکتی روز سه‌شنبه به سفارت امریکا در بغداد در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، آورده است: حمله به سفارت شر، از دو حال خارج نیست؛ یا جهل و حماقت یا مزدوری برای ترامپ.
به باور کارشناسان ماهیت این حمله‌های مشکوک در واقع توجیه‌کننده ادامه حضور امریکا در عراق است. در همین حال شیخ «علی الاسدی»، رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء در واکنش به اعلام رسمی پنتاگون مبنی بر کاهش نظامیان امریکایی در عراق تصریح کرد: «کاستن از عدد اشغالگران امریکایی حاضر در عراق، در محاسبات واقعی ما جایگاه قابل‌اعتنایی ندارد؛ آنچه در این محاسبات برای ما اهمیت دارد، دیدن خروج آخرین سرباز اشغالگر از سرزمینمان است.»
وی ضمن تأکید بر اینکه عراقی‌ها هیچ‌گاه از گرفتن حق خود عاجز نبوده‌اند تا اشغالگران با کاهش تعداد سربازانشان بر سر آن‌ها منت بگذارند، افزود: «اشغالگران را نصیحت می‌کنیم که به خروج سربازانشان سرعت ببخشند تا مسیر تحولات به بن‌بست نینجامد.»