به دنبال تسویه حساب سیاسی و جناحی نباشید


رییس جمهور گفت: به دلیل اوج گیری کرونا در آستانه مرحله جدیدی از مسئولیت پذیری اجتماعی هستیم در این مرحله جدید، شهرهای قرمز به حالت تعطیل و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل درمیآیند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ و انتخابات خواهد رسید و در آن زمان کرونا کمتر خواهد بود و فضا و روحیهها بهتر است و بعضیها فرصت دارند اقدامات سیاسی و جناحی خود را انجام دهند. اما الان موقع آرامش کشور است. خواهش میکنم در این مقطع حساس کنونی کسی به دنبال تسویه حساب سیاسی و جناحی نباشد.

وی با تاکید بر این که مهم است که به اسم نقد قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم عنوان کرد: ما نباید به اسم نقد دولت به دنبال تطهیر و تبرئه دولت آمریکا باشیم. این دولت اخیر آمریکا جنایتکار و تروریست بود و عدهای هم در داخل به صورت مجانی در حال تطهیر آن هستند. حالا تکلیف رسانههای خارجی که پول میگیرند مشخص است. اما این عده برای صدمه به دولت و آماده کردن فضا برای انتخابات ۱۴۰۰ چنین حرفهای میزنند.

وی اضافه کرد: تا انتخابات ۱۴۰۰ خیلی مانده و آن موقع میتوانید برای خودتان هر کاری که می خواهید انجام دهید، اما ایجاد یاس در جامعه خیانت ملی است و نباید در جامعه یاس ایجاد کنید.

روحانی یادآور شد: در دنیای سیاست نقد، تضارب آرا و اعلام نظر اشکال ندارد، اما نباید واقعیتهای جهان را منحرف کنیم و به خورد مردم بدهیم. نباید جنایت آمریکا را لاپوشانی کنیم و بگوییم مثلا دولت فلان کرده است. اصلا شما میدانید مدیریت چیست؟ این دولت همان دولتی است که در ۴ سال اول بالاترین رشد اقتصادی و کاهش تورم را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه به هر حال تحریمها امروز یا فردا یا هر زمانی کنار زده خواهد شد تصریح کرد: بعضیها تنش ایجاد میکنند که مثلا قهرمان رفع تحریم چه کسی باشد. خوب اصلا شما قهرمان باشید ما به دنبال قهرمان سازی نیستیم.

رئیس جمهور با بیان این که در این ایام شرایط اقتصادی و اجتماعی رو به بهبود است افزود: ما در حال مشاهده پیامدهای کاهش قیمت کالا و ارز هستیم. خواهش میکنم آنهایی که به ناروا میگویند دولت به دنبال افزایش قیمت ارز است چنین حرفهایی نزنند. تمام تلاش دولت رفاه و کاهش آلام مردم است. احساس ما این است که شرایط در روزهای آینده بهتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بعضی ها فکر میکنند تا ما میگوییم شرایط بهتر خواهد شد لابد میخواهیم با آمریکا مذاکره کنیم چنین چیزی نیست اما دولت جدید در آمریکا شرایط را به سمت قواعد بازخواهد گرداند. این دولت آخری آمریکا یاغی بود اما اگر آمریکایی ها به قواعد بازی بازگردند میتوانیم فضا را برگردانیم و از فضای تهدید به فرصت بازگردیم.

روحانی اضافه کرد: از سال ۹۷ دولت آمریکا با ما وارد جنگ اقتصادی شد ما در این سه سال در تحریم نبودیم بلکه در محاصره ، جنگ و در برابر تروریسم اقتصادی بودیم. تحریم قبلا هم بوده اما این تروریسم و جنگ اقتصادی بود که در این مدت علیه ما صورت گرفت. آنها کشتی به کشتی و محموله به محموله در دریا و هوا ما را دنبال میکردند و ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی برابر یک دولت قلدر قرار گرفته بودیم.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به این که دولت اخیر آمریکا دولت کینه توز و جنایت کاری بود که نسبت به ایران و تمامی کشورهای مستقل جنایت کرد یادآور شد: چرا واقعیتها را به مردم نمیگویید کافی است آمار سالهای ۹۳ ، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را با سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مقایسه کنید. آمار در این سه سال که در جنگ اقتصادی هستیم یک جور است و در آن چهار سال که در تحریم هم بودیم جور دیگری است و این دو مقوله با هم تفاوت دارند. تمام معیارهای اقتصادی سه سال اخیر و ۴ سال قبل از آن را مقایسه کنید خیلی ساده است و موضوع پیچیدهای نیست؛ چرا که همه این آمارها وجود دارد و به زبان ریاضی ساده است نه جبر و مثلثات.

روحانی گفت: ترامپ بعد از خروج از برجام انتظار داشت همه کشورها از او تبعیت کنند، اما هیچ کشوری و حتی اتحادیه اروپا که متحدان آمریکا هستند این کار را نکردند و روسیه و چین هم به طریق اولی از آمریکا تبعیت نکردند. او در این مسیر انحرافی ناموفق بود و هر طرح سیاسیاش هم در سازمان ملل و مجامع بین المللی شکست خورد. دیدید که تلاش کرد جلوی پایان تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد اما نتوانست. آنها که میگویند در این چند سال چه شد این را حداقل بفهمند که تحریم تسلیحاتی ایران پایان یافته و ما میتوانیم سلاح بخریم و بفروشیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: طبق برآورد باید به یک سوم جامعه برای ۴ ماه آینده بسته کمک معیشتی ارائه کنیم. روز شنبه در ستاد کرونا این موضوع را تصویب میکنیم و افرادی که مشمول این کمک میشوند در ماههای آذر، دی ، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر صد هزار تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند. برای همین خانوادهها که حدود ۱۰ میلیون خانواده میشوند وام یک میلیونی هم در نظر گرفتهایم که مثل وام قبلی پرداخت میشود. البته این وام برای همه دریافت کنندگان نیست. در بخش درمان کرونا اگر کسی بیمه نیست تحت پوشش قرار میگیرد و داروهایی هم که برای این بیماری توصیه میشوند مشمول بیمه خواهد شد.

روحانی افزود: باید از شرکتهای دانش بنیان به خاطر تلاشهایشان تشکر کنم به طور مثال آنها کیتهای تشخیص سریع آماده کردند که ظرف ۲۰ دقیقه نتیجه آن مشخص میشودو ما به کمک شرکتهای دانش بنیان در سی تی اسکن و ونتیلاتور نیازی به خارج نداریم و برخی داروهایی هم که برای این بیماری توصیه میشود در داخل تولید میشود . ما تلاشهای لازم را برای خرید واکسن از کشورهای دیگر انجام دادهایم. اما در عین حال شرکتهای دانش بنیان هم تلاش میکنند که به واکسن دست پیدا کنیم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور با اشاره به محدودیتهای جدید کرونایی که از اول آذر اعمال خواهد شد گفت: تعطیلی اعلام شده یک هشدار جدید به جامعه است که همه به یک انضباط دقیق اجتماعی بازگردیم و این موضوع است که میتواند مقابله اصلی با کرونا باشد.

رئیس دولت دوازدهم با یادآوری این موضوع که در این مدت نسبت به بهتر شدن وضع زندگی مردم در حد امکان تلاش صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سال ۹۹ سال سختی بود با این وجود حقوق کارمندان و کارگران را بین ۵۰ تا ۶۰ درصد اضافه کردیم و حتی این افزایش برای بازنشستگان و عشایر و روستاییانی که از بیمه استفاده میکند صورت گرفت. خوشبختانه با وجود فشار اقتصادی و کرونا رشد بخش تولید صنعتی ما در هفت ماه نخست سال ۶.۱۴ درصد بود که این یعنی همه بنگاهها و بخشهای صنعتی ما به جلو حرکت کردند.

وی اضافه کرد: از طرفی بانک مرکزی تلاش کرده نیازهای ضروری را تامین کند و ۲۱.۷ میلیارد دلار کالای اساسی و مواد اولیه در اختیار بخشهای مختلف قرار داده صادرات ما در هفتههای اخیر رشد بهتری پیدا کرده و در هفته گذشته ۲۵ درصد در این زمینه رشد داشتیم. که این یعنی در مسیر صادرات هستیم. برای تامین کالاهای اساسی و موردنیاز مردم و کارخانجات حرکت خوبی در گمرکات ایجاد شده و در کل شاهد شرایط خوبی هستیم که بهتر خواهد بود.