تعطيلي براي سفر شمال نبود

گروه اجتماعي| ديروز، 480 نفر از مبتلايان كوويد 19 فوت كردند؛ دو نفر كمتر از روز 27 آبان و 6 نفر كمتر از روز 26 آبان. اما به اين شيب نزولي بسيار كمرنگ نمي‌شود اعتماد كرد. مسوولان وزارت بهداشت مي‌گويند سابقه علت هر ابتلاي كوويد 19 را بايد در رفتارهاي 15 تا 20 روز پيش‌تر يك مبتلا جست‌وجو كرد و درحالي‌كه يك مبتلاي بد حال كوويد 19، حدود 5 الي 10 روز در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري مي‌شود، بايد فرض را بر اين گذاشت كه اغلب فوتي‌هاي امروز، رفتارهاي پرخطري ظرف 45 روز گذشته داشته‌اند. اينكه اين آمار، چه زماني به شيب نزولي قطعي مي‌رسد و كاهش رقم فوت روزانه مبتلايان به كمتر از 400 و 300 و 200 و 100 و در نهايت، تك رقمي شدن تعداد فوتي‌هاي كوويد 19، چه روزي محقق خواهد شد، با رفتارهايي كه امروز از مردم شاهديم، قطعا در آينده نزديك قابل دسترسي نخواهد بود. البته رفتار مردم را نبايد جدا از سياست‌ها و تصميمات دولت تحليل كرد. در حالي كه قرار است از روز شنبه اول آذر ماه، محدوديت تردد بين شهري در تمام مراكز استان‌ها و شهرهاي قرمز و با اعمال جريمه‌هاي يك ميليون توماني اجرا شود، ظهر سه‌شنبه پليس اعلام كرد كه مي‌خواهد سه روز زودتر به پيشواز محدوديت‌هاي تردد شهري و استاني برود و از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه، جاده‌هاي كشور براي ورود و خروج هر خودروي عازم مقاصد تفريحي و توريستي در شهرهاي قرمز بسته است. اما تصاويري كه در ساعات پاياني سه‌شنبه شب در فضاي مجازي منتشر شد، حكايت از ترافيك بسيار سنگين جاده‌هاي تهران به سمت استان‌هاي شمالي حكايت داشت و ظهر چهارشنبه هم پليس اعلام كرد كه منع تردد براي استان‌هاي مازندران و خراسان رضوي لغو و از روز شنبه اجرا خواهد شد. بعد از ظهر چهارشنبه، مركز مديريت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌اي كشور اعلام كرد كه علاوه بر افزايش ۹.۲ درصدي تردد در محور‌هاي برون‌شهري نسبت به روز سه‌شنبه، ترافيك سنگيني در آزادراه قزوين-كرج، شمال به جنوب جاده چالوس، شمال به جنوب جاده هراز - تهران- پرديس برقرار است.  به دنبال انتشار اين تصاوير و اطلاعات بود كه ديروز مسعود مرداني؛ عضو كميته علمي كرونا و متخصص عفوني، با ابراز تاسف از رفتار عمومي مردمي كه براي فرار از تعطيلات دو هفته در شهرهاي قرمز و بدون توجه به ضرورت كاهش سفرها و كنترل شيوع بيماري كوويد 19 سفر تفريحي را انتخاب كرده‌اند، با مزاحي بسيار تلخ گفت: «مردم، ديشب (سه‌شنبه شب) در سفر به شمال حماسه آفريدند.» مرداني افزود: «تصور نمي‌كرديم مردم تا اين اندازه براي رفتن به سفر قبل از آغاز محدوديت‌ها برنامه‌ريزي داشته باشند. سه‌شنبه‌شب در جاده‌هاي منتهي به شمال، به شكل معجزه‌آسا انسان مي‌ديديم، ما بسيار كوچك‌تر از آن هستيم كه بخواهيم به مردم توصيه كنيم اما كساني كه به هيچ عنوان سفرهاي شمال را ترك نمي‌كنند، از آنها مي‌خواهيم تا حد امكان براي فعاليت غيرضروري از خانه خارج نشوند، به گردش نروند، شست‌وشوي مكرر دست را فراموش نكنند، از صرف غذا در رستوران خودداري كنند، از رفتن به خريد و فروشگاه‌ها پرهيز كنند و... اگر با كسي تماس داشتند كه شك دارند فرد بيمار است يا خير تا دو هفته خود را قرنطينه و به ويژه از تماس با افراد مسن خانواده خودداري كنند. آن دسته از افرادي هم كه در شهرهاي خود ماندند و سفر نرفتند نيز از اين فرصت براي پاساژگردي، ديد و بازديد، دورهمي و... استفاده نكنند.»
نكات جديد   اخبار كوويد 19 ديروز 
  سخنگوي وزارت بهداشت: «محدوديت‌هاي اعمالي از شنبه بسيار محكم خواهد بود و با متخلفان برخورد مي‌شود از جمله اينكه در ساعت منع تردد، دوربين‌ها از پلاك‌ خودروها عكسبرداري كرده و جريمه ثبت مي‌شود.  اطلاعات مبتلايان ، براساس نتايج تست‌هاي مثبت‌شان، به‌طور هوشمند از طريق سامانه‌ها به مراكز حمل‌ونقل  كشور منتقل شده و اين افراد تا 14 روز از سفر منع مي‌شوند. از روز شنبه، تمام مشاغل گروه دو و سه و چهار در مراكز استان‌ها و ۱۶۰ شهرستان در شرايط قرمز تعطيل مي‌شوند. »
  آخرين آمار ابتلا، بستري و فوت كوويد 19 در كشور: «در فاصله 27 تا 28 آبان ۱۳ هزار و ۴۲۱ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه دو هزار و ۸۳۷ نفر از آنها بستري شدند. مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۸۰۱ هزار و ۸۹۴ نفر رسيد. در اين فاصله 24 ساعته، ۴۸۰ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسيد. در حال حاضر 5هزار و 712 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.»
  فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در كلانشهر تهران: «كنترل ويروس كرونا نيازمند تعطيلي سراسري و رسيدن به گفتمان واحد و مشترك تمامي دستگاه‌هاست و رديابي موفق و بيماريابي مستلزم كاهش تردد‌ها و خلوتي شهر است. شهر تهران به شيب ملايم و رو به كاهش آمار مبتلايان رسيده و آمار بيماران بستري در مقايسه با هفته گذشته كاهش 10 درصدي دارد.»
  دبير كميته انتظامي ستاد ملي مديريت كرونا: «از روز شنبه اول آذر، اعمال جريمه يك ميليون توماني براي خروج خودروهاي با پلاك بومي از شهرهاي قرمز و اعمال جريمه 500 هزار توماني براي شهرهاي نارنجي، هر 24 ساعت يك‌بار در صورت مشاهده پليس يا دوربين‌ها انجام خواهد شد. جدي بودن پروتكل‌ها و نظارت بر   آن توسط وزارت بهداشت دنبال مي‌شود و در حوزه اداري تخلف مشمول تذكر تا انفصال است و در حوزه اصناف مشمول تذكر تا پلمب است و در حوزه آموزشي مشمول تذكر تا انفصال از خدمات به اضافه جريمه براي آموزشگاه‌هاي خصوصي است.»
اطلاعيه شماره يك كميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي مديريت بيماري كرونا: فهرست مشاغلي كه تعطيل  نمي‌شوند
كليات طرح جامع مديريت هوشمند محدوديت‌ها متناسب با وضعيت و روند بيماري كوويد ۱۹ در شهرهاي كشور، از سوي كميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي مديريت بيماري كرونا اعلام شد. در متن اين اطلاعيه، مشاغل گروه يك و مجاز به فعاليت در شهرهاي قرمز از روز شنبه اول آذر، چنين اعلام شده است: كارخانه‌هاي توليدي، مراكز صنعتي و معدني، كشاورزي، شيلات و خدمات وابسته، مراكز زيرساختي و حياتي، مراكز تامين و توزيع آب، برق، گاز، مديريت پسماند، فاضلاب و فعاليت‌هاي تصفيه و تهويه هوا، پالايشگاه‌ها و جايگاه‌هاي عرضه سوخت، حمل‌ونقل عمومي كالا و مسافرِ برون‌شهري شامل ريلي، هوايي، جاده‌اي و دريايي، حمل‌ونقل عمومي درون‌شهري، ادارات و مراكز نظامي، انتظامي و امنيتي، امدادي و ستادي، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، سوپرماركت‌ها، ميوه‌فروشي‌ها و سبزي‌فروشي‌ها، ميادين ميوه و تربار، مراكز توليد، نگهداري، توزيع و فروش محصولات غذايي و خدمات وابسته، مراكز توليد و عرضه فرآورده‌هاي لبني نانوايي (توليد فرآورده‌هاي نانوايي)، مراكز بهداشتي، درماني، امدادي، اورژانس و تامين آمبولانس دولتي و خصوصي، داروخانه‌ها، مراكز و فروشگاه‌هاي دامپزشكي، پخش دارو، عطاري و داروهاي سنتي، مراكز تهيه، توليد و توزيع مواد غذايي آماده و بيرون‌بر، خدمات اپراتورهاي ارتباطي، خدمات الكترونيك و فعاليت‌هاي پستي، شركت‌هاي خدمات اينترنتي (اعم از تامين‌كنندگان اينترنت، فروشگاه‌هاي اينترنتي و شركت‌هاي خدماتي مبتني بر اينترنت)، رسانه‌هاي مكتوب و برخط و مشاغل مشابه، مراكز نگهداري و خدماتي سالمندان، معلولين، جانبازان، مراكز توان‌بخشي و مراقبتي، آسايشگاه‌ها، تعميرگاه‌هاي انواع خودرو، لوازم خانگي، الكتريكي و الكترونيكي، فروشگاه‌هاي انواع قطعات و لوازم يدكي، فروشگاه‌هاي انواع مصالح ساختماني و آهن‌آلات، كارگاه‌هاي صنعتي (مانند جوشكاري و تراشكاري و مشابه آن)، چاپخانه‌ها، خشكشويي‌ها، آرامستان‌ها.