واكنش ها به تاكيد نمايندگان بر داروهای گياهی كرونا

آرمان ملي- مطهره شفيعي: «تاکيد 21 نماينده مجلس بر استفاده از گياهان دارويي در درمان کرونا» تيتر خبر اين بود که نگاه‌ها را متوجه خود کرد و از يکديگر دو سوال را پرسيدند که آيا وظيفه نماينده مجلس تجويز نسخه درماني براي بيماران کرونايي است و هم اينکه آيا وزارت بهداشت و ساير نهادهاي مربوط به سلامت از فقر علمي و تجربه رنج مي‌برند که 21 نماينده مجلس بخواهند راه و روش درمان بياموزند؟ البته حق نمايندگان است که اظهار نظر کنند اما بهتر است در موضوعات تخصصي ابتدا با اهل فن و به‌ويژه وزارت بهداشت مشورت کنند.
ماجرا چيست؟
ديروز نايب‌رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از نامه تعدادي از نمايندگان به رئيس‌جمهور درباره لزوم توجه به گياهان دارويي براي درمان کرونا خبر داد. عباس مقتدايي نماينده اصفهان گفت که 21 نماينده مجلس در نامه‌اي به آقاي روحاني به عنوان رئيس ستاد ملي کرونا با يادآوري سند ملي گياهان دارويي مصوب 1392 شوراي عالي انقلاب فرهنگي از ايشان خواسته‌اند مفاد پراهميت اين سند را که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته و مواردي که برعهده دستگاه اجرايي بوده و بر زمين مانده را با جديت دنبال کند. وي ادامه داد: اصرار و خواسته فعالان طب سنتي، پزشکان و متخصصان تغذيه اين است که از طريق بهره‌گيري از داروهاي گياهي هم مي‌توانيم در مهار و درمان کوويد 19 موفقيت‎هاي قابل‌توجهي به دست آوريم.
اول داخل مجلس، بعد بيرون بهارستان


تجويز نسخه از سوي 21 نماينده مجلس در شرايطي است که تعداد مبتلايان به کرونا در بين نمايندگان مجلس يازدهم اين روزها به نحو چشمگيري افزايش پيدا مي‌کند. تسنيم نوشته است که «البته مبتلايان به کرونا در خانه ملت فقط منحصر به نمايندگان مجلس نيستند و خبرهايي از ابتلاي کارکنان مجلس هم به گوش مي‌رسد.» نکته قابل تامل آنجاست که کرونا در مجلس يازدهم قرباني هم گرفته و پس از درگذشت فاطمه رهبر منتخب تهران و محمدعلي رمضاني دستک منتخب آستانه اشرفيه، عيسي جعفري نماينده کبودرآهنگ به‌علت ابتلا به کرونا درگذشت. همچنين بيش از 4 نفر از کارکنان مجلس نيز به علت کرونا فوت کرده‌اند. در 29 شهريور خبرگزاري‌ها خبر از ابتلاي 30 نماينده به نام‌هاي سيدحمزه اميني نماينده هشترود و چاراويماق، علي زنجاني نماينده نقده و اشنويه، محمد صفايي نماينده گناباد، مجيد ناصري‌نژاد نماينده شادگان، سهراب گيلاني نماينده شوشتر، وحيد جلال‌زاده نماينده اروميه، سيداحسان قاضي‌زاده هاشمي نماينده فريمان، حسينعلي حاجي‌دليگاني نماينده شاهين‌شهر، محمدطلا مظلومي نماينده بهبهان، منصور آرام نماينده مردم بندرعباس، سيدمحمد موحد نماينده کهگيلويه، عليرضا ورناصري نماينده مسجدسليمان، حبيب آقاجري بندرماهشهر، محمدمهدي زاهدي نماينده کرمان، علي‌عسگر ظاهري نماينده مسجدسليمان، سيدموسي موسوي نماينده لامرد و مهر، سيدمحمدحسين حسيني بحريني نماينده مشهد و کلات، عبدالحسين روح‌الاميني نماينده تهران، عباس مقتدايي نماينده اصفهان، علي نيکزاد نماينده اردبيل، عليرضا منادي نماينده تبريز، محمد وحيدي نماينده بجنورد، مانه و سملقان، محمدحسن آصفري نماينده اراک، روح‌ا... متفکر آزاد نماينده تبريز، الياس نادران نماينده تهران، اقبال شاکري نماينده تهران، فاطمه رحماني نماينده مشهد و کلات، سيداحمد‌آوايي نماينده دزفول، مسعود پزشکيان نماينده تبريز، حسين حسين‌زاده نماينده لارستان به کرونا دادند که اين رقم تا امروز افزايش داشته و متوقف نشده است. پس از آن هم تعدادي ديگر از نمايندگان به کرونا مبتلا شدند و حتي برخي مانند نماينده آبادان دوبار کرونا گرفتند. نکته قابل توجه اين است عباس مقتدايي که ديروز خبرنامه 21 نماينده به رئيس‌جمهور درباره استفاده از طب سنتي براي درمان کرونا را اعلام کرد، از مبتلايان به اين بيماري بوده و مشخص نيست تا چه ميزان از اين طب سنتي در درمان خودش استفاده کرده است.
حکايت درمان‌ها براي کرونا!
به نظر مي‌رسد نمايندگان مجلس در مسير جلوگيري از افزايش مبتلايان به کرونا و کاهش تعداد فوتي‌ها بايد چاره‌انديشي ديگري غير از تحويز نسخه‌درماني از نوع سنتي داشته باشند و دولت را در مسير کاهش بيماري ياري کنند که نخستين همکاري مي‌تواند حمايت از تصميمات دولت و ستاد مقابله با کروناست، تصميماتي اعم از تعيين ساعت عبور و مرور و محدوديت‌هاي مسافرتي و... سيدجواد حسيني‌کيا نماينده مجلس معتقد است: «مردم همکاري خوبي براي رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و مقابله با بيماري کرونا نداشتند که اين موضوع منجر به شيوع گسترده اين بيماري شد. براي مقابله جدي با بيماري کرونا مردم بايد همکاري جدي با دولت داشته باشند و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي را با دقت مورد توجه قرار دهند.» اين اظهارات در حد يک هشدار است اما راهکاري براي اجراي آن ارائه نشده است اما نماينده ديگر به نام سلمان اسحاقي عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به محدوديت‌هاي تعيين شده براي مردم در
جهت کاهش ابتلا به کرونا مي‌گويد:« براي اينکه گفته رئيس‌جمهور درخصوص جريمه افرادي که کرونا را جدي نمي‌گيرند، عملي شود و پروتکل‌ها تحقق پيدا کند؛ ابتدا بايد اين موضوع را جرم‌شناسي کنيم، تا افراد براساس آن مکلف و موظف شوند پروتکل‌ها را رعايت کنند.» جملات بعدي او قابل تامل است که مي‌گويد:«اينکه جناب رئيس‌جمهور مي‌فرمايند با افراد خاطي برخورد شود، ما که جايگاه برخورد قضايي نداريم؛ زيرا دستگاه قضا از نظر حقوقي و قضايي عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي را جرم‌شناسي نکرده است» ظاهرا اين نماينده مجلس گويا از سرعت رشد ابتلا به کرونا در جامعه خبر دقيقي ندارد که چنين توصيه‌اي مي‌کند.