پرهیز از ورود به بازار طلا در وضعیت هیجانی

آرمان‌ملي- محمد سياح: تغييرات قيمتي و نوسانات ارزي باعث شد تا قيمت طلا و سکه در بازار ايران به شدت دچار تحول شود و روند کاهشي به خود بگيرد. بسياري از کارشناسان اقتصادي اين کاهش را نتيجه تغيير قدرت در زمام‌داري آمريکا مي‌دانند و پيش‌بيني مي‌کنند که اين روند ادامه داشته باشد. در همين زمينه «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي با عبادا... محمدولي، رئيس اتحاديه صادرکنندگان طلا و جواهر ايران، داشته که در ادامه مي‌خوانيد.
بازار سکه و طلا روند کاهشي به خود گرفته است، به‌نظر شما اين بازار تا چه زماني اين را ادامه خواهد داد؟
بعد از انتخابات آمريکا و بازتاب اخبار سياسي هم در آمريکا و هم در منطقه باعث شد که قيمت طلا رو به کاهش بگذارد، يعني بعد از آن التهابي که در بازار شکل گرفت و قيمت طلا در يک ماه و نيم گذشته بيش از پنج تا شش‌ميليون تومان افزايش يافت، مجددا شاهد کاهش قيمت هستيم که تقريبا بازتاب خوب آن هفته گذشته تا امروز بوده که يعني در يک رنج قيمتي بين پنج‌ميليون تا پنج‌ميليون و 300‌هزار تومان در هر مثقال طلاي 17 عيار شاهد تثبيت قيمت‌ها در بازار هستيم. ولي همانطور هم که مي‌شد پيش‌بيني کرد قيمت‌هاي مقداري کاهشي شده است و سکه هم از 13‌ميليون 600‌هزار تومان در روزهاي گذشته روي 12‌ميليون قرار گرفته که رنج قيمت سکه تمام است، اميدواريم شرايط بتواند بازار را به اينجا برساند که ما شاهد وضع تثبيت‌شده باشيم يعني قيمت‌ها تثبيت شود تا نوسان و التهاب نداشته باشيم تا هم خريدار بتواند تصميم درستي بگيرد و هم فروشنده از بازار خودش جا نماند.
آيا با ثبات بيشتر در بازار ارز مي‌توانيم شاهد ريزش بيشتر قيمت‌ها باشيم؟


بازار ارز و طلا مکمل يکديگر هستند بهتر است زماني‌که راجع به طلا حرف مي‌زنيم بازار ارز هم بتواند تعادل خودش را حفظ کند ولي پيش‌بيني مي‌کنم طي چند روز آينده باز هم شاهد کاهش قيمت طلا در بازارهاي داخلي باشيم. سطح اونس جهاني هم تقريبا نسبت به هفته گذشته تا امروز 80 دلار در هر اونس کاهش قيمت داشته که اين وضعيت با توجه به بحث کرونا و به نوعي عدم شلوغي و فعاليت 100‌درصدي در بازارهاي دنيا و هم به‌دليل رکودي که در بازارهاي داخلي شاهد هستيم و همچنين ميل و رغبت آنچناني براي سرمايه‌گذاري و ورود به بورس‌ها و موسسات مالي و خريد‌ها به‌وجود آمده است، فکر مي‌کنم شاهد رکود در اونس جهاني در اين زمينه باشيم که آن هم تکميل‌کننده اين چيزي است که گفتم. يعني شاهد کاهش قيمت طلا تا چهار‌ميليون و 700 تا 800‌هزار تومان در بازار داخلي باشيم.
اخبار کرونا و کشف واکسن چقدر در اين بازار موثر بوده است؟
مطرح شدن اخبار واکسن کرونا با توجه به صحت و سقم اين اخبار که چقدر مي‌تواند قوت داشته باشد، هم در اين بازار تاثيرگذار بوده است. ولي گاها حرکاتي را موسسات مالي بزرگ در دنيا دنبال مي‌کنند که مي‌خواهند از اين آب گل‌آلود ماهي بگيرند که مطمئنا تاثير در بازار مي‌گذارد؛ هر چقدر مردم دنيا به‌ويژه در داخل نگراني‌هاي اقتصادي کمتري داشته باشند مطمئنا وضعيت اقتصادي هم معتدل‌تر مي‌شود.
ريزش قيمت‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟ مثلا سکه‌اي که به 16‌ميليون هم رسيد تا کجا کاهش قيمت خواهد داشت؟
اين موضوع به همان ثبات اقتصادي برمي‌گردد، يعني اگر تصميماتي که در حوزه اقتصاد به‌ويژه به‌صورت ميان‌مدت و بلندمدت در حوزه توليد و اشتغال در کشور گرفته مي‌شود، از عمر پايدار و ثبات برخوردار باشد، مي‌توانيم به آينده اميدوار باشيم ولي بازهم تاکيد مي‌کنم اين موضوع به تصميمات تصميم‌سازان در کلان جامعه برمي‌گردد که متوليان امور در حوزه توليد، اشتغال، بانک مرکزي و اقتصاد هستند. اگر آنها در اين زمينه قدم‌هاي مثبت بيشتري بردارند بازار در کنترل قرار مي‌گيرد چراکه گاها بازار را خارج از کنترل مي‌بينيم.
در اين ميان مردم چه بايد کنند؟ بالاخره عده‌اي با سرمايه‌هاي خرد قصد سرمايه‌گذاري در اين بازار را دارند و توصيه شما به آنها چيست؟
قبل از اينکه بخواهم به مردم توصيه‌اي کنم، بايد بگويم که در اينگونه مواقع ما با يک حجم نقدينگي‌اي نزد مردم مواجه هستيم و بايد اين سرمايه‌ها هدايت شوند و اين بازار نيست که مسئوليت هدايت سرمايه‌ها را داشته باشد. اينها را متوليان امر بايد هدايت کنند يعني بايد براي سرمايه‌هاي خرد و پول‌هايي که دست مردم است انگيزه ايجاد کنيم تا در دل موسسات مالي قرار بگيرند تا در قالب وام به بخش توليد و اشتغال تخصيص داده شوند تا بخش مولد جان تازه‌اي بگيرد تا مردم به‌جاي اينکه وارد بازار مسکن، طلا، خودرو بشوند و بخواهند از ارزش افزوده ايجاد شده پس از گراني براي گذران زندگي استفاده کنند، سرمايه آنها وارد بخش مولد شود تا جوانان اين کشور در اين واحدها مشغول به کار و مشاغل دائم و مستمر ايجاد شوند. اين دست متوليان است ولي در رابطه با مردم خواهش مي‌کنم که در اينگونه مواقع هيجان‌زده عمل نکنند، براي من و شما سخت است که پولمان با خبري در بازار، کم‌ارزش‌تر شود. در عين حال افراد بايد با آگاهي وارد بازارهاي مختلف شوند و به همه مردم و کساني که در اين زمينه قصد سرمايه‌گذاري دارند نه به جهت اينکه من فعال در حوزه طلا هستم؛ خريد طلا را جزو بهترين سرمايه‌گذاري براي سرمايه‌هاي خرد مردم مي‌دانم.
بهترين زماني‌که مردم مي‌توانند به بازار مراجعه کنند را چه زماني مي‌دانيد؟
زمانيکه پيرامون من و شما خبري نباشد بهترين زمان براي مراجعه به بازار است، امروز همه مي‌توانند پيش‌بيني کنند که چه اخباري روي بازار تاثير مي‌گذارد و مردم هم با رسانه مانوس هستند. همانطور که شنيدم چيزي نزديک به 70‌ميليون نفر دسترسي به تلفن همراه دارند و اين نشان مي‌دهد که مردم با رسانه آشنا هستند، هر زمانيکه در مباحث خبري سياسي و اقتصادي و چيزهايي که اين مدت شنيدم اثر رواني در بازار گذاشت، نبايد وارد بازار شد. خيلي‌ها در 10 يا 15 روز گذشته طلا را گرمي ‌يک‌ميليون و 500‌هزار تومان خريدند به اميد اينکه ترامپ رئيس جمهوري آمريکا شود و قيمت به گرمي ‌دو‌ميليون برسد ولي ديديم که بايدن در راس قرار گرفت و خبرها از کاهش نرخ ارز و طلا در بازار داخلي حکايت دارد.