احتمال ۴رقمی شدن آمار مرگ‌ومیر کرونایی

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن انتقاد از افزایش سفرها پیش از اعمال محدودیت‌های کرونایی جدید، گفت: با اضافه شدن متغیرهایی مانند سرما، آنفلوانزا، عدم رعایت مردم و... وقوع مرگ‌های ۴ رقمی دور از انتظار نخواهد بود و ممکن است این اتفاق هم بیفتد.دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی از امروز (اول آذر)، گفت: زمانی که مغازه‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل شوند و اداره‌ها سازمان‌ها نیز با یک‌سوم ظرفیت کارمندان خود به فعالیت بپردازند، خود به خود میزان ارتباط افراد کاهش می‌یابد و حمل و نقل شهری که عامل عمده انتقال ویروس کرونا است کنترل می‌شود. طبیعتا موضوعات ذکر شده و اعمال محدودیت‌ها سبب می‌شود زنجیره انتقال ویروس تا حدی کم شود.
وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با این محدودیت‌های دو هفته‌ای بار بیماری، مراجعه به مراکز درمانی و مرگ‌ومیر کمتر شود تا بتوانیم سرویس مناسب‌تری به بیماران ارائه دهیم زیرا اکنون یکی از مشکلات ما در این زمینه‌ است.توکلی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها پر شدند و تخت‌های بستری محدود است، تاکید کرد: هدف عمده طرح تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل و اعمال سایر محدودیت‌ها مانند محدودیت تردد بین استانی و شبانه این است که یک آرامش نسبی برای کادر درمان فراهم کنیم هرچند که این اقدام هم درمان قطعی واقعه نیست.
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، اظهار کرد: ارزیابی نتایج طرح به سرعت انجام نخواهد شد. پس از اعمال محدودیت‌ها با دو هفته تاخیر می‌توانید نتایج را مشاهده کنید. از روز شنبه تمام محدودیت‌ها به شکل جدی اعمال خواهد شد.وی با انتقاد از افزایش سفرها به سمت شمال کشور طی روزهای اخیر و پیش از آغاز اعمال محدودیت‌های جدید، بیان کرد: با اجرای محدودیت‌ها همراهی مردم هم نکته بسیار مهمی است و اگر همراهی از سوی مردم صورت نگیرد طبیعتا توفیقی در اجرای محدودیت‌ها نخواهیم داشت.توکلی تاکید کرد: با اضافه شدن متغیرهایی مانند سرما، آنفلوانزا، عدم رعایت مردم و... وقوع مرگ‌های ۴ رقمی دور از انتظار نخواهد بود و ممکن است این اتفاق هم بیفتد.وی در خاتمه درباره جهش‌های احتمالی ویروس کرونا، افزود: مورد ثابت‌ شده‌ای وجود ندارد اما شواهد بر این منوال است که ویروس تغییر رفتار داده است اما این موضوع هنوز ثابت نشده است.
شناسایی ۱۳۲۶۰ بیمار جدید کووید-۱۹


بنابر اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت از روز 29 آبان  تا روز ۳۰ آبان  و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۲۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند.به گزارش ایسنا، سیما سادات لاری افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۲۸ هزار و ۳۷۷ نفر رسید.وی با بیان اینکه متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۴۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، مجموع جان باختگان این بیماری را ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر اعلام کرد.سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خوشبختانه تا روز ۳۰ آبان، ۵۸۹ هزار و ۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند اظهار کرد: ۵۷۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.به گفته لاری تا روز ۳۰ آبان، پنج میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۳۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.وی خاطر نشان کرد که استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.لاری همچنین تاکید کرد: استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
زمان پایان محدودیت‌ شهرها منوط به تغییر وضعیت‌ شد 
در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و در پاسخ به پیگیری‌های مردمی و مطالبات افکار عمومی در راستای قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس منحوس کرونا، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی وزارت کشور اطلاعیه شماره ۲ خود را در خصوص طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با روند و وضعیت بیماری کووید ۱۹ در شهرها منتشر کرد.
به گزارش ایسنا، در متن این اطلاعیه آمده است: در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و در پاسخ به پیگیری‌های مردمی و مطالبات افکار عمومی در راستای قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس منحوس کرونا، اطلاعیه شماره ۲ کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی در خصوص طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با روند و وضعیت بیماری کووید ۱۹ در شهرها به استحضار ملت ایران و اصحاب رسانه می‌رسد و جزئیات مرتبط با هر یک از موضوع های مطرح شده، در اطلاعیه های بعدی اعلام می‌شود.
این اطلاعیه می افراید: طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها بر پایه جغرافیایی شهرها تدوین و اجرا خواهد شد. علاوه بر محدودیت‌ها مشخص شده در طرح، برگزاری هرگونه نمایشگاه(عمومی، تخصصی و بین المللی) در همه وضعیت‌ها (زرد، نارنجی و قرمز)، تا عادی شدن شرایط ممنوع است.
بر اساس اطلاعیه وزارت کشور ادامه فعالیت بقاع متبرکه و اماکن مقدس زیارتی برابر دستورالعمل‌های ابلاغی قبلی وزارت بهداشت خواهد بود. همچنین همه دستگاه‌های دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی و تولیدی مکلف به اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی در چارچوب مدیریت بیماری هستند.
طبق اطلاعیه مذکور استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرتردد در همه شهرها در همه وضعیت‌ها الزامی می‌باشد و متخلفان برابر مصوبات ستاد ملی جریمه خواهند شد. این در حالیست که زمان خاتمه محدودیت‌ها در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز منوط به تغییر وضعیت‌ها بوده لذا تصور دو هفته‌ای بودن طرح تلقی درستی نیست.
بر اساس آنجه در اطلاعیه وزارت کشور آمده است، لیست مشاغل گروه دوم عبارتند از:
۱- بوستان‌ها و مراکز تفریحی
۲- پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیر مواد غذایی و بازارهای موقت
۳- بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل
۴- باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن سازی
۵- آرایشگاه‌های مردانه
۶- مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی
۷- مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی
۸- مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر
۹- مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی
۱۰- آتلیه و عکاسی
۱۱- آژانس مشاور املاک
۱۲- خدمات چاپ دیجیتال
۱۳- مراکر تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی
۱۴- قنادی و شیرینی‌پزی تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه
در پایان اطلاعیه ضمن اعلام اینکه جزئیات بیشتر طرح در اطلاعیه‌های بعدی به استحضار ملت خواهد رسید، از مردم  خواسته شده تا اخبار و اطلاعات لازم را از طریق اطلاعیه‌های صادره دریافت کنند.
دیربستری کردن، از عوامل مرگ و میر بیماران
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایلام با استفاده از ظرفیت بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر اقدام به بر پایی یک نقاهتگاه برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در یکی از سالن‌های ورزشی این استان کرده است که می تواند الگویی کارآمد برای سایر استان ها و مراکز علوم پزشکی باشد.به گزارش ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی گفت: با افزایش مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها و به خاطر محدویت زیرساخت ها ظرفیت پذیرش بیماران محدود شده است و در شرایط فعلی کرونا یکی از عوامل مرگ و میر دیر بستری کردن بیماران است.وی با بیان این که ممکن است در بیمارستان ها تخت به اندازه کافی موجود نباشد و یا امکان بستری وجود نداشته باشد افزود: هر چقدر در میزان بستری تاخیر وجود داشته باشد آمار مرگ و میر هم بالا می رود در حالیکه هدف ما کاهش مرگ و میر بیماران است و به همان میزانی که بتوانیم بیماران مبتلا به کرونا را بستری کنیم بطور یقین می توانیم تعداد فوتی ها را کاهش دهیم.جان بابایی با تاکید به این که باید از نقاهتگاه ها در سالن‌های ورزشی و سوله‌ها برای پذیرش و بستری بیماران مبتلا  کووید ۱۹ استفاده کنیم به طوری که یک بخش بیمارستانی طراحی شود گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایلام با همکاری جمعیت هلال احمر اقدام به بر پایی یک نقاهتگاه برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در یکی از سالن های ورزشی این استان کرده است که می تواند الگویی موفق و کارآمد برای سایر استان ها و مراکز علوم پزشکی باشد.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نقاهتگاه استان ایلام با همکاری جمعیت هلال احمر به ۴۰ تخت بستری و وسایل و تجهیزات بیمارستانی با رعایت حریم بیماران مجهز شده است گفت: به نظر من این نقاهتگاه مخصوص بیمران مبتلا به کرونا خیلی بهتر و موفق تر از نقاهتگاه هایی است که با تعدد تخت ها و در فضایی کوچک راه اندازی شده که متاسفنه مورد استقبال هم قرار نگرفته است.جان بابایی گفت: ما اگر تجربه دانشگاه علوم پزشکی ایلام و جمعیت هلال احمر در ایجاد نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا را بکار ببریم، می توانیم شرایط مناسبی برای پذیرش بیماران بوجود آوریم البته این کار باید با همکاری شهرداری و یا سایر سازمان ها انجام شود و نقاهتگاه هایی به صورت غرفه هایی جدا و استفاده از چادر برای حفظ حریم بر پا کرد.  وی اظهار کرد: در این نقاهتگاه ها که پزشکان و پرستاران مستقر هستند و خدمات مورد نیاز درمانی را به بیماران ارایه می دهند ، به عنوان مراکز خارج بیمارستانی هستند، در واقع به عنوان یک بخش بیمارستانی محسوب می شود و همه فرایند خدمات درمانی برای بیماران مثل تشکیل پرونده در آن انجام می شود.معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارانی به این نقاهتگاه ها آورده می شوند بد حال نیستند، کسانی که میزان اکسیژن خون شان بین ۹۰ تا ۹۳ باشد و یا زمانی که تخت بیمارستانی برای بستری در دسترس نباشد در این نقاهتگاه ها بستری می شوند.  وی افزود: این بیماران از مراکز ۱۶ ساعته بهداشت،کلینیک های تنفسی که در مجاورت بیمارستان ها قرار دارند و همچنین از اورژانس بیمارستان ها که شرایط حاد ندارند اما ممکن است در منزل دچار شرایط حاد شوند اما بهتر است که بستری شوند در این نقاهتگاهها به عنوان یک واحد بستری خارج بیمارستانی بستری می شوند. معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اقداماتی که در دانشگاه های علوم پزشکی برای مقابله با کرونا انجام شده با استفاده از ظرفیت خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر و بسیج بوده است و من از همکارانم خواهش می کنم اگر زیر ساخت دانشگاههایی که پاسخگوی نیاز فعلی نیست و شرایط پذیرش بیمار را ندارند از این طرح برای برپایی نقاهتگاه ها در سوله ها و مراکز ورزشی استفاده کنند. این نقاهتگاه ها باید یک بیمارستان معین داشته باشند و پزشکان متخصص و عمومی که مقیم و یا آنکال هستند مکلف هستند مسولیت این مراکز را بر عهده بگیرند.وی یادآوری کرد: در این نقاهتگاه ها صبح ها پزشکان موظف هستند بیماران را ویزیت کنند و شب ها نیز در صورت امکان پزشک و یا پرستاران با تجربه خدمات درمانی ارایه دهند و  در صورت بد حال شدن بیماران آنها را به بیمارستان منتقل کنند.