«ابتکار» وضعیت بازارهای مالی در زمان اعمال محدودیت‌ها را بررسی کرد فراز و نشیب بازارها در تعطیلات دو هفته‌ای

کیمیا نجفی
با شدت گرفتن ویروس کرونا و افزایش مرگ‌ومیرها صحبت از لزوم تعطیلی شهرهای قرمز به میان آمد. البته بحث تعطیلی دو هفته‌ای موضوع تازه‌ای نیست و با گسترش شیوع ویروس کرونا بارها این موضوع مطرح و هر بار با مخالف‌هایی همراه بود، تا اینکه بالاخره هفته گذشته با تعطیلی دو هفته‌ای موافقت شد. حال این پرسش مطرح می‌شود که تعطلات دو هفته‌ای چه تاثیری را برای بازارهای مالی به همراه خواهد داشت؟
با شروع تعطیلات و اعمال محدودیت‌ها اما و اگرهایی در خصوص چگونگی وضعیت بازارهای داخلی به وجود آمد. کارشناسان نظرات متفاوتی از میزان اثرگذاری تعطیلات دوهفته‌ای بر بازارهای اقتصادی دارند، برخی‌ها معتقدند بازارها پیش از آنکه تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی قرار بگیرند، تحت تاثیر مشکلات ریشه‌ای همانند تحریم بوده و این تعطیلات نمی‌تواند تاثیر آنچنانی بر روند حرکتی بازارهای داخلی داشته باشد. این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند محدودیت‌های دوهفته‌ای خواسته و ناخواسته عملکرد بازارها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در ابتدای بررسی‌ها به سراغ بازار طلا و چگونگی وضعیت آن در زمان تعطیلات دو هفته‌ای می‌رویم. در این راستا ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش که تعطیلات دو هفته‌ای که پیش‌رو داریم چه تاثیری بر بازار طلا خواهد گذاشت، به «ابتکار» گفت: ما تعطیلات دوهفته را پیش‌رو داریم و طبیعتا در این مدت حجم معاملات کاهش می‌‌یابد، کاهش معاملات یعنی کم شد تقاضا و این مسئله خودبه‌خود باعث می‌شود قیمت‌ها مقداری تعدیل شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به غیرواقعی بودن قیمت‌ها ادامه داد: قیمت‌ها در بازار طلا و سکه غیرواقعی بوده و بر اساس فاکتورهای استانداردی افزایش پیدا نکرده است. روند قیمتی به دلیل رویدادهای سیاسی و اقتصادی در مسیر افزایش قرار گرفت و مطمئنا در روزهایی که بازار به صورت تعطیل است قیمت‌ها تغییر پیدا می‌کنند، از گذشته تا کنون به این صورت بوده که تعطیلات طولانی‌مدت سبب تعدیل قیمت می‌شود.


وی با پیش‌بینی از وضعیت قیمت طلا گفت: با توجه به تجربه طولانی که در این صنف دارم می‌توانم بگویم بازار طلا، بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری علی‌الخصوص برای سرمایه‌های خرد در دست افراد است. چراکه نقدشوندگی طلا با کم‌ترین ریسک انجام می‌شود و با توجه به اینکه طلا یک مواد معدنی بوده و اکنون منابع معدنی روبه‌اتمام است ما دیگر در سال‌های آینده استخراج این فلز گران‌بها را نخواهیم داشت. این مسائل باعث می‌شود که انس جهانی و قیمت طلای داخلی روند صعودی داشته باشد.
بازار ارز در مسیر کاهش قیمت
تعطیلات دو هفته‌ای باعث غیرفعال و یا نیمه فعال شدن برخی از کسب و کارها می‌شود و به گفته عده‌ای از کارشناسان کند شدن سیستم اقتصادی کشور بر روند معاملات و همچنین نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود و نمی‌توان تاثیر این محدودیت‌ها را در بازار ارز نادیده گرفت. سیدکمال سیدعلی، کارشناس بازار ارز نیز با اشاره به وضعیت قیمت ارز در تعطیلات کرونا به «ابتکار» گفت: با شدت گرفتن ویروس کرونا تصمیم گرفته شده است که بیشتر مشاغل به مدت دوهفته تعطیل شوند. در چنین شرایطی وقتی سیستم‌های اداری کشور به شکل تعطیل و یا نیمه‌تعطیل می‌شوند قطعا تاثیراتی را در بازارهای مختلف به همراه خواهد داشت ،البته آنطور که گفته شده صرافی‌ها در این شرایط مجاز به فعالیت هستند. در هرصورت هنگامی که سیستم اداری تعدیل شود بحث ثبت‌سفارش‌ها، تاییده‌ها در وزارتخانه‌های مختلف و ... کند خواهد شد و چنین تغییرات قیمت ارز را کاهشی خواهد کرد.
این کارشناس بازار ارز با مطرح کردن مساله تاثیرگذار دیگر بر بازار ارز ادامه داد: البته مسئله‌ دیگری وجود دارد که می‌تواند به شکل متفاوتی بازار را تغییر دهد. ما به ماه ژانویه نزدیک هستیم و شرکت‌های خارجی که فروشنده کالا به ایران هستند باید سریعا پول خود را بگیرند و تا قبل از ژانویه تسویه‌حساب‌های سالانه حساب‌ها انجام شود و این مساله می‌تواند تقاضا را در بازار افزایش دهد.
سیدعلی اظهار کرد: بنابراین این دو عامل تعطیلات به دلیل کرونا و تسویه حساب‌های سالانه مغایر با یکدیگر در حال حرکت هستند و باید منتظر ماند و دید که چه نتیجه‌ای را برای بازار به همراه خواهند داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از رفع محدودت‌ها بازار ارز به روند کاهش قیمت ادامه خواهد داد یا خیر، گفت: بله ممکن است پس از رفع محدودیت‌ها بازار ارز به روند کاهش نرخ ادامه دهد. من معتقدم با انتخاب بایدن، امکان شروع مذاکرات و تغییرات این‌چنینی بازار ارز ممکن است که به مسیر کاهش قیمت ادامه دهد. اکنون کارشناسان اقتصادی نرخ ارز را بیشتر از 21 یا 22 تومان ارزیابی نمی‌کنند، البته باید اشاره کرد نرخ ارز به عوامل مختلفی از جمله نوع رفتار سیاسی و اقتصادی ما و برخی عوامل بیرونی بستگی دارد.
حال بورس در روزهای تعطیل
با انتشار خبر تعطیلی دو هفته‌ای اما و اگرها درخصوص تعطیل شدن بورس نیز بالا گرفت البته حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: «قرار است بانک‌ها با حداقل نیرو کار خود را ادامه دهند و به تبع آن بازار سرمایه نیز تعطیل نمی‌شود.»
حال پرسش این است که بورس در روزهای اعمال محدودیت‌ها چه سمت‌وسویی را برای ادامه حرکت خود انتخاب می‌کند؟ حمیدرضا میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است تعطیلات دو هفته‌ای نمی‌تواند تاثیری بر روند بازار سرمایه داشته باشد، وی در این خصوص به «ابتکار» گفت: به نظر نمی‌رسد که تعطیلات دو هفته‌ای پیش‌رو تاثیری بر روند بازار سرمایه‌ داشته باشد، به هرحال در مدت دو هفته بسیاری از واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند. شرکت‌ها ماه‌هاست که تحت تاثیر عوامل مختلف عملکردشان تضعیف شده است، بنابراین تعطیلات دو هفته‌ای نمی‌تواند اثری بر عملکرد شرکت‌ها داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همانطور که اشاره کردم اقتصاد کشور مدت‌هاست که تحت تاثیر مشکلات ناشی از تحریم، کرونا و مشکلات داخلی است و دوره قرنطینه تاثیری بر عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه بازار بورس نخواهد داشت.
میرمعینی در ادامه گفت‌وگو به چگونگی وضعیت بازار سرمایه طی ماه‌های آتی اشاره کرد و در این‌باره گفت: چشم‌انداز اقتصاد مسئله مهم و تاثیرگذاری بر عملکرد بازارهای اقتصادی است. اکنون انتظار بهبود از آیند در پی مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا به میان آمده و شرایط را به سمت‌وسوی مثبتی سوق می‌دهد و به نظر می‌رسد که بازار سرمایه نیز در هفته‌های آینده با توجه به ریزشی که طی ماه‌های اخیر داشت به مسیر رشد هفته گذشته خود ادامه دهد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازارها عمدتا نسبت به انتظارات و پیش‌بینی از وضعیت در ماه‌های آتی تصمیم می‌گیرند و از خود واکنش نشان می‌دهند. اکنون بر اساس تغییرات بین‌المللی و همچنین مسائل داخلی به نظر می‌رسد که در ماه‌های آتی شاهد بهبود وضعیت اقتصادی و همچنین بهبود شرایط بازار سرمایه باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
مجسمه‌ها چقدر در معرفی شهرها موثرند؟ فرهنگ‌‌سازی با هنر سنگ و گچ محمدعلی وکیلی همچنان بر سر دوراهی سلامت-معیشت «ابتکار» وضعیت بازارهای مالی در زمان اعمال محدودیت‌ها را بررسی کرد فراز و نشیب بازارها در تعطیلات دو هفته‌ای اختلافات در جبهه اصولگرایان همچنان ادامه دارد تلاش انتخاباتی «راست» با الگوی «چپ» معادلات رهبری در کشورهای جهان تغییر می‌کند؟ سرنوشت پوپولیست های جهان پس از ترامپ کمیته امنیتی انتظامی ستاد مدیریت کرونا اعلام کرد زمان پایان محدودیت‌ شهرها به شرط تغییر وضعیت‌ تلاش تهران و اسلام‌آباد برای صلح در افغانستان راه صلح از ایران می‌گذرد ماجرای خودسوزی زن بندرعباسی در حین تخریب خانه اش چه بود؟ خانه خرابی قانونی فقرا آقای سخنگو تکذیب کرد ادعای تبادل پیام بین ایران و آمریکا از ادعا تا واقعیت ‏محمدرضا عارف: در اوج شیوع پاندمی کرونا وقت گله‌گذاری نیست معاون پارلمانی رئیس جمهوری: چیزی به عنوان خزانه در نهاد ریاست جمهوری وجود ندارد