متن و حاشیه سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی

پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری در حال تغییر آمریکا به هفت کشور فرانسه، گرجستان، ترکیه، اسرائیل، قطر، عربستان و امارات متحده عربی سفر کرد که هر کدام از این کشورها دارای اهمیتی خاص و این سفر با ویژگی‌های آن کشور انجام گرفته و مهمترین آنها، سفر به اسرائیل را می‌توان ذکر کرد.
ترامپ و کابینه‌اش از ابتدای ورود به کاخ سفید بنا بر اعتقادات ایدئولوژیکشان که متاثر از مسیحیان انجیلی یا «اونجلیسم» است تمام قد در خدمت منافع رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و هر آنچه روسای پیشین آمریکا نخواستند یا نتوانستند در خدمت به اسرائیل انجام دهند انجام دادند و در راستای همین خدمتگذاری، ترامپ در آخرین ماه‌های حیاتش در کاخ سفید، وزیرخارجه‌اش را راهی اسرائیل کرد تا کارهای ناتمام و نیمه‌کاره را به پایان برساند تا احتمالا عرصه را برای رقیب دمکراتش که در آینده نزدیک وارد کاخ سفید می‌شود تنگتر و تنگتر کند و همچنین بی‌اعتنائی به حقوق فلسطینی‌ها را با وضوح هر چه بیشتر به نمایش بگذارد.
نخستین موضوع که در مورد تور مقام ارشد دیپلماتیک آمریکا در این مقطع به هفت کشور می‌توان ارزیابی کرد این که، نفس این سفر به هفت کشور نشان از آن دارد ترامپ و تیمش متوجه شدند باید کاخ سفید را برای حداقل چهار سال آینده ترک کنند و لذا اقدام به این سفر فشرده کردند تا در کنار دیدار از فرانسه و ترکیه و گرجستان و قطر، سبب دلگرمی دوستانشان بشوند زیرا رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات از دوران بعد ترامپ تا حدودی نگرانند. اگر چه تل آویو می‌خواهد به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب نزدیک بشود ولی به هر حال بایدن معاون اوبامایی بود که با نتانیاهو چالش داشت و در دوران اوباما، نتانیاهو  بی‌اعتنا به کاخ سفید و به دعوت «جان بینر» سخنگوی جمهوریخواه مجلس نمایندگان و از مخالفان اوباما به واشنگتن سفر کرد و بدون دیدار با اوباما در کنگره حضور پیدا کرد و سخنرانی داشت.
دومین موضوع حائز اهمیت در سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی، بازدید از شهرک‌های غیر قانونی در مناطق اشغالی ۱۹۶۷ است که توسط اسرائیل ساخته شده و مورد اعتراض جامعه جهانی از جمله اتحادیه اروپا است و به این ترتیب پمپئو به عنوان اولین وزیر خارجه آمریکا با بازدید از شهرک «پساگوت» که نزدیک «رام‌الله» است بر عملکرد شهرک سازی تل‌آویو مهر تائید زد. به قول «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین: «سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی مشارکت فعال در اشغال است». بازدید پمپئو از کارخانه شراب سازی شهرک، سبب شد تا فلسطینیان معترض خطاب به وزیر خارجه آمریکا بگویند: «آقای پمپئو شراب نیست خون فلسطینیان است».
از دیگر مناطق مورد بازدید پمپئو، منطقه اشغالی جولان بود که این منطقه هم متعلق به سوریه است و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده و سال گذشته ترامپ الحاق ارتفاعات جولان به اسرائیل را به رسمیت شناخت و پمپئو خواست به سوریه و  کشورهای عربی خصوصا امارات متحده عربی و بحرین که اخیرا با اسرائیل روابط برقرار کردند و همزمان با حضور پمپئو در اسرائیل، وزیر خارجه بحرین هم حضور داشت بفهماند چشم از جولان بردارند. در صورتیکه هم ترامپ و هم تل‌آویو آگاهند جامعه جهانی همچنان ارتفاعات جولان را متعلق به سوریه می‌دانند.