رئیس‌جمهور ۱۴۰۰ از جنس آیت‌ا... هاشمی!

آرمان ملي- مطهره شفيعي:‌ ياران آيت‌ا... هاشمي باز هم پيشقدم شدند و کانديداهاي احتمالي خود را معرفي کردند. حزب کارگزاران سازندگي حزبي اصلاح‌طلب است اما تفاوت‌هايي جزئي با ساير احزاب اين جريان دارد. نام آيت‌ا... هاشمي با اين حزب گره خورده است؛ شخصيتي ميانه‌رو که در مسير اصلاح جامعه و تحقق خواست مردم حرکت کرد و هيچگاه حقيقت را فداي مصلحت نکرد. فرزندان او هم عضو حزب کارگزاران شدند تا در مسير خواست پدر حرکت کنند. براي حزب کارگزاران آنچه در اولويت است معرفي حتمي کانديداي اصلاح‌طلب براي همه انتخابات‌ها نيست و به همين دليل برخي اصلاح‌طلبان نقدهايي به اين حزب وارد مي‌دانند اما کارگزاران از مسير انتخابي خود کوتاه نيامدند. سال 95 بود که غلامحسين کرباسچي به‌طور واضح برخي تفاوت ديدگاه‌هاي اين حزب با ساير احزاب اصلاح‌طلب را نمايان کرد. او يادآور شد: «حزب كارگزاران در سال 76 مايل بود تا آقاي روحاني به عنوان يك فرد معتدل، وارد عرصه اجرايي كشور شود. منتهي روحاني در آن سال آمادگي نداشت.» کرباسچي درباره انتخاباتي چنين به اظهارنظر مي‌پردازد که خاتمي تنها گزينه احزاب و جريان چپ دهه 70 بود و حمايت از کانديداي ديگر موردپسند بسياري از احزاب و افراد جريان چپ نبود اما به هر حال کارگزاران درآن مقطع تشخيص داده بود که حسن روحاني گزينه اصلح است و اگر اعلام آمادگي مي‌کرد از او حمايت مي‌شد. البته نبايد فراموش شود که اعضاي اين حزب در پيروزي کانديداي اصلاح‌طلبان در انتخابات 76 نقش پررنگي داشتند و برخي از آنها در دولت اصلاحات حضور موثري داشتند اما هيچگاه به دليل جلوس بر کرسي قدرت يا همرنگ شدن با اصلاح‌طلبان يا اصولگرايان حاضر به تغيير مشي و عقيده نشدند. ويژگي ديگر سران حزب کارگزاران عدم واهمه از طرد شدن به‌واسطه انتقاد کردن است. به عنوان نمونه، آنها در سال 76 خواهان کانديداتوري روحاني بودند و در سال 92 از او حمايت کردند اما کرباسچي در سال 95 چنين به نقد روحاني مي‌پردازد: «آقاي روحاني و همه وزرا بايد بگويند كه تاكنون چه كرده‌اند، اما نمي‌شود از اين مساله هم عبور كرد كه هنوز مهم‌ترين معضل كشور در زمينه اقتصاد است و چاله‌هايي در اقتصاد ايجاد شده كه اين دولت در طول سه سال و نيم گذشته نتوانسته آنها را پر كند. دولت در شرايطي قرار دارد كه تا حدود زيادي مشكلات كشور و مسائل سياست خارجي را حل كرده اما همزمان با آن نتوانسته ركود را از بين ببرد و اشتغال را به اندازه‌اي كه لازم است، ايجاد كند.» البته تنها کرباسچي نيست که خط‌مشي‌هاي حزب کارگزاران را در عمل نشان مي‌دهد و ديگر اعضاي ارشد اين حزب مانند محسن هاشمي هم اينگونه هستند. پسر ارشد آيت‌ا... هاشمي تاکيد دارد که شخص داراي اهميت نيست و آنچه ارزش دارد نتيجه‌اي است که به نفع مردم باشد که در همين راستا چندين بار از روحاني انتقاد کرد که 27 شهريور سال جاري يک نمونه از اين انتقادات بود. هاشمي در توئيتي خطاب به روحاني نوشت: «اين روزها همزماني چالش‌هاي تحريم، تورم، بيکاري، رکود و کرونا موجب پديده بحران‌زا در اقتصاد شده است. در چنين شرايطي مردم انتظار حل مشکلات را دارند. اما متاسفانه هر زمان مسئولان درباره گشايش مشکلات صحبت کرده‌اند، براي مردم جنبه جوک و شوخي داشته است.»
کانديداهاي کارگزاران معرفي شدند
اکنون انتخابات رياست‌جمهوري 1400 يکي از محوري‌ترين مباحث در جلسات احزاب هر دو جريان سياسي کشور است. سياسيون در جلسات خود به دو موضوع مي‌پردازند که شامل تعيين گزينه اصلح براي ورود به انتخابات و چگونگي اقناع احزاب و جريانات همسو براي حمايت از اين کانديدا مي‌شود. دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت بيش از ساير احزاب اصلاح‌طلب داراي مرجعيت و هوادار هستند و چشم‌هاي زيادي به حمايت اين دو حزب از کانديداي رياست‌جمهوري دوخته شده است. حزب کارگزاران در معرفي گزينه‌هاي احتمالي براي رياست‌جمهوري پيشقدم شده و نکته قابل تامل آنجاست که در ميان گزينه‌هاي معرفي شدن نام اصولگرايان هم به چشم مي‌خورد. ديروز رئيس شوراي مرکزي کارگزاران با اشاره به فعاليت‌هاي اخير کارگزاران سازندگي براي انتخابات رياست‌جمهوري، اظهار کرد: در چند ماه گذشته، در جلسات شوراي مرکزي و کميته سياسي حزب کارگزاران، تصميم گرفته شد که اين حزب به‌عنوان يکي از احزاب شاخص اصلاح‌طلب، در انتخابات رياست‌جمهوري فعال باشد و از کانديداي اين طيف حمايت کند، چرا که تحريم يا انفعال و بي‌تفاوتي در انتخابات، مغاير با روحيه اصلاح‌طلبي و مردم‌سالاري ديني است. محسن هاشمي ادامه داد: فهرست بلندي از کانديداهاي احتمالي رياست‌جمهوري که مي‌توانند مورد حمايت اصلاح‌طلبان باشند تهيه شده تا ضمن گفت‌وگو با آنان ميزان جدي‌بودن حضورشان در انتخابات و همچنين ديدگاه‌هاي‌شان بررسي شود. هاشمي‌ اظهار کرد: در حال حاضر نام حدود بيست کانديدا در اين فهرست حضور دارد که عبارت‌اند از آيت‌ا... سيدحسن خميني، اسحاق جهانگيري، سيدمحمدرضا خاتمي، محمدرضا عارف، محمدجواد ظريف، علي مطهري، رضا اردکانيان، علي‌لاريجاني، مسعود پزشکيان، محمدجواد آذري جهرمي، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاري، عبدالناصر همتي، علي‌اکبر صالحي، سيدمحمد صدر، مجيد انصاري و سيدعبدالواحد موسوي لاري؛ همچنين معصومه ابتکار و شهيندخت مولاوردي نيز در اين فهرست قرار دارند. رئيس شوراي مرکزي کارگزاران يادآور شد: تاکنون با برخي از اين چهره‌ها گفت‌وگو انجام شده اما به‌دليل شرايط بيماري کرونا، برنامه‌ريزي جلسات و ملاقات‌ها با کندي پيش مي‌رود ولي رويکرد ما اين است که پس از گفت‌وگو با اين شخصيت‌ها و انجام بررسي‌هاي لازم، فهرست کوتاه را در دو ماه آينده، يعني اوائل بهمن‌ماه اعلام کنيم تا کانديداهاي جدي حاضر صحنه انتخابات بتوانند برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي خود را با افکار عمومي در ميان بگذارند.
نه حزب اتحاد به گزينه غيرخودي


حزب اتحاد ملت اما تاکيد دارد: «با کانديداي خودمان در انتخابات حاضر مي‌شويم» سيدمحمدرضا خاتمي، محسن فراهاني و سيدمحمد صدر و مصطفي معين گزينه‌هايي هستند که در صورت کانديدا شدن مورد حمايت حزب اتحاد هستند.