استعفای جنجالی دو مدیر علیه وزیر بهداشت

ملک زاده در نامه‌اش، سعيد نمکي را به‌دليل بي‌توجهي به توصيه متخصصان و مديريت بسيار غلط، در بالابودن ميزان مرگ ناشي از کرونا در ايران مقصر دانست. دکتر ملک‌زاده در نامه استعفاي خود نوشته است که مديريت وزارت بهداشت باعث تلفات انساني بسيار در کشور شده است ملک‌زاده که استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران است، خطاب به وزير بهداشت گفته که «ادغام طب سنتي در نظام شبکه بهداشت و درمان، مي‌تواند شبکه بهداشت را ناپايدار و در دراز مدت تضعيف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره‌مندي از درمان‌هاي پيشرفته پزشکي مدرن محروم سازد.» همچنين وزير بهداشت گفته بود که 98‌درصد تحقيقات در نظام سلامت فقط انتشار مقاله در مجلات است و به کار نمي‌آيد. موضوعي که رضا ملک‌زاده در نامه استعفايش آن را رد کرده و گفته «وزير بهداشت در شش ماه گذشته با شوراي معاونين جلسه نداشته و براي امور پژوهشي و دانشجويي وقت نمي‌گذارد». تنها ساعتي پس از استعفاي رسانه‌اي ملک زاده، نمکي در حمکي فريد نجفي را به‌عنوان معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت منصوب کرد. وزير بهداشت در اين حکم معاون سابقش را به داشتن نظرات غيرعالمانه از جمله عدم ابتلا مجدد به کرونا و بيمار شدن 30‌ميليون در کشور متهم کرد.
استعفاي ديگر و اعتراض به گفته‌هاي اصفهان
موضوع استعفاي اخير مديران وزارت بهداشت که همزمان با آغاز محدوديت‌ها صورت گرفت صداي بسياري از صاحب نظران در حوزه سلامت را درآورده است، به‌طوري که سيد مويد علويان، استاد بازنشسته دانشگاه و دانشمند برتر منتخب فرهنگستان علوم پزشکي ايران در نامه‌‌اي به سعيد نمکي، وزير بهداشت خواستار پاسخ برخي ابهامات و سوالات نسبت به عملکرد رضا ملک زاده شده است. اما اين همه ماجرا نبود و تنها ساعاتي بعد از انتشار استعفاي معاون وزارت بهداشت در رسانه‌ها، يک عضو ديگر اين وزارتخانه هم استعفا داد و علي نوبخت حقيقي، دبير شوراي مشورتي مديريت کرونا که حدود دو هفته پيش به اين سمت منصوب شده بود در اعتراض به وزير بهداشت استعفايش را رسما اعلام کرد. نوبخت نيز در نامه استعفاي خود به وزير بهداشت نوشته است که «بعد از سخنان آن جناب در اصفهان در کوبيدن علم و دانشمندان پزشکي جان بر کف ايران و پاسخ معاونت پژوهشي متاسفانه راهي براي همکاري بنده با جنابعالي و آن وزارتخانه باقي نگذاشته است.» اين استعفاي ناگهاني، جاي تامل بسياري دارد و بايد ديد اين‌‌که همزمان با اعمال محدوديت‌‌هاي کرونايي و در شرايطي که دبير شوراي مشورتي مديريت کرونا بايد به حمايت از وزير بهداشت براي نيل به مهار کرونا بپردازد چه علتي دارد؟
تئوريسين ايمني گله‌اي


سال گذشته بود که تئوري منسوخ ايمني گله‌اي توسط ملک زاده معاون مستعفي وزير بهداشت مطرح شد، موضوعي که شيوع کرونا به کمک تئوري ايمني گله‌اي بازار دلالان و مافياي دارو را داغ کرد، البته موضوعي که بايد مورد اهميت ويژه قرار گيرد فشارهاي رسانه‌اي است که عليه وزارت بهداشت در ماه‌هاي اخير رخ مي‌دهد و در فضاي مجازي بارها شايعه استعفاي سعيد نمکي منتشر مي‌شود. اين در حالي است که در روزهاي گذشته رسانه‌هاي اصولگرا دکتر ملک‌زاده را به اين موضوع متهم کرده‌اند که اطلاعات بيش از 3000 بيمار کرونايي را به کشورهايي داده که تجربه ثابت کرده اگر هم داروي درمان کرونا را کشف کنند قطعاً داروي مورد نظر را در اختيار ايران قرار نخواهند داد.
واکنش تند نمايندگان مجلس
در اين بين نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس گفت:‌ بايد از وزير بهداشت حمايت شود. سيد محمد پاکمهر در مورد اتفاقات اخير در وزارت بهداشت به آنا اظهار کرد: اختلاف نظر با توجه به ناشناخته‌بودن اين بيماري در بسياري از کشورها وجود دارد و اين موضوع طبيعي است. مشکل کرونا جهاني است و وزارت بهداشت نيز تمام تلاش خود را کرده است و عملکرد قابل قبولي داشته است، به ياد داشته باشيم ستاد ملي مقابله با کرونا عضوهاي زيادي دارد و وزير بهداشت و يک عضو است و انتقاد تنها از وزير درست نيست. در همين حال زهره الهيان، نايب‌رئيس فراکسيون طب سنتي مجلس، با استقبال از استعفاي ملک‌زاده گفت که مواضع او درباره طب سنتي در نامه‌اش غيرعلمي و شتاب‌زده است. نصرا... پژمانفر، رئيس کميسيون اصل نود مجلس، نيز در توئيتر نوشت که در ماه‌هاي گذشته شکايت‌هايي از عملکرد ملک‌زاده به اين کميسيون ارسال شده است. مجتبي توانگر، نماينده تهران، نيز در توئيتر نوشت: «بي‌کفايت‌ها که با جان مردم بازي کردند با استعفا نمي‌توانند از پاسخگويي فرار کنند.» مالک شريعتي، ديگر نماينده تهران، نيز نوشت: «طرح استعفاء از مسئوليت، در شرايط جنگي خيانت است.»
اين مردم هستند که مي‌ميرند
در ميان اين استعفاها و انتصاب‌ها که همراه با کلي سوال بي‌پاسخ است، 431 نفر در يک روز جانشان را از دست دادند. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، از جمعه (30 آبان) تا شنبه (يک آذر) 12‌هزار و 931 بيمار جديد در کشور شناسايي شد که دو‌هزار و 155 نفر از آنها بستري شدند.با احتساب اين آمار مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 841‌هزار و 308 نفر رسيد. همچنين رد اين مدت 431 بيمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 44‌هزار و 327 نفر رسيد. 5778 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.