کانتینرهای جنجالی به مقصد نرسیدند


صنعت و تجارت: ماجرای واردات لوازم خانگی بوش در شرایطی مطرح شد که از دو سال پیش واردات کالاهای گروه چهار که عمدتا مصرفی و غیرضرور هستند از جمله لوازم خانگی، ممنوع شده و تحت هیچ شرایطی این کالاها امکان ورود به کشور را نداشته اند، حتی برای ترخیص حدود ۷۰ میلیون یورو از این کالاها با وجود رایزنیهای صورت گرفته در نهایت طی مهلتی که براساس مصوبه هیات وزیران تعیین و در ۲۶ شهریور امسال به پایان رسید بخش زیادی از این کالاها ترخیص نشد و با اعلام گمرک متروکه شدند.

اما در حالی ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیت وارد شده و مجوز گرفته بود که پیش تر اعلام معاون فنی گمرک ایران، اعلام کرده بود که این کالاها با صدور رای دیوان عدالت اداری امکان واردات پیدا کرده بودند اما گمرک از ترخیص محموله ها جلوگیری و موضوع تحت بررسی است. از سوی دیگر منشأ ارز این کالاها به ضوح مشخص نیست و شائبههایی در رابطه با واردات این کالا با ارز نیمایی و حتی دولتی وجود دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) مدعی شده کانتینرهای لوازم خانگی بوش با ارز متقاضی تامین ارز شده است، هرچند که بانک مرکزی تاکنون در این رابطه توضیحی اعلام نکرده است.

در اولین واکنش به این خبر بود که سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در مورد گفت: ثبت سفارش محموله لوازم خانگی شرکت "بوش" آلمان مربوط به قبل از ممنوعیت واردات بوده و تمدید ثبت سفارش صاحب کالا نیز بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حسب شکایت ایشان به دیوان عدالت اداری و صدور آرای قضایی (بدوی و قطعی) از سوی دیوان، ناظر بر لزوم به واردات کالای ثبت سفارش شده صورت گرفته است.

ضبط کانتینرها به سود دولت

اولین روز از آذرماه سال جاری بود که مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک خبر داد که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی با برند بوش قطعاً به نفع دولت ضبط خواهد شد. به گفته ارونقی، واردات این کانتینرها در شرایطی مطرح شد که از دو سال پیش واردات کالاهای گروه چهار که عمدتاً مصرفی و غیرضرور هستند از جمله لوازم خانگی، ممنوع شده و تحت هیچ شرایطی این کالاها امکان ورود به کشور را نداشتهاند، حتی برای ترخیص حدود ۷۰ میلیون یورو از این کالاها با وجود رایزنیهای صورت گرفته در نهایت طی مهلتی که براساس مصوبه هیأت وزیران تعیین و در ۲۶ شهریور امسال به پایان رسید بخش زیادی از این کالاها ترخیص نشد و با اعلام گمرک متروکه شدند. معاون گمرک همچین گفته که منشأ ارز این کالاها نیز از سوی دیگر به وضوح مشخص نیست و شائبههایی در رابطه با واردات این کالا با ارز نیمایی و حتی دولتی وجود دارد تا جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مدعی شده کانتینرهای لوازم خانگی بوش با ارز متقاضی تأمین ارز شده است، هرچند که بانک مرکزی تاکنون در این رابطه توضیحی ارائه نکرده است. طبق قانون، آندسته از کالاهای وارداتی که به نفع دولت ضبط شود، بعنوان کالای متروکه برای تعیین وضعیت در اختیار سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی قرار میگیرد.

جزئیات فروش لوازم خانگی بوش توسط دولت

از طرف دیگر روز گذشته خبرگزاری مهر از قول یک مقام مسئول در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بدون ذکر نام، درباره ضبط ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش به نفع دولت اعلام کرد که هنوز کالایی به این سازمان تحویل نشده اما اگر تحویل شود به مزایده گذاشته میشود. این مقام مسئول گفت: هنوز کالایی به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام و تحویل نشده اما اگر تحویل شود همگی اقلام به مزایده گذاشته میشود. وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، افزود: طبق اعلام معاون گمرک، این اقلام هنوز ضبط نشده بنابراین وقتی به نفع دولت ضبط شود، در زمره اقلامی قرار میگیرد که باید تحویل سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی شود و پس از تحویل به سازمان، درباره فروش این اقلام به شیوه مزایده تصمیم گیری خواهد شد.

وی گفت: فرایند اعلام کالا به سازمان تملیکی زمان بر است. هنوز کالایی به سازمان امور تملیکی ارائه نشده است باید منتظر ماند تا وضعیت این کالاها مشخص شود چراکه ممکن است صاحب کالا مدرک جدیدی ارائه کند. وی ادامه داد: در صورتی که کالا متروکه اعلام شود، گمرک کالا را به سازمان تحویل میدهد؛ این سازمان هم ابتدا با استعلام از دستگاههای ذیربط، مجوزهای لازم برای عرضه این اقلام در داخل کشور را دریافت میکند و سپس نسبت به برگزاری مزایده اقدام خواهد کرد. به گفته وی، پس از اینکه این اقلام از طریق مزایده به فروش برود، مقداری از پول کالا به صاحب کالا پرداخت میشود. این مقام مسئول همچنین گفت: اما اگر مجوزهای لازم درباره استاندارد بودن دریافت نشود، کالاها امحا میشوند.

تهدید تولید داخل در حوزه لوازم خانگی

در همین حال محمدحسین اسلامیان، نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با ایلنا در مورد واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی از یک برنده خاص به کشور اظهار کرد: پاسخگوی این موضوع وزارت صمت و گمرک است که اجازه ترخیص این نوع کالاها را در سال حمایت از تولید و جهش تولید میدهند. بازار ما به خاطر شیوع کرونا و تغییر قیمت ارز در رکود کامل به سر میبرد.

از طرفی هم قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و ما چیزی حدود ۸۰ درصد از تقاضا را در چند ماه اخیر از دست دادهایم، ورود این کالاها به کشور قطعاً فروش کالاهای ایرانی را کاهش خواهد داد و سهمی از بازار را میگیرد. وی در مورد تاثیر واردات این کالاها بر قیمت لوازم خانگی گفت: با توجه به تغییر قیمت ارز و کاهش تقاضا، خود به خود قیمت لوازم خانگی به خصوص لوازم خانگی خارجی شکسته و پایین آمده است، بطوریکه کالاهای خارجی حداقل ۲۰ درصد ارزان شدهاند، یعنی کالاهای وارداتی هم به بازار بیایند قیمت لوازم خانگی به خصوص لوازم خانگی خارجی بیشتر کاهش خواهد یافت، چراکه تقاضایی وجود ندارد. وی افزود: باید دید کالایی که وارد میشود مشابه داخلی دارد یا خیر، اگر مشابه داخلی داشته باشد در قیمت آن کالای داخلی هم تاثیر میگذارد و آن را کاهش میدهد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: ما مخالف واردات کالا نیستیم اما کالایی باید وارد شود که مشابه با کیفیت ایرانی نداشته باشد، چرا باید کالایی را با ارز گران وارد کنیم درحالی که مشابه باکیفیت آن در داخل تولید میشود؟ وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این کالاهای وارداتی شامل چه اقلامی میشوند گفت: بیشتر صحبت از یخچال و ماشین لباسشویی است، هنوز به طور شفاف گفته نشده که چه کالاهایی وارد شده است، تنها گفته شده که ۴۲۰ کانتینر برند «بوش» وارد شده؛ یعنی فقط برند آن را اعلام کردند. اما معمولا برند بوش یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و جاروبرقی دارد. اسلامیان افزود: باید به ذائقه همه مصرفکنندگان احترام گذاشت. اگر قرار است رقابتی ایجاد شود حتماً باید کالای باکیفیت و از طریق مراجع قانونی و رسمی وارد کشور شود. اگر کالایی در داخل کشور با کیفیت بالا تولید میشود، دیگر نیاز نداریم که در این شرایط اقتصادی مشابه همان کالا را وارد کنیم که ارزبری داشته باشد و از طرف دیگر تولیدکننده هم نتواند کالای تولیدی خود را بفروشد.