دفاع تعجب‌انگیز کیهان از ترامپ؟!

آرمان ملي - اميد کاجيان: مقايسه رفتار ترامپ 2020 با نامزد رياست‌جمهوري 1388 ايران . چيزي که البته خيلي از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب آن را بر نتافتند. از سويي ديگر، رسانه‌هاي اصولگرا آن را مناسب براي بهره‌برداري‌هاي سياسي‌شان ديده‌اند. به تصوير کشيده شدن طرحي خاص از ميرحسين موسوي و ترامپ در تهران‌تايمز البته که يکي از نمونه‌هاي بارز آن است. اما آيا اساسا اين قياس، قياس مع الفارق است؟ از بعد سياسي هر دو کانديدا پيروزي رقيب را نمي‌پذيرند. از همين رو بي‌ترديد که در بعد سياسي رفتارهاي هردوي اين کانديدا مي‌تواند با يکديگر قابل قياس باشد البته با شباهت‌ها و تفاوت‌هايي.
شباهت‌ها: نخستيــن شبــاهــت، ايجاد جو دوقطبي شديد ميان کانديداست؛ به گونه‌اي که تا پيش از اين سابقه نداشته است. موضوعي که براي هر دو کشور بالاترين ميزان مشارکت مردم در طول تاريخ اين کشورها را به ارمغان آورد. قطعا انتخابات 88 بالاترين ميزان مشارکت در تاريخ انقلاب بوده است. اين دوگانه عملا باعث شد تا آراي خاکستري و خاموش و حتي مخالف را پاي صندوق راي بياورد. تا حدي که بخش قابل‌توجهي نيز در اين انتخابات شرکت کنند. در انتخابات 2020 آمريکا نيز شاهد همين موضوع بوده‌ايم، انتخابات اين دوره آمريکا بالاترين مشارکت مردم اين کشور را طي يک قرن رقم زد؛ موضوعي که خودش از اوج التهاب و تنش ميان دو طرف خبر مي‌دهد‌. درگيري ميان هواداران نامزدها قبل و بعد از انتخابات نيز يکي از شباهت‌هاست. يکي از اتفاقاتي که در انتخابات معمول است، راي به يک نفر به خاطر راي نياوردن ديگري است. حملات بي‌سابقه‌اي که احمدي‌نژاد به افرادي مانند مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني و ناطق نوري کرد، اين حس را به وجود آورد.
انتخابات 2020 آمريکا نيز همين شکل و شمايل را به خود گرفت، بدين معنا که بسياري از کساني که راي خود را به نفع بايدن ثبت کردند در عمل از بايدن خوششان نمي‌آمد بلکه رفتار ترامپ باعث اين اقدام شده بود. درحالي‌که تا پيش از اين مردم آمريکا بيشتر براساس سلايق حزبي راي مي‌دادند، نه ديدگاه شخصي از يک نامزد.
ترامپ نه‌تنها حمايت هيچ رسانه‌اي را در اين روزها پشت خود نمي‌بيند و فقط خودش و توئيت‌هايش رسانه پشتيبان او شده‌اند بلکه هيچ‌يک از قضات مربوطه نيز علاقه‌اي به بررسي ادعاهاي او نشان نمي‌دهند.


تفاوت‌ها: اما ادعاي ترامپ از زواياي ديگري هم قابل بررسي است، زوايايي که به تفاوت اين دو اشاره دارد؛ يکي از اين موارد تفاوت تعداد آراي با رقيب است. تفاوت آرا با احمدي‌نژاد تا دو برابر هم رسيد يکي 13ميليون و ديگري 24ميليون اعلام شد. اما راي ترامپ و بايدن در همه ايالت‌ها آن‌قدر نزديک به يکديگر است که همين نزديکي و پيوستگي و اختلاف بعضا چند صد راي با هم، حاشيه‌ساز شد. تفاوت ديگر ماجرا زماني است که ترامپ در کنار برخي بيانيه‌هاي تجمع ستاد خود، موضوع را از بعد حقوقي بررسي مي‌کند اما آن ديگري نه. جالب اينکه به نظر مي‌آيد باوجود پيگيري حقوقي ترامپ هم بي نتيجه است و ادله قوي ندارد. با اين اوصاف تا به اينجاي کار شايد بتوان به اين نتيجه رسيد که مقايسه اين دو از ابعاد مختلف پر بيراه هم نباشد، اما ماجرا از وقتي عجيب مي‌شود که بخشي از جريان اصولگرا از جمله کيهان با قراردادن اين دو در کنار هم از در تمجيد ترامپ برآمده او را وطن‌پرست مي‌خوانند.
تمجيد کيهان از ترامپ؟!
مثلا دراين‌باره روزنامه کيهان مي‌نويسد: ترامپ رئيس‌جمهور فعلي آمريکا که همگان او را بابت اعلام زودهنگام پيروزي و ادعاي تقلب سرزنش مي‌کنند و ديکتاتور مي‌دانند و همه رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي به مقابله با ادعا‌هاي او عليه روند انتخابات آمريکا بسيج شده‌اند، به هوادارانش وعده داد که تيم وکلايش براي شکايت از تخلفات/تقلب به دادگاه عالي مراجعه خواهند کرد و درخواست بازشماري آرا در برخي ايالت‌ها را خواهند داد و همين کار را هم کرد. اين در حالي است که ميرحسين موسوي و ديگر شکست‌خورده انتخابات 88 که رقيب آراي باطله بود، حتي در برابر پيشنهاد بازشماري کل آراي انتخابات را هم نپذيرفتند و راه آشوب خياباني و براندازي را در پيش گرفتند، با بيانيه‌هاي پي‌درپي، هواداران خود را براي حمله به مراکز نظامي، غارت فروشگاه‌ها، خسارت زدن به بانک‌ها و اماکن عمومي و... تهييج کردند و زمينه را براي اعمال تحريم‌هاي فلج‌کننده عليه کشورمان فراهم کردند. از اين منظر مي‌توان گفت ترامپ با همه لجاجت و حماقتش حداقل به کشور خود خيانت نکرد.» اين نخستين‌بار نيست که کيهان اين‌طور ترامپ را مورد خطاب قرار مي‌دهد. همين روزنامه پيشتر قبل از خروج ترامپ از برجام در اين‌باره نوشته بود که هرگز ترامپ از اين توافق هسته‌اي خارج نخواهد شد، چون اين توافق کاملا مطابق با خواست آمريکاست و ترامپ اقدامي را عليه کشورش انجام نمي‌دهد. آن موقع هم تلاش بر اين بود تا القا شود که در واقع برجام فقط هزينه‌‌ساز بوده که از سوي دولت ايران به کشور تحميل شده است. کيهان درحالي سعي دارد تا جريان چپ و البته روحاني و... را دائما به طرق مختلف با القاب خاص خطاب کند که خود اين روزنامه تا به حال چندين بار با تيترهاي هيجاني گراهايي‌ به ديگران ‌داده است که از بعد امنيتي مي‌توانست براي کشور مشکل‌ساز شود.