٤ استان در وضعيت«فوق قرمز»

آرمان ملي: ايران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون درنظرگرفتن نسبت جمعيت نهمين کشور دنياست. تعداد فوت کرونا در آمريکا، برزيل، هند، مکزيک، انگليس، ايتاليا، فرانسه و اسپانيا بيش از ايران بوده است. با وجود قرنطينه 160 شهر کشور، همچنان استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و کردستان در وضعيت قرمز قرار دارند و به‌طور ميانگين در کشور به ازاي هر 100 هزارنفر جمعيت حدود 24 نفر در هفت روز بستري مي‌شوند. طبق آمار رسمي وزارت بهداشت و درمان بيشترين ميزان بروز موارد مثبت بستري در هفته گذشته به ترتيب در استان‌هاي ايلام، سمنان، يزد و خراسان جنوبي بوده است که ميانگين بروز در استان‌هاي يادشده با اختلاف قابل توجهي بالاتر از ميانگين کشوري است. ميانگين بروز هفتگي موارد مرگ‌و مير ناشي از کرونا در کشورمان حدود 44.5 نفر به ازاي هر يک‌ميليون نفر جمعيت گزارش شده که بيشترين ميزان بروز مربوط به استان‌هاي يزد، خراسان جنوبي، ايلام، آذربايجان غربي و سمنان بوده است.
مرگ 20‌هزار تهراني
در اين بين استان تهران نيز وضعيت مناسبي ندارد و همان‌طور که ناهيد خداکرمي، رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران با توجه به آمار سازمان آرامستان‌هاي شهرداري تهران اعلام کرده: «کرونا جان 20‌هزار تهراني را گرفته است» همچنين بنا بر آمار او 48.5‌درصد بيماران طي دو هفته گذشته در ميهماني‌هاي خانوادگي مبتلا به کرونا شده‌اند و روزه عاطفي در پيشگيري از کرونا مؤثر است. همچنين محسن هاشمي رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه «اين تعطيلات منجر به مسافرت تهراني‌ها به شمال کشور شد»، در جلسه اين شورا گفت: «از ستاد کروناي مازندران و گيلان درخواست داريم که نسبت به تعطيل‌بودن رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مناطق گردشگري شمال نظارت ويژه‌اي داشته باشند تا افرادي که به شمال مسافرت کرده‌اند، مجبور به اقامت در اماکن مسکوني خود باشند. در غيراينصورت و تردد در مناطق گردشگري سلامت استان‌هاي شمالي به خطر افتاده و با بازگشت اين افراد به تهران هم شاهد موج جديدي از ابتلا به کرونا خواهيم بود.»
هر خانه، يک پايگاه سلامت


دراين‌باره طرح مديريت و کنترل اپيدمي کوويد‌19 به شيوه محله و خانواده‌محور، مبتني بر برنامه «هر خانه، يک پايگاه سلامت» از روز ديروز (يکشنبه) با هدف مديريت و کنترل اپيدمي کوويد‌19 از طريق مشارکت مردمي و هماهنگي بين‌بخشي و بهره‌گيري از کمک نيروهاي بسيج و داوطلب مردمي آغاز شد. درعين‌حال يکي از اهداف اختصاصي اين طرح، قطع زنجيره انتقال ويروس با افزايش رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي است که به اين منظور قرار است در يک ماه اول اجراي طرح به ميزان 80‌درصد و در سه ماه ابتدايي آن به ميزان 90‌درصد نسبت به رهگيري و رصد فعال اقدام شود. همچنين کاهش حداقل 30‌درصدي بستري در يک ماه ابتدايي اجراي طرح و کاهش 50‌درصدي آن در سه ماه اول اجراي طرح، کاهش حداقل 10‌درصدي مرگ در يک ماه ابتدايي اجراي طرح و کاهش 40‌درصدي در سه ماه ابتدايي اجراي طرح و پوشش حمايتي از گروه‌هاي در معرض خطر به ميزان 50‌درصد در يک ماه و 90‌درصد در سه ماه ابتدايي اجراي طرح از ديگر اهداف اجراي اين برنامه است که با عنوان طرح «شهيد حاج قاسم سليماني» نيز شناخته مي‌شود. علاوه‌براين سامانه تلفني 4030 وظيفه راهنمايي و آموزش مردم را بر عهده دارد و در زمينه پيشگيري و مراقبت فردي، مراقبت‌هاي لازم براي مادران باردار، سلامت روان، تغذيه سالم در دوران کوويد‌19 و اطلاع‌رساني مراکز اختصاصي کوويد‌19 اطلاع‌رساني مي‌کند. در راستاي اجراي طرح فوق 4030 کار ترياژ و راهنمايي افراد در معرض تماس نزديک و افراد داراي علائم بيماري را بر اساس دستورالعمل‌هاي کشوري کميته علمي کوويد‌19 بر عهده داشته و ضمن ارائه آموزش‌هاي لازم، هدايت افراد نيازمند خدمات اختصاصي را نيز بر عهده خواهد داشت.