تكليف اتوبوس و متروی شلوغ چه می‌شود؟

جلال‌الدين‌محمد شکريه، نايب رئيس اول اتاق اصناف گفته است: «اصناف در مواجهه با کرونا پاي مردم و دولت ماندند اما دولت در حمايت‌ها و جبران خسارات ايشان، اقدامات کافي نداشت و در واقع اصناف در زمان جبران خسارت‌ها به سهم واقعي خود نرسيدند.» اين درحالي است که تصميمي که ستاد ملي مقابله با کرونا براي تعطيلي دو هفته‌اي اصناف گروه 2و 3 و 4 گرفت، تصميمي در راستاي بقاي شهروندان است. تعطيلي دو هفته‌اي اصناف و فعاليت‌هاي غيرضروري در بيش از 440 شهر کشور (160 شهر در وضعيت قرمز، 208 شهر در وضعيت نارنجي و 80 شهر با وضعيت زرد) و اعمال درجاتي از محدوديت تردد اجتماعي براي 79 ميليون نفر از جمعيت کشور، همزمان شده با ممنوعيت تردد خودروهاي شخصي در ساعات 9 شب تا 4 صبح در شهرهاي قرمز که هدف هر دو تصميم، کاهش ترددهاي غيرضروري است. وضعيت هر شهر هم دوشنبه هر هفته از سوي وزارت بهداشت اعلام مي‌شود و به‌صورت اتوماتيک تغيير محدوديت‌ها درباره آن شهر اعمال مي‌شود. در اين بين دولت اميدوار است با اجراي طرح محدوديت کرونا، کنترل رفت و آمد خودروها و تعطيل کردن بسياري از مشاغل، آمار مبتلايان را کاهش دهد. همزمان با دومين روز اجراي طرح محدوديت‌هاي کرونا در سراسر کشور، وزارت بهداشت اعلام کرده که از شنبه (يکم آذر) تا يکشنبه (دوم آذر) 475 نفر ديگر جان خود را به دليل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند و 13 هزار و 53 مورد جديد به شمار مبتلايان به ويروس کوويد19 در ايران اضافه شده است.
کاهش نامحسوس سفر با اتوبوس و مترو
در اين بين در قزوين عبور و مرور برخي خودروها با پلاک غيربومي (عمدتا تهران) قابل توجه است. همچنين با اجراي محدوديت‌ها، مسئولان حمل و نقل تهران مي‌گويند رفت و آمد در اولين روز اجراي طرح مانند روزهاي گذشته بوده و کاهش چشمگيري نداشته است. البته تعداد مسافران روزانه اتوبوس در تهران مدت‌هاست که از زمان شيوع کرونا کاهش يافته است. به گفته سازمان اتوبوسراني مسافران از يک ميليون و 800 هزار در روز به تقريبا يک سوم کاهش يعني روزانه 500 هزار نفر رسيده‌اند. رئيس ستاد فرماندهي مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نيز به اين موضوع اذعان دارد که محدوديت‌هاي جديد هنوز به کاهش ترددها منجر نشده است. عليرضا زالي در ادامه افزود: يافته‌هاي ترافيکي شهر و صحنه‌هاي ميداني حاکي از آن است که هنوز ريتم مورد لزوم و مطلوب ما در کنترل اپيدمي در شهر تهران حاصل نشده است. وي با بيان اينکه البته هنوز براي قضاوت عجولانه است و بايد زمان بگذرد تا بتوانيم آثار اين طرح را ببينيم، گفت: طبيعتاً آثار اين محدوديت‌ها اگر موفق، موثر و کارا باشد؛ در حوزه مرگ و مير بين يک ماه تا 40 روز ديگر و در زمينه کاهش سير بيماري حداقل تا سه هفته ديگر مشخص مي‌شود. تنها موردي که ممکن است اثر بخشي آن زودتر ديده شود در مراجعات سرپايي حوزه بهداشت و درمان خواهد بود که آن هم بين 14 تا 15 روز ديگر ديده مي‌شود و دليل آن نيز دوران نهفتگي اين بيماري است.
اطلاعيه مهم ستاد کرونا


در تهران که وضعيت‌اش مانند 159 شهر ديگر قرمز است، آرايشگاه‌، مدرسه‌، مهدکودک‌، مراکز خريد، باشگاه ورزشي، سينما، کافه و بسياري از مشاغل ديگر بسته است، اما مشاغل ضروري مثل مراکز بهداشتي و دارويي، نانوايي، فروشگاه مواد غذايي و خدمات ضروري از جمله برق، آب، گاز و تعميرگاه‌ها باز است. در اين رابطه کميته اطلاع رساني قرارگاه عملياتي مبارزه با کرونا، در اطلاعيه شماره 2 قرارگاه، از ارزيابي مثبت از مرحله آغازين طرح جديد محدوديت ها، خبر داد. متن اين اطلاعيه بدين شرح است: «اکنون که کمتر از 36 ساعت از اجراي طرح جامع مديريت هوشمند محدوديت‌ها براي مبارزه با کرونا مي‌گذرد، و پس از بررسي گزارش‌هاي ارزيابي 31 استاندار کشور از وضعيت اجراي طرح و همچنين مرور گزارش هاي ميداني و عملياتي 450 فرماندار و رؤساي شبکه‌هاي بهداشت و درمان در شهرستان‌هاي مختلف کشور و وضعيت تخصصي ارائه شده از سوي دستگاه‌هاي عضو در بازديد فرمانده قرارگاه از مرکز کنترل قرارگاه عملياتي مبارزه با کرونا، به استحضار ملت شريف ايران مي رساند؛ روند اجراي طرح جديد محدوديت‌ها با موفقيت آغاز شده و حرکت در جهت تحقق اهدافِ مورد نظر از اجراي محدوديت ها، شکل گرفته که مستوجب تقدير و سپاسگزاري فراوان از عموم مردم شريف در اقصي نقاط ميهن پهناور اسلامي از جمله صاحبان مشاغل است.»