غریب‌آبادی: هیچ کشوری مثل ایران قبول نخواهد کرد که این سطح از همکاری را با آژانس داشته باشد


کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌ ملل و سازمان‌های بین‌المللی در گفت‌وگویی با‌ اشاره به بی‌اقدامی اروپایی‌ها در قبال برجام اظهار داشت: اروپایی‌ها عموماً از خروج آمریکا از برجام ابراز تأسف می‌کنند و به همین موضع کلامی بسنده می‌کنند، اما نوبت به ایران که می‌رسد، از اقدامات جبرانی ایران که منطبق با مفاد برجام است، ابراز نگرانی جدی می‌کنند.
وی افزود: اروپایی‌ها عملاً در طول دو سال و نیم گذشته اقدام عملی خاصی را در جهت اجرای تعهداتشان در دو حوزه رفع تحریم‌ها و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران انجام ندادند.
ایران باید آثار رفع تحریم‌ها را ببیند
غریب‌آبادی گفت: رفع تحریم روی کاغذ، طبیعتاً هدف برجام و ایران نبوده است.


در برجام در کنار رفع تحریم‌ها، مقوله‌ای نیز به نام آثار رفع تحریم در حوزه‌های مختلف وجود دارد، یعنی این‌که ایران باید عملاً این آثار را ببیند. در مورد اینستکس هم که خودشان می‌دانند عملاً ابزار مؤثری
نبوده است. نماینده دائم کشورمان در سازمان ‌ملل افزود: اگر آنها خواهان برگشت‌پذیری اقدامات جبرانی ایران هستند، حتماً به تعهدات خود از طریق اعاده توازن به برجام و رفع تحریم‌ها عمل کنند.
تزریق گاز آخرین مرحله
برای آغاز غنی‌سازی است
غریب‌آبادی در بخشی از گفت‌وگوی خود اظهار داشت: تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم یا یو.اف.شش به سانتریفیوژ، آخرین مرحله برای آغاز غنی‌سازی و جداسازی اورانیوم 238 از اورانیوم 235 است.
از این منظر، در نطنز علاوه ‌بر سانتریفیوژهای نسل یک، یک زنجیره 174تایی از سانتریفیوژهای جدید آی.آر.ام دو نیز به غنی‌سازی خواهد پرداخت.
اجرای یکجانبه برجام منطقی نیست
وی یادآور شد: سه کشور اروپایی مواضع خود را درخصوص توسعه ماشین‌های جدید قبلاً هم اعلام کرده بودند. در مقابل، ما نیز همواره به آنان گفتیم مادامی که برجام با رفع تحریم‌ها و بهره‌مندی ایران از منافع آن به مسیر صحیح خود بازنگردد، ایران نیز نمی‌تواند گام‌های کاهش تعهدات خود را متوقف کند. اصولاً، اجرای یکجانبه برجام و صرفاً با هزینه ایران، نه منطقی است و نه عملی. نماینده دائم کشورمان در سازمان ‌ملل بیان کرد: اینکه آژانس میزان ذخایر اورانیوم ایران را اعلام کند و برخی‌ها سروصدا راه بیندازند که دوازده برابر میزان مقرر در برجام شده و به اصطلاح خودشان ابراز نگرانی ‌اشاعه‌ای کنند، موضعی نخ‌نماست. اگر آمریکا نگران این اقدامات ایران بود، چرا از برجام خارج شد؟!
یک‌پنجم بازرسی‌های آژانس
از ایران است
غریب‌آبادی درباره موضوعی که در نشست جاری آژانس درباره بازدید از دو مکان مورد نظر آژانس مطرح شده است و اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از ایران خواسته تا شفاف‌سازی بیشتری درباره فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای خود داشته باشد، گفت: ایران، شفاف‌ترین کشور در فعالیت‌های هسته‌ای خود است. ما بیش از یک‌پنجم کل بازرسی‌های آژانس در سطح جهان را پذیرا هستیم. به خاطر این سطح از همکاری و شفافیت هست که اظهارات برخی کشورها را صادقانه تلقی نمی‌کنیم. دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: من در بیانیه خود پاسخ آمریکا را خواهم داد که رژیم راستی‌آزمایی که تحت برجام برای ایران ایجاد شده، قوی‌ترین رژیم راستی‌آزمایی است.
حالا خوب یا بد.
خود مقامات آژانس از جمله مرحوم آمانو مدیرکل سابق آژانس سه‌بار به من شخصاً گفت که قوی‌ترین رژیم راستی‌آزمایی آژانس تحت برجام برای ایران اجرا می‌شود و ما بسیار تمایل داریم که این را در سایر کشورها به عنوان نمونه رژیم راستی‌آزمایی اعمال کنیم.  
من همان موقع به آقای آمانو گفتم که من باید تو را ناامید کنم چرا که هیچ کشوری مثل ایران قبول نخواهد کرد که این سطح از همکاری را با آژانس داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجت‌الاسلام جعفری پرواز مرغ و لبنیات از سفره ملت چگونه، چرا، راه‌حل این کوزه 100 سال دیگر پُر می‌شود؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه اروپایی‌ها آماده ‌باشند موج سوم کرونا در راه است آقای دکتر ملک زاده به این سؤالات پاسخ دهید وضعیت کودکان یمنی در روز جهانی کودک؛ 12 میلیون کودک نیازمند کمک فوری‌اند قالیباف: مهم نیست طرح کمک معیشتی به نام چه کسی باشد مهم اجرای سریع و دقیق است توزیع 5 هزار بسته سلامتی مقابله با کرونا در مناطق کم برخوردار تهران غریب‌آبادی: هیچ کشوری مثل ایران قبول نخواهد کرد که این سطح از همکاری را با آژانس داشته باشد مجریِ راستگوی برنامه‌های مذهبی کودکان سیما درگذشت(اخبار ادبی و هنری) فساد سیستم انتخاباتی آمریکا به روایت رئیس‌جمهور آمریکا مدعیان اصلاحات دنبال قربانی کردن منافع ملی پای منافع خود در انتخابات 1400 پرواز مرغ و لبنیات از سفره ملت چگونه، چرا، راه‌حل پرواز مرغ و لبنیات از سفره ملت چگونه، چرا، راه‌حل