گلايه از تعطيلي‌هاي نصف و نيمه

نورا  حسيني
محدوديت‌هاي تازه كرونايي و استعفاهاي وزارت بهداشت از موضوعات مورد توجه اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران بود.  جلسات شوراي شهر تهران اين روزها به صورت تركيبي برگزار مي‌شود. برخي اعضاي شوراي شهر تهران به صورت مجازي حضور دارند و برخي نيز حضوري در صحن هستند. راي‌گيري‌ها نيز تركيبي است با وجود آنكه محسن هاشمي هنوز از اين نحوه راي‌گيري قانع نشده بود و سخنان ابراهيم اميني نايب‌رييس شوراي شهر تهران در زمينه قانوني بودن اين نوع راي‌گيري چندان مورد پذيرش نبود، اما از زمان اعلام وضعيت ويژه در پايتخت جلسات شورا تركيبي برگزار شد. 
جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران با گلايه آرام هاشمي از اعلام تعطيلات ديگرهنگام از سوي ستاد ملي كرونا آغاز شد. او بابت تصميم ديرهنگام براي تعطيلي تشكر كرد و گفت: البته تصميم دولت، تنها بخشي از اقدامات لازم براي متوقف كردن روند رو به رشد ابتلا به كرونا در كشور بوده و بخش مهم‌تر، رعايت كردن مسائل از سوي مردم است كه خوشبختانه اصناف در تهران به صورت نسبي در روز نخست اين تعطيلي را رعايت كردند.
او ادامه داد: البته بخش منفي موضوع نيز افزايش مسافرت شهروندان تهراني در روزهاي قبل از تعطيلي به استان‌هاي شمالي است كه از همين جا از ستاد كروناي استان‌هاي مازندران و گيلان درخواست داريم كه نسبت به تعطيل بودن رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مناطق گردشگري شمال نظارت ويژه‌اي داشته باشند تا افرادي كه به شمال مسافرت كرده‌اند، مجبور به اقامت در اماكن مسكوني خود باشند، در غير اين صورت تردد در مناطق گردشگري، سلامت استان‌هاي شمالي به خطر خواهد افتاد و با بازگشت اين افراد به تهران هم شاهد موج جديدي از ابتلا به كرونا خواهيم بود.
رييس شوراي شهر تهران گفت: همچنين انتظار افكار عمومي از مسوولان وزارت بهداشت و ستاد كرونا در اين شرايط، همگرايي و انسجام است، طرح موضوعات اختلافي در رسانه‌ها، موجب آسيب ديدن اعتماد عمومي به تصميمات و كفايت مسوولان وزارت بهداشت مي‌شود و مناسب است كه اين اختلافات در جلسات كارشناسي و در صورت لزوم با فصل الخطاب بودن رييس‌جمهور و رييس ستاد ملي كرونا، حل شود.
محمدجواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران هم به اختلافات و مناقشات وزارت بهداشت پرداخت و گفت: در شرايطي كه كشور با بيماري فراگير كرونا دست و پنجه نرم مي‌كند، جامعه بزرگ پزشكي و در راس آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه در صف مقدم مبارزه با اين بيماري هستند با كنار گذاشتن اختلافات و مناقشات شأن و جايگاه خود را حفظ كند.


او ادامه داد: در شرايط و روزگاري كه جامعه در تب و تاب ناشي اين همه‌گيري است حداقل در اين وزارتخانه كه مسووليت فرماندهي مقابله با اين ماجرا را دارد، شهروندان تحمل شنيدن اين خبرها و اختلافات را ندارند.
اما حجت نظري عضو ديگر شوراي شهر تهران به تصميم دولت در خصوص تعطيلي نصف و نيمه شهر انتقاد كرد. به اعتقاد او هيچ تعطيلي خاصي واقع نشده و حتي ديروز ديدم كه به ‌شدت برخي خيابان‌ها شلوغ است .
او ادامه داد: اين متاسفانه نشان مي‌دهد كه دولت هيچ اراده‌اي براي تعطيلي نداشته و در ظاهر خواسته شهر را تعطيل كند، اما در باطن تمام مشاغل اعم از اداري و ... مشغول كارند. اين اقدام نمي‌تواند مانع از شيوع كرونا شود و تنها چيزي كه ايجاد مي‌كند مشكلات بيشتر براي مردم است.
نظري افزود: مشخصا كارمنداني هستند كه در ظاهر بايد تعطيل مي‌شدند، اما بايد به سركار بروند، اما فرزندش كه بايد به مهدكودك مي‌رفت، حالا بايد در خانه بماند و كسي نيست كه از او نگهداري كند، دولت با اين اقدام نابخردانه به جاي كمك به مردم به مشكلات مردم اضافه كرده است.
اما روز گذشته اعتراض به يك تغيير نام نيز حاشيه‌ساز شد. رقابت دو شهر نيشابور و سبزوار باعث اعتراض نماينده مجلس و فرمانداري شد. 
محمدجواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در اين رابطه گفت: اين نامگذاري‌ها در راستاي حفظ تماميت ارضي است. تهران شهري است كه نمايندگان كل ايران را خود دارد. نامگذاري به نام شهرهاي ايران خيلي با استقبال مواجه شد.
او افزود: تلاش مي‌كنيم با يك مطالعه گسترده بتوانيم نام‌ شهرستان‌هاي مهم ايران را در تهران داشته باشيم. بر اساس آمايش‌هاي ما از 31 استان، 16 استان حتي يك كوچه بن‌بست هم به نام‌شان نيست. نام شهر بزرگي مثل ايلام اصلا در تهران وجود ندارد. نام يزد با تمام اهميتش در تهران جايي ندارد. در مطالعات به اين مسائل توجه شد و اگر خدا توفيق بدهد، بتوانيم با اصلاحاتي كه انجام مي‌دهيم، نام‌هاي درخشاني در شهر تهران داشته باشيم.
محمد سالاري، رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران در اين باره گفت: نامگذاري خيابان‌هاي تهران به نام شهرها و روستاها ابتكار درستي بوده است. 
او با اشاره به مناقشه ايجاد شده براي تغيير نام خيابان عطار نيشابوري به سبزوار گفت: با توجه به حساسيت ايجاد شده بهتر است اگر قصد نگه داشتن نام عطار نيشابوري بر يك خيابان را داريم، همزمان نام دو خيابان را به نام سبزوار و نيشابور نامگذاري كنيم. با توجه به حساسيت ايجاد شده، پافشاري شورا بر تغيير نام خيابان سبزوار به نام عطار نيشابوري به صلاح نيست.
در ادامه محسن هاشمي رييس شورا بند هشت كه درباره تغيير نام خيابان نام عطار نيشابوري به سبزوار بود را به بحث گذاشت.
او گفت: مي‌توان به پيشنهاد آقاي سالاري درباره حل مشكل ايجاد شده هم توجه كرد و شايد به صلاح است كه نظر خود را تغيير دهيم.
هاشمي افزود: اين موضوع را به بحث مي‌گذارم. كساني كه موافق يا مخالف تغيير هستند، صحبت كنند. نظر من اين است كه راي خود را مسكوت بگذاريم و اين مساله در كميسيون مطرح شود.
محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران گفت: اين بحث كه فرمانداري صلاحيت ورود به نامگذاري را ندارد، قبول دارم. اما پيشنهاد بحث من در راستاي يكپارچكي بود. بايد همزمان با تغيير نام خيابان عطار نيشابوري، براي معابري هم اسم نيشابور و سبزوار انتخاب شود.
مرتضي الويري، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر بيان كرد: اشاره حقوقي بر جاي خود باقي است. آيا در نامگذاري شوراي شهر، فرمانداري حق اعتراض دارد يا نه. ما اينجا نمي‌توانيم در اين زمينه تصميم بگيريم، مرجع ديگري بايد تصميم بگيرد. 
او افزود: يك حساسيت‌هايي در منطقه وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار بگيرد. در عين اينكه كميته نامگذاري اقدام جسورانه انجام داده اما در اين زمينه خاص، سري كه درد نمي‌كند را دستمال نمي‌بنديم. نبايد به حساسيت‌ها دامن زد. پيشنهاد من اين است كه اعتراض فرمانداري را بپذيريم و به گذشته برگرديم. در اين مورد دنبال تغيير نرويم.
الهام فخاري ديگر عضو شوراي شهر نيز بيان كرد: نامگذاري در حيطه وظايف شوراست. ورود فرمانداري و هيات تشخيص را درست نمي‌دانم اما از نظر ملاحظات اجتماعي با توجه به خواست مردم بايد اين مساله اين لحاظ شود وگرنه به لحاظ شكلي و موضوعي، نامگذاري جزو مسووليت‌هاي شوراست و مغايرتي با قوانين بالادستي ندارد.
زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه شورا نيز بيان كرد: اين مساله كه آيا هيات تطبيق مي‌تواند به مساله نامگذاري ورود كند، هنوز حل نشده است. در اين رابطه ابهام وجود دارد. تاكيد من اين است كه براي عبور از مساله اجتماعي و با توجه به ابهام قانوني، از اين مساله به عنوان فرصت استفاده و سوءتفاهم اجتماعي را برطرف كنيم. كميسيون نامگذاري تصميم جديد بياورد كه دغدغه‌ها را مرتفع كند.
شهربانو اماني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز با بيان اينكه مانند باغ‌ها كه تشخيص باغ بودن يا نبودن آن از اختيارات شورا بوده، نامگذاري‌ها نيز از حقوق شوراست، گفت: از ابتدا حساسيتي در رابطه با نامگذاري معابر و خيابان‌ها نسبت به شوراي پنجم وجود داشته است. كما اينكه وقتي نام خسرو آواز ايران، استاد شجريان مطرح شد، مشكلاتي را پيش آوردند. در واقع نگاه بخشي از جامعه و برخي سياسيون به نامگذاري‌ها نيز سياسي است.
او افزود: تهران پايتخت كشور است و بايد پيوستگي فرهنگي آن حفظ شود. مي‌دانيم كميته نامگذاري با حساسيتي كه دارد اسامي را انتخاب مي‌كند. ضمن اينكه ما يك‌بار به اين تغيير راي داده‌ايم لذا اگر بنا باشد نماينده‌هاي حداقلي مجلس يازدهم به خاطر هر حداقل اختياراتي كه شورا دارد، بخواهند شعارهايي بدهند و تصميماتي بگيرند، پس اختيارات شورا چه مي‌شود؟
اعضاي شورا به اين پيشنهاد محسن هاشمي راي مثبت داده و خيابان عطار نيشابوري كه به خيابان سبزوار تغيير نام داده بود را با همان نام عطار نيشابوري تاييد كردند.