نوری مالکی: مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان حاکمیت عراق را نشانه رفته‌اند

«نوری مالکی» دیروز طی مقاله‌ای، تاکید کرد که مشکل عراق با محور آمریکایی- اسرائیلی – سعودی، یک مشکل راهبردی است و این محور در صدد عملی کردن پروژه استکباری و استبدادی است. پروژه‌ای که عمیقا حاکمیت عراق را هدف قرار می‌دهد.
او در این یادداشت، که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، تصریح کرد: رژیم بعث پس از سقوطش در سال ۲۰۰۳ برای مردم عراق، به دلیل عملکرد و ماجراجویی‌هایی که داشته، یک کشور اشغال شده و بدون حاکمیت را به ارث گذاشت. پس از قانونی و عملی شدن شرایط برای [ابقای] نیروهای اشغالگر، چهره مدنی آنها معروف به «حکومت ائتلاف موقت» ابتکار عمل را برای ایجاد یک سیستم سیاسی جدید برای عراق مطابق با برنامه‌ها و خواسته‌های خود به دست گرفت. اما مردم عراق به رهبری مرجعیت دینی خود و تلاش گروه‌های سیاسی- اسلامی شرکت‌کننده در روند سیاسی، انواع مختلف مقاومت را از خود نشان دادند تا از آسیب‌های نظام سیاسی ایجاد شده از سوی اشغالگر بکاهند.
به گزارش خبرگزاری فارس، مالکی افزود که عراقی‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌انداز خود را در جریان تدوین قانون اساسی جدید و تصویب آن، اعمال کرده‌اند و پس از آن نیز، انتخابات قانونی سراسری برگزار شد و به تشکیل گروه‌های سیاسی اسلامی شبه اکثریت در دو قوه مجریه و مقننه انجامید. این گروه‌ها اشغالگری را رد ‌کرده و خواستار بازگشت حاکمیت به کشور شده‌اند. این امر، عملا موجب بازگشت رسمی و عملی بخشی از حاکمیت به کشور شد.
نخست‌وزیر پیشین عراق ادامه داد: اما مقاومت داخلی نتوانست جلوی اشغالگران در ارتباط با شکل و ماهیت سیستم سیاسی جدید عراق را بگیرد. امری که به تضعیف تلاش‌های عراقی‌ها برای بازپس‌گرفتن حاکمیت خود ‌شد. به همین دلیل، بازگشت حاکمیت به عراق، حتی به صورت ناقص، به امری ناممکن تبدیل شده است.
رئیس‌ائتلاف دولت قانون نوشت: می‌خواهم شفاف‌تر توضیح بدهم؛ مشکل میان عراق و محور آمریکایی- اسرائیلی – سعودی، یک مشکل استراتژیک مرتبط با پروژه استکباری استبدادی این محور است که عمیقا حاکمیت عراق را نشانه گرفته است. ما یقین داشتیم که نبرد و مقاومت ما برای تحقق حاکمیت و استقلال تصمیم‌گیری در عراق، نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای و در رأس آنها واشنگتن، تل‌آویو، ریاض و آنکارا را علیه ما برمی‌انگیزاند.
سایر اخبار این روزنامه
تحریم‌های داخلی را بردارید عبور از تحریم‌های خارجی با ما برسد به دست پمپئو، بن سلمان و نتانیاهو...(یادداشت روز) اخبار ویژه نوری مالکی: مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان حاکمیت عراق را نشانه رفته‌اند تعطیلی بیش از ۹۵ درصد مغازه‌ها و کاهش 70 درصدی ترددهای شبانه صف‌های دریافت غذا در آمریکا هر روز طولانی‌تر می‌شود نقطه‌زنی آرامکو /خوش‌آمدگویی انصارالله به نتانیاهو و پمپئو مفسدان بدانند، وضعیت برای هرگونه فعالیت ناسالم در قوه قضائیه قرمز است بایدن به‌دنبال بازگشت به برجام برای توسعه آن و تأثیرگذاری بر انتخابات ایران آلمان نمی‌تواند برای اتباع ایرانی مقیم این کشور برای سفر به ایران مشکلی ایجاد کند در سوریه پیروز نشدیم چون ایران مصمم به شکست ما بود ادعای اختیارات کم رئیس‌جمهور را باور کنیم یا سر و دست شکستنتان برای رفتن به پاستور؟! تحریم‌های داخلی را بردارید عبور از تحریم‌های خارجی با ما تحریم‌های داخلی را بردارید عبور از تحریم‌های خارجی با ما