بورس در بهترین زمان برای خرید سهام قرار دارد


فهیمه اکبری صحت: سهامداران تازهوارد زمانی که در مدت کوتاهی با کاهش ارزش سهام خود روبرو میشوند بهسرعت از بازار خارجشده و تا مدت زیادی به این بازار، بازنمیگردند و جهت کسب سود در بازارهای موازی مانند ارز، طلا و سکه سرمایهگذاری میکنند که این خود باعث ایجاد حباب قیمتی در این بازارها، میشود.

اما باید به این نکته توجه داشت که هر بازاری پس از افزایش شارپی قیمتها نیاز به یک اصلاح قیمتی دارد تا باقدرت بیشتری به رشد ادامه دهد. در سال ۲۰۰۹ بازار آمریکا با افت شدیدی مواجه شد اما در ماه مارس، همان سال این روند نزولی، به روند صعودی تبدیل شد و در حدود ۶۳ ماه شاخص اس اند پی رشد کرد و در این مدت حدود به ۲۰۰ درصد بازدهی داشت. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛ بازار سرمایه اساساً بازاری بلندمدت است و زمانی که روند نزولی بازار، شروع میشود درواقع یکروند اصلاحی است و میتوان با راهکارهایی از کاهش شدید ارزش سرمایه در زمان اصلاح بازار، جلوگیری کرد. برخی از کارشناسان و معامله گران بازار معتقد هستند که همه تخممرغها نباید در یک سبد گذاشت اما این به این معنا نیست سهام همه، صنایع را در پرتفوی خود داشته باشید، باید توجه داشت هر صنعتی ارزش خرید ندارد. مناسبترین راهکار این است که صنایع برتر بازار را انتخاب کنید و دارایی خود را بین این صنایع تقسیم کنید. بهاینترتیب کنترل پرتفوی برای شما راحتتر خواهد بود و از طرف دیگر، خطر سقوط یک صنعت میتواند موجب رشد صنعت دیگر در پرتفوی شما شود. سهامداران باید توجه داشته باشند که بازه زمانی سرمایهگذاری، کوتاهمدت نیست و باید حداقل یک سال برای کسب سود مناسب سهامداری کنند. این عادت که شما روزانه به پرتفوی خود سر میزنید و در انتظار تغییر در اعداد آن هستید، کار بسیار نادرستی است. میتوانید هرماه پرتفوی خود را چک کنید و باید دقت داشته باشید که صنایعی را انتخاب کنید که در ۶ ماه آینده، سود موردنظر را به شما برساند.

ورود به بازار بورس با سرمایه حاصل از فروش خانه و خودرو بسیار ریسک بالای دارد و پیشنهاد میشود با پول حاصل از پسانداز خود اقدام به سرمایهگذاری در بورس کنید. همچنین افرادی که دانش کافی و زمان لازم برای تحلیل بازار را ندارند بهتر است برای کاهش ریسک سرمایهگذاری از مشاوران سرمایهگذاری بهره ببرند و بهاینترتیب، نگرانی از دست دادن سرمایه خود نداشته باشند.

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است بازار سرمایه در ماه پیش رو وضعیت رو به رشد را تجربه خواهد کرد و آینده مثبتی برای بازار سرمایه در میانمدت و بلندمدت پیشبینی میشود.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با تجارت گفت: آینده بازار سرمایه این روزها به یکی از متداولترین سؤالات در میان صاحبان نقدینگی تبدیلشده است. یکطرف ماجرا سهامداران تازهوارد هستند که در روزهای صعودی بورس وارد این بازار شدند و درنهایت بخش قابلتوجهی از سرمایه آنها با توجه به ریزش شاخص از بین رفت. از سویی دیگر عدهای هم افرادی هستند که با توجه به اصلاح نرخ سهام و ارزنده شدن قیمت آن درصدد خرید هستند. درهرصورت آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است آینده مثبت بازار سرمایه در میانمدت و بلندمدت است. هرچند چالشها و موانعی در مسیر رشد شاخص موضوعی قابلانکار نیست، اما درنهایت آنچه روند بازار سرمایه نشان میدهد بازدهی بالای این بازار در چهار دهه گذشته بوده است. باید به این نکته توجه داشت که هر بازاری پس از رشدهای شتابان دوره رکود و ریزش را طی میکند و بازار سهام در سه ماه گذشته این شرایط را داشت. درهرصورت بازار سرمایه نیز همانند بسیاری از بازارهای دیگر دچار شرایط رکود شد.

وی افزود: نگاهی به سوابق بازار سرمایه نشان میدهد که در بازه یک تا پنجساله بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها داشته است و با توجه به اصلاحاتی که در سال۹۹ انجامشده است تا این لحظه بیش از ۵۰۰ شرکت تا ۶۰درصد اصلاح قیمت داشتهاند که منتهی به اصلاح شاخص کل تا ۴۰درصد شده است که خرید سهام را معقولانه میکند.

وی ادامه داد بنابراین پر اثرترین مکانیسم که بهصورت خود انتزاع به مدار تعادل کشانده همین تغییرات و اصلاح قیمتها بوده است که خوشبختانه قسمت اعظم اصلاح قیمتها انجامشده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بهخصوص شرکتهای پر گردش و پر اثر بر روی شاخص که در شرایط فعلی در مدار تعادلی سیر میکنند. از سوی دیگر برخی شرکتهایی که قفل و یا متوقف بودند بهمرور زمان در کنار رشد نسبی سایر سهامها اصلاحات قابلتوجهی کردهاند.

وی گفت: بااینوجود نباید انتظار داشت که این روند صعودی مانند چهار ماه ابتدای سال باشد که اگر به همان روش و شتابان پیش برویم مطمئناً دچار همین وقفهای که در دو سه ماه گذشته داشتیم خواهیم شد.

آقابزرگی تأکید کرد: به همین دلیل بهترین راه این است که این رشد بهصورت ملایم و آهسته باشد و سازمان بورس هم بهعنوان متولی این بازار باید از روند شتابان شاخص و قیمتها جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی وضعیت برای سرمایهگذاری بسیار مناسب است، اظهار داشت: چراکه با فرض ثابت بودن شرایط حال حاضر بهخصوص عدم تلاطم قابلتوجه در نرخ ارز روند صعودی بازار سرمایه و بورس با رشد بسیار ملایم پیش خواهد رفت. اما در این میان با توجه به اینکه در چندین ماه گذشته بسیاری از سهامداران متضرر شدند لازم است که اعتمادشان به این بازار بازگردانده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان یکی از بهترین سازوکارها برای جلب اطمینان مردم حرکتهای درونی و ذاتی قیمت بدون دخالت و سیستم دستوری است که خودبهخود به جایگاه تعادلی و نقطه لازم برای جلب اطمینان آحاد سرمایهگذاران برسد. بهخصوص که سیاستهای پولی و اقتصادی حاکمیت و دولت بهگونهای است که بازار سرمایه اولویت است بنابراین این اطمینان با فرض عدم اعمال روشها و یا سیاستهایی که ممکن است به هر دلیلی مقابل حرکت طبیعی بازار را داشته باشد بهترین نقطه شروع بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه است و در این میان سهامداران باید به این موضوع توجه داشته باشند که در نقطه مناسب خریداری کنند؛ چراکه فلسفه سرمایهگذاری هم همین را حکم میکند. بنابراین الگوی هر سرمایهگذاری این است که در پایینترین قیمت خریداری و در بالاترین قیمت سهام خود را بفروشد