حمایت جبرانی معیشت خانوارها در محدودیت‌ها اعلام شد

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درخصوص چگونگی حمایت جبرانی معیشت خانوارها در محدودیت‌ها اطلاعیه‌ای صادر کرد. به گزارش ایسنا در این اطلاعیه آمده است: در راستای عمل به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از خانوارها در شرایط شیوع بیماری کرونا و بند ۱۲ مصوبه چهل و یکمین نشست ستاد ملی مدیریت کرونا، سازوکار حمایت جبرانی معیشت خانوارها به شرح زیر اعلام می‌شود:
الف) پرداخت کمک بلاعوض یک میلیون ریال ماهانه به اعضای خانوار
۱. کمک بلاعوض (ماهانه مبلغ یک میلیون ریال به ازای هر یک از اعضای خانوار) از آذرماه تا پایان سال جاری به مدت چهار ماه، به سرپرست خانوار پرداخت می‌شود. تعداد اعضای خانواده نیز با توجه به زمان پرداخت وام اول یعنی فروردین سال ۱۳۹۹ درنظر گرفته می‌شود.
۲. خانوارهای مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی که منبع درآمدی ثابت ماهیانه ندارند و در مرحله قبل متقاضی تسهیلات کرونایی خانوارها بوده‌اند، حدود ۲۹.۷ میلیون نفر (۱۱ میلیون خانوار)، تحت پوشش این طرح حمایتی قرار می‌گیرند.


ب) پرداخت وام یک میلیون تومانی به سرپرست خانوار
افراد مشمول:
تمامی افرادی که درنوبت قبل، وام کرونای معیشتی دریافت کرده اند و درآمد ثابت ندارند، می‌توانند متقاضی دریافت وام یک میلیون تومانی باشند، افراد دارای درآمد ثابت از جمله کارمندان دولت، شرکت‌های دولتی یا نهادها عمومی غیر دولتی، بازنشستگان، بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی یا سایر صندوق‌های بازنشستگی شامل این طرح نمی‌شوند.
روش درخواست:
متقاضیان صرفا کد ملی خود را از تلفن همراه ثبت شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال کنند، شهروندان تنها یک بار پیامک ارسال کنند.
مرحله اول: پیامک سرپرست خانوارها از روز سه شنبه ۴ آذر تا سه شنبه ۱۱ آذر به مدت یک هفته دریافت می‌شود.
مرحله دوم: پس از پایان مهلت ارسال پیامک توسط سرپرست خانوارها، یک هفته از ۱۲ آذر تا ۱۹ آذر، داده‌های اطلاعاتی پایش خواهد شد.
مرحله سوم: در هفته سوم از ۲۰ آذر الی ۲۷ آذر به پیامک‌های دریافتی مشمول با سرشمارهv.refah  پاسخ داده می‌شود.
شرایط بازپرداخت وام یک میلیون تومانی:
۱. بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی با نرخ کارمزد ۴ درصد از محل باقی مانده منابع بسته جبرانی مصوب جلسه دوازدهم مورخ 09/01/1399 ستاد ملی مدیریت کرونا، با اقساط ۳۰ ماهه و از منابع یارانه معیشتی ماهانه خانوار خواهد بود.
۲. تضمین و تعهد یارانه مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مورد پرداخت تا نرخ تسهیلات قرض‌الحسنه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، مطابق دستورالعمل پرداخت وام قرض الحسنه به خانوارها مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا، موضوع ابلاغیه 03/02/1399 و اصلاحیه‌های مربوطه خواهد بود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول اجرای این بند و سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها دستگاه‌های همکار اجرای مصوبه خواهند بود.
در پایان این اطلاعیه تاکید شده است: هرگونه اطلاع رسانی در این خصوص از طریق مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت متبوع انجام می‌شود، با توجه به شرایط خاص، محدودیت‌های اعمال شده و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا از مراجعه حضوری به این وزارتخانه، سایر وزارتخانه‌ها، سازمانها و ادارات کل استانی خودداری کنید.
۴۵۳ فوتی جدید کرونا و ۵۸۱۲ تن در وضعیت شدید بیماری در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۲۴۶۰ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: متاسفانه در این بازه زمانی، ۴۵۳ تن نیز جان خود را از دست دادند.به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 2 آذر تا روز ۳ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۴ نفر از آنها بستری شدند.وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۸۶۶ هزار و ۸۲۱ نفر رسید.لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۴۵۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۵ هزار و ۲۵۵ نفر رسید.وی گفت: خوشبختانه تا روز ۳ آذر، ۶۱۰ هزار و ۴۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.لاری افزود: ۵۸۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا روز ۳ آذر، پنج میلیون و ۸۲۸ هزار و ۳۰۷ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.وی افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.لاری گفت: استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
جوانان؛ ناقلان خطرناک دورهمی‌های خانگی
رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه موج جدید بیماری کووید 19 در کل دنیا آغاز شده و کشور ما نیز از تنش‌های این موج جدید مصون نخواهد بود، بر پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی به عنوان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های ابتلا تاکید کرد.به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در عرصه جهانی شاهد موج جدید بیماری کووید 19 هستیم، گفت: طی دو روز گذشته در ایالات متحده آمریکا بالاترین میزان مرگ و میر از شروع بیماری کرونا ثبت شد، همچنین آمار کسب شده از کشورهای اروپایی نیز مبنی بر افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر است. بنابراین موج جدید افزایش بیماری در دنیا آغاز شده و طبیعتاً از آنجا که این بیماری یک پاندمی است، کشور ما نیز از تنش‌های موج جدید بیماری مصون نخواهد بود.وی با بیان اینکه بخشی از افزایش آمارهای ابتلا و فوتی کشور در همخوانی با گسترش جهانی این بیماری است، اظهار کرد: همانطور که از قبل پیش بینی می‌کردیم در فصل پاییز با سرد شدن تدریجی هوا، بروز بیماری‌های تنفسی و به خصوص با توجه به عدم امکان حضور در فضاهای غیر مسقف و باز و همچنین افزایش حضور افراد در فضاهای بسته، بار بیماری نیز افزایش یافته است.
زالی با اشاره به مطالعه اخیر نیچر در رابطه با نقش مداخلات کرونایی در کاهش گسترش کروناویروس، اظهار کرد: بر اساس نتایج این مطالعه متاسفانه تجمعات کوچک و متوسط و یا همان گردهمایی‌های کوچک در رده اول مخاطرات اجتماعی و عامل شیوع بیماری قرار گرفته است.وی با بیان اینکه دورهمی‌های خانگی کاملا در زمره این گروه پرمخاطره قرار می‌گیرد، عنوان کرد: در همین راستا کشورهای ایتالیا و اسپانیا یکی از دلایل افزایش بیماری در دوره جدید را تجمعات فردی و اجتماعی اعلام کرده‌اند.فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در رابطه با نقش موثر گردهمای‌های خانگی در شیوع بیشتر بیماری، گفت: با شروع فصل سرما و طولانی‌شدن شب‌ها از مردم شریف تهران می‌خواهیم که از دورهمی‌های خانگی و خانوادگی که به شدت کانون ابتلای بیماری است، اجتناب کنند.وی با اشاره به یک نکته مهم در این رابطه، اظهار کرد: در تجمعات خانگی افراد جوان که معمولاً به علت کفایت سیستم ایمنی فاقد علائم بیماری هستند نیز حضور دارند که متاسفانه این افراد ناقلان فعال و خطرناک بیماری محسوب می‌شوند که با شرکت در جمع‌های خانوادگی می‌توانند باعث انتقال بیماری شوند.زالی در پایان با بیان اینکه در اکثر جمع‌های خانوادگی افراد مسن و سالمندان نیز حضور دارند، گفت: بنابراین حضور ناقلان جوان در کنار افراد مسن خانواده می‌تواند باعث افزایش چشمگیر آمار مرگ و میرها شود، چراکه یکی از دلایل افزایش آمار فوتی‌های کرونا جمعیت پر خطری است که در معرض این بیماری قرار می‌گیرند و این مساله در دورهمی‌های خانوادگی اتفاق می‌افتد.
ایجاد حاشیه به نفع مردم و کشور نیست
معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت احصاء قوانین حوزه سلامت، در عین حال از منظر حقوقی به برخی حواشی پیرامون استعفای معاون پژوهشی وزارت بهداشت و همچنین اظهارات احمدی نژاد درباره آزمایش واکسن کرونا، پاسخ داد.طاهر موهبتی در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران درباره موضوع استعفای ملک زاده - معاون وزیر بهداشت و اینکه گفته می‌شود تخلف‌هایی در حوزه پژوهش انجام شده است، گفت: من نشنیده‌ام که تخلفی صورت گرفته است و باید توجه کرد که موضوع به چند روز اخیر مرتبط است. اگر تخلفی باشد، بازرسی وزارت بهداشت به موضوع رسیدگی خواهد کرد. در خواست ما از رسانه‌ها این است که در شرایط خاص کشور همدلی ایجاد کنند و به وحدت قلوب کمک کنند؛ چرا که رسانه‌ها می‌توانند بسیار موثر باشند، رسانه‌ها جزء نخبگان و گروه‌های مرجع هستند.موهبتی افزود: نباید حاشیه ایجاد کنیم ایجاد حاشیه به نفع مردم نیست. دوستان می‌توانند بسیاری از مسائل به صورت تلفنی حل کنند و نمی‌دانیم چرا موضوعی یکباره به فضای مجازی و رسانه کشیده می‌شود. این‌ها به نفع بزرگان و کشور نیست و اگر تخلفی صورت گرفته باشد هم وزیر بهداشت نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهند بود و هم دستگاه‌های نظارتی ورود خواهند کرد و هم ما به لحاظ حقوقی در جایی که لازم باشد و مستندات قوی باشد، شکایت می‌کنیم. از طرفی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در برخی موارد ورود می‌کنند خودشان پیشنهاد می‌دهند که وزارت بهداشت در چه اموری شکایت و برخورد کند و به طور کلی ما نسبت به تخلف‌ها حساس هستیم. وی در همین زمینه ادامه داد: یک فرد حقوقی بدون استدلال صحبت نمی‌کند. زمانی که مستندی به دست ما نرسد که چارچوب اصالت آن مشخص نشود، حرفی نمی‌توانیم بزنیم. در عین حال اگر مستندات ارائه کنند ما آن را به قوه قضائیه ارائه می‌دهیم. افرادی که معتمد نظام هستند یا دانشمندانی نکاتی را مطرح می‌کنند، اولین قدم درخواست مستندات است. طبیعی است که دستگاه‌های نظارتی آن‌ها را بررسی می‌کنند. مهم این است که ما نباید تعارف داشته باشیم. اگر به این رسیدیم که کسی تخلفی انجام داده، حتما باید مجازات شود. در عین‌حال هم اگر به این رسیدیم که کسی جرمی را به فردی منتصب کرد که آن جرم واقعی نبود، باید با فرد مدعی برخورد کنیم. امنیت اجتماعی کشور از همه چیز مهمتر است.وی تاکید کرد: تازمانی که مستندی نداشته باشیم، نمیتوانیم اظهار نظر کنیم. معنای همدلی، اغماض نیست، بلکه این است که نباید بی سند حرفی بزنیم و اعتبار پزشکان و دانشمندان کشور را از بین نبریم.وی درباره برخی اظهارات رییس دولتهای نهم و دهم درباره تخلف در آزمایش یک دارو بر روی مردم در حوزه کرونا، گفت: اگر به شخص خاصی حرفی زده شده آن فرد می‌تواند شکایت کند یا نکند و اگر نسبت به دولت یا وزارت بهداشت ادعایی مطرح شده و باید مستندات آن ارائه شود و سپس تصمیم گیری شود. ما مستندات درباره این اظهارات نداریم و باید مستندات ارائه دهند.