چرا کسی به فکر اهالی موسیقی و معیشت‌شان نیست؟ سردرگمی اهالی نُت در روزگار کرونا

گروه فرهنگ و هنر – تقریبا اولین قشری که پس از شیوع کرونا و خانه‌نشینی‌های دو ماه اول کرونا به خانه‌های مردم آمد تا آن روزهای سخت را بتوانند کمی با آرامش بیشتری بگذرانند، هنرمندان عرصه موسیقی بودند. اما حالا پس از 9 ماه که از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، با وجود آنکه دیگر رشته‌های هنری افتان و خیزان در این مدت فعالیت‌هایی داشته‌اند، اهالی موسیقی که درآمد اصلی‌شان از برگزاری کنسرت است، درآمدی نداشته‌اند.
اول اسفند ماه که کرونا وارد کشور شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام پیشگیرانه کلیه فعالیت‌های هنری اعم از اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری کنسرت را تا اطلاع‫ثانوی تعلیق کرد. اما اهالی موسیقی که همیشه مردم از آن‌ها حمایت می‌کردند، این بار به سوی مردم آمدند و با برگزاری کنسرت‌های موسیقی آنلاین تلاش کردند هم چرخه هنر موسیقی از حرکت بازنایستد و هم مردم با موسیقی روزهای سخت خانه‌نشینی را سپری کنند. اهالی موسیقی در یک اقدام کاملا غیردولتی، آنها که همیشه مردم را کنار خود می‌دیدند، اکنون که مردم برای جلوگیری از انتشار بیشتر کرونا ناگزیرند در خانه بمانند، تصمیم گرفتند این روزها را برای‌شان دلپذیر کنند.
در این مسیر کنسرت‌های آنلاین در کشور با حمایت مالی شهرداری و سازمان‌ها و نهادها به صورت آنلاین برگزار شد و بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ و کلاسیک در این مسیر همراه شدند تا موسیقی همچنان روندی زنده و ادامه‌دار باشد.
بعد از گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند که کسب و کارها یکی پس از دیگری شروع به فعالیت کردند، زمزمه‌هایی درخصوص چگونگی برگزاری کنسرت شنیده شد. به همین منظور اوایل اردیبهشت‌ماه نشست هم‌اندیشی‌ای درخصوص تمهید مقدمات و شرایط ضروری برای برگزاری کنسرت، پس از بازگشایی سالن‌ها برگزار شد. تقریبا پیش از آغاز ماه محرم زمزمه‌های برگزاری کنسرت‌های موسیقی در برخی شهرها مطرح شد که البته به دلیل واکنش‌های بسیار لغو شدند. پس از آن، در مهرماه برای بار دیگر بلیت‌فروشی کنسرت در شهر کیش صورت گرفت که باز هم به دلیل انتقادات فراوان به دلیل احتمال افزایش سفرهای غیرضروری و شیوع بیشتر ویروس کرونا، این کنسرت‌ها نیز لغو شدند.


اما حالا با برگزار نشدن هیچ کنسرتی در 9 ماه اخیر، هنرمندان موسیقی که درآمد اصلی‌شان از همین طریق حاصل می‌شد، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند. پیام عزیزی، خواننده موسیقی پاپ، در رابطه با فعالیت این روزهای خود گفت: این روزها زندگی هنرمندان به هم ریخته و به‌سختی می‌توانند یک قطعه جدید تولید کنند چون مشکلات اقتصادی نسبت به گذشته دوچندان شده و بر روی فعالیت هنرمندان موسیقی تاثیر مستقیم گذاشته است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر همه ما منتظر هستیم کرونا برود تا بتوانیم کنسرت‌های خود را از سر بگیریم، چرا که برگزاری کنسرت یکی از راه‌های کسب درآمد هنرمندان موسیقی است تا بتوانند از درآمد کنسرت خود دست به ساخت قطعات جدید و تولید آلبوم موسیقی بزنند.
این خواننده موسیقی پاپ افزود: همکاران من نیز در همین شرایط به سر می‌برند و آن‌ها نیز به خاطر شرایط پیش‌آمده دیگر مثل سابق نمی‌توانند آثار جدید تولید کنند. این مسئله برای هنرمندانی که کمتر شناخته‌شده هستند سخت‌تر است و آن‌ها این روزها با مشکلات بیشتری مواجه هستند.
امیر کریمی، خواننده پاپ نیز در این رابطه با اشاره به عملکرد کشورهای اروپایی گفت: در کشورهای اروپایی دولت‌ها به افرادی که بیکار شده‌اند درآمد پرداخت می‌کنند ولی این امکان در ایران وجود ندارد و مجبور هستند که تعطیلی‌ها را به‌ صورت مقطعی انجام بدهند. مسائل در ایران ابعاد زیادی دارد و ما به همه ابعاد اشراف نداریم.
وحید تاج، خواننده موسیقی ایرانی نیز با اشاره به این که ویروس کرونا شب و روز نمی‌شناسند، گفت: اگر به من بگویند همه شرایط مهیا است باز کنسرت برگزار نمی‌کنم چون کرونا ربطی به ساعت برگزاری کنسرت ندارد.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از فعالیت‌هایش برگزاری کنسرت در ایران و سراسر دنیا بوده که همگی آن‌ها در چند ماه اخیر لغو شده‌اند، ادامه داد: من یکی از کسانی بودم که در این مدت دو بار کنسرت آنلاین برگزار کردم. یک‌بار در روز 30 فروردین‌ماه همراه با استاد کیوان ساکت در تهران و یک‌بار هم 20 مرداد در کرمان اجرای زنده داشتم. در آن کنسرت‌ها بحث مالی مطرح نبود و فقط به خاطر به آرامش رسیدن مردم اجرا رفتیم. هنرمندان موسیقی همواره دوست دارند برای مردم موسیقی اجرا کنند و روحیه مردم را بالا ببرند.
این خواننده موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با ضررهای کرونا به جامعه موسیقی اذعان کرد: من یک آموزشگاه موسیقی دارم. کلاس‌های آموزشگاه ما مثل برخی آموزشگاه‌های دیگر به‌صورت گروهی برگزار نمی‌شود و معلم و هنرجو با ماسک و فاصله زیادی از هم سر کلاس می‌نشینند. در ماه‌های قبل دستور دادند همه آموزشگاه‌ها را تعطیل کنند، درصورتی‌که مردم در رستوران‌ها روبروی همدیگر می‌نشستند و بدون ماسک غذا می‌خوردند. بنابراین ما در این مسئله متضرر شدیم. برخی از آموزشگاه‌ها استیجاری بودند و به خاطر این شرایط مجبور شدند کرکره آموزشگاه‌های خود را پایین بکشند.
تاج در پایان گفت: نکته دیگر این که الآن انگیزه‌ها کم شده است. اوایل شیوع ویروس کرونا مردم انرژی داشتند و به کمک همدیگر می‌آمدند ولی الآن چند وقتی است که دیگر حتی کنسرت آنلاین هم برگزار نمی‌شود. ای‌کاش از مدت‌ها قبل یک تدابیر عاقلانه‌تری گرفته می‌شد تا این اتفاقات نیفتد. من خودم هیچ برنامه‌ای برای برگزاری کنسرت ندارم.
حالا در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که چرا پس از 9 ماه همچنان سیاست‌گذاری‌ها در حوزه هنر تا این اندازه بدون پیش‌بینی پیش رفته که موسیقی و اهالی‌اش به این سرنوشت دچار شوند و آیا همچنان مدیران بخش‌های هنری و خصوصا موسیقی بدون توجه به عملکردشان در این 9 ماه و عواقبش در آینده نیز تصمیم‌گیری خواهند کرد یا سرانجام سیاستی اثرگذار در این بخش برای حمایت از هنرمندان اتخاذ می‌شود؟
سایر اخبار این روزنامه
چرا کسی به فکر اهالی موسیقی و معیشت‌شان نیست؟ سردرگمی اهالی نُت در روزگار کرونا جلال خوش چهره ماجراجویی علیه برجام شاه‌حسینی: در پرونده فکری نباید تعجیل و تاخیر کرد همه چیز درباره برخورد قضایی با یک جنجال بزرگ چرا افراد در محل وقوع حوادث تحمع می‌کنند؟ تماشاگران مرگ ‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد «ابتکار» وضعیت افزایش قیمت کالاهای اساسی طی روز‌های اخیر را بررسی کرد کوچک تر شدن سفره ها زیر سایه پرواز قیمت ها دیدار نتانیوهو با بن سلمان در خاک عربستان چه اهدافی را دنبال می‫کند؟ توطئه مثلث سیاه در دیدارهای شبانه رئیس قوه قضائیه: کانادا پناهگاهی برای مفسدان و تبهکاران شده است امیر حاتمی: ناوشکن تمام ایرانی دنا در آینده نزدیک رونمایی می‌شود وزیران خارجه تروئیکای اروپایی آخرین تحولات برجام را بررسی می کنند رئیس جمهوری جدید آمریکا می تواند ردپای ترامپ را پاک کند؟ چالش‌های خارجی جو بایدن اسد سوریه، تنها بازمانده از بهار عربی