جو بایدن به دنبال حمایت از محمد بن نایف است

آرمــان ملي - عليرضا پورحسين: سخنگوي ارتش ملي يمن از عمليات موشکي موفق عليه تاسيسات نفتي آرامکو در عربستان سعودي خبر داد. آنها توانستند که ايستگاه توزيع تاسيسات نفتي آرامکو در عربستان سعودي را هدف گيرند. اين عمليات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره يمن و نيز وعده چند روز پيش نيروهاي مسلح يمن مبني بر انجام عمليات گسترده در عمق عربستان سعودي انجام شده است. عمليات ارتش يمن طبق گفته مسئولان اين کشور ادامه دارد. تاکنون مقامات عربستاني واکنشي به اين خبر نشان نداده‌‌اند اما گزارش‌ رسانه‌‌ها حاکي از بلند شدن ستون دود گسترده از تاسيسات آرامکوست. اين حمله درحالي اتفاق افتاده است که مايک پمپئو به عربستان سفر و با محمد بن‌سلمان وليعهد سعودي ديدار کرده است. اخيرا دولت ترامپ اعلام کرده که قصد دارد دولت حوثي‌‌هاي يمن را در ليست تروريستي قرار دهد. اين چندمين حمله انصارا... يمن به تاسيسات نفتي عربستان سعودي است و مدتي توليد و صادرات نفت عربستان را مختل کرده است. در اين ميان بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي روز يکشنبه در عربستان با محمد بن‌سلمان وليعهد سعودي ديدار کرده که اين َديدار اولين ديدار آنها در بحبوحه تلاش‌هاي آمريکا در راستاي عادي‌سازي روابط ميان عربستان و رژيم‌صهيونيستي است. نتانياهو اين سفر مخفيانه را به شمال‌غرب عربستان انجام داده تا به ديدار مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا و وليعهد سعودي ملحق شود. ديداري که همزمان با حمله ارتش يمن به اين کشور شده است. در راستاي بررسي اين مساله «آرمان ملي» گفت‌وگويي با حسن هاني‌زاده، سفير پيشين ايران در لبنان داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
حمله موشکي ارتش يمن به تاسيسات آرامکو از چه نظر حائز اهميت است؟
حمله ارتش يمن و انصارا... به شرکت آرامکو در جده مقارن شد با سفر بنيامين نتانياهو به عربستان سعودي که در اين ديدار نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي به مدت 5 ساعت با وليعهد عربستان ديدار کرده است. ديداري که در راستاي همکاري‌هاي امنيتي، نظامي و جريان‌سازي عليه ايران صورت گرفته است. لذا پيام ارتش يمن با پرتاب موشک به جده اين بوده است که ملت يمن و نيروهاي نقلابي آن هرگز اجازه نخواهند داد که عربستان يک پايگاه نظامي و جاسوسي در اختيار موساد در کنار مرزهاي يمن قرار دهد. به همين دليل اکنون عربستان سعودي از چند ناحيه دچار آسيب‌پذيري شديدي شده است که به عرصه نظامي نيز کشيده شده است و عملا در خاک خود مورد هدف ارتش يمن قرار مي‌گيرد و عملا تسليحات پيشرفته آنها نيز نمي‌تواند مانع ارتش يمن شود.
آيا به واقع عربستان پس از کنار رفتن دونالد ترامپ دچار ضعف خواهد شد؟


عربستان سعودي در عرصه سياسي علاوه بر عرصه نظامي نيز آسيب‌پذير شده است. حکومت فعلي عربستان تمام اميد خود را به اين بسته بود که بار ديگر دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري ايالات‌متحده مي‌شود اما با شکست او در انتخابات، عربستان مهم‌ترين حامي سياسي خود را از دست داد. امروز بن‌سلمان نگران آينده خود است زيرا گزارش‌ها نشان مي‌دهد که جو بايدن در نظر دارد که محمد بن‌سلمان را برکنار و از محمد بن‌نايف حمايت کند و اين مساله در حاکميت فعلي عربستان شکاف ايجاد کرده است. در همين راستا بن‌سلمان به نتانياهو پناه برده است تا از لابي‌هاي صهيونيستي کمک گيرد و از حاکميت او حمايت کنند. در همين راستا، ديداري مخفيانه با نتانياهو داشته است. عربستان عملا چتر حمايتي خود را در آمريکا از دست داده است و تمام اميد آنها به رژيم صهيونيستي است. شرايط منطقه با پيروزي جو بايدن قطعا دستخوش تغييراتي مي‌شود. از جمله اينکه جو بايدن مشخصا سياستي متفاوت در خصوص عربستان و رژيم‌صهيونيستي در پيش خواهد گرفت. تحرکات و سفرها و ديدارهاي اين روزها نيز در راستاي نگراني‌هايي است که به‌وجود آمده است. آنها به دنبال اين هستند تا به عربستان دلداري دهند که همچنان از آنها حمايت خواهد شد اما به نظر مي‌رسد که اين امر با واقعيت فاصله دارد و آينده خاورميانه دستخوش تحولات زيادي خواهد شد.
مي‌توان اين گونه برداشت کرد که عربستان با توجه به اين فشارها به‌زودي به جنگ يمن خاتمه خواهد داد؟
ائتلاف عربستان سعودي که حدود پنج سال پيش عليه مردم يمن شکل گرفت در حال فروپاشي است و بسياري از کشورهاي عضو ائتلاف نيروهاي خود را از آن خارج کرده‌اند. از سوي ديگر شکست دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا باعث شده که عربستان در برخي از سياست‌هاي خود بازنگري کند. عربستان در حال حرکت به اين سمت است که شوراي رياست‌جمهوري يمن را به رسميت بشناسد و به اين نتيجه رسيده که منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن توان تسلط بر اين منطقه را ندارد. به همين دليل ابتکار ميداني و سياسي در يمن در اختيار انصارا... قرار گرفته است. اعزام سفير از سوي ايران به صنعا نيز نشان مي‌دهد که تغييرات و تحولاتي در عرصه يمن و نوع رويکرد عربستان به اين موضوع به وجود آمده است. در حال حاضر عربستان در موضع ضعف قرار گرفته است، اين در حالي بود که دولت رياض پيش از اين مانع حضور سفير ايران در صنعا مي‌شد ولي در حال حاضر چندان در مسائل يمن دخالت نمي‌کند و ابتکار عمل بيشتر در دست انصارا... است و ايران به درخواست اين گروه سفير خود را به يمن اعزام کرده است. روند تحولات نشان مي‌دهد در آينده وضعيت سياسي و نظامي در يمن به نقطه قابل قبولي خواهد رسيد و اين مردم يمن خواهند بود که در مورد آينده اين کشور تصميم مي‌گيرند. اعزام سفير ايران به يمن يک نقطه روشني در تحولات جاري در اين منطقه است و اين موضوع باعث مي‌شود که انصارا... دست بالاتري در تصميم‌گيري‌هاي سياسي و ميداني در يمن داشته باشد و يک موازنه سياسي بين عربستان و يمن به وجود آيد.