بازگشت به برجام با هر دولتی در آمريكا

روزنامه نيويورک‌تايمز گزارشي را منتشر کرده که رئيس‌جمهور آمريکا قصد دارد در اين روزهاي آخري که در کاخ سفيد است، حمله موشکي را به تاسيسات جمهوري اسلامي انجام بدهد. شما فکر مي‌کنيد آيا ترامپ شرايط حمله به ايران را دارد؟
رژيم ترامپ در آخرين روزهايي هم که در کاخ سفيد مستاجر است، سعي در اين دارد، طوري رفتار کند که انگار در مسائل بين‌المللي شکست نخورده است و دونالد ترامپ سعي مي‌کند که با يکجانبه‌گرايي به خواسته‌هاي نادرست خود برسد. جمهوري اسلامي نبايد در برابر ادعاهاي دولت ترامپ کوتاه بيايد و بايد با اين‌گونه رفتارها برخورد کند. ايران بايد با مجامع بين‌المللي و کشورهايي که در تفاهم‌هاي بين‌المللي در کنار ايران بوده‌اند موضوع را منعکس و اعلام کند که هرگونه برخورد نامناسبي با ايران مي‌تواند سبب برخورد عبرت آموز ايران با کشور متجاوز شود. دولت ترامپ با وجود شکست‌هاي ديپلماتيکي که در برابر ايران داشته، علاقه‌مند است طوري رفتار کند که در برابر ايران به پيروزي رسيده است.
رئيس‌جمهور روحاني درباره انتخاب شدن جوبايدن به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريکا نظر مثبتي داشته‌اند. شما واکنش رئيس‌جمهور را به انتخاب بايدن چگونه بررسي مي‌کنيد؟
ايشان ابراز اميدواري کردند که بايد ايران از هرگونه تغيير که به معني بازگشت به قواعد بين‌المللي باشد حمايت مي‌کند. آقاي بايدن هم که قبلا گفته است با شروع دوره رياست‌جمهوري‌اش به برجام بازمي‌گردد از اين رو معتقدم بهترين مکان براي بازگشت به برجام در کميسيون مشترک برجام است که همه طرف‌ها در آنجا حضور دارند. در چارچوب برجام ايران زيان‌هايي از اجرا نشدن تعهدات طرف‌هاي مقابل ديده است که بايد در کميسيون مشترک مطرح و بررسي شود و براي جبران اين خسارت‌ها راه‌حل يافت. اين يک فرصت طلايي است و اگر در کميسيون مشترک برجام بتوانيم اختلافات را حل کنيم يعني در جاهاي ديگر هم خواهيم توانست به نتيجه برسيم و در تمام اين مسير نبايد فراموش کرد که دولت روحاني و آقاي ظريف قدرتشان را از مردم مي‌گيرند و بايد به خواست ملت توجه شود.


با توجه به اينکه دموکرات‌ها قبل از انتخابات شعارهاي زيادي درباره برگشت به برجام سر مي‌دادند. فکر مي‌کنيد که جوبايدن به توافقنامه برجام برخواهد گشت؟
جوبايدن قبل از انتخابات در سخناني اعلام کرد که به برجام برخواهد گشت، اما مسأله جمهوري اسلامي اين نيست که بايدن يا ترامپ به برجام برگردند، بلکه موضوع اصلي توافقنامه بين‌المللي که رئيس‌جمهور آمريکا آن را امضا کرده است. نه تنها آمريکا بلکه تمام کساني که در اين توافقنامه هستند بايد طبق قراردادهاي بين‌المللي رفتار کنند و تعهدات بين‌المللي را زير سوال نبرند. ايران و آمريکا قراردادي بين‌المللي را امضا کرده‌اند و بايد طبق اين قرارداد عمل کنند. هر دولتي که در آمريکا بعد از ترامپ بر سرکار بيايد بايد اين خسارت را جبران کند و به تعهدات بين‌المللي پايبند باشد. هر کشوري که قطعنامه 2231 شوراي امنيت را نقص کند، بايد خسارات اين عهدشکني خود را پرداخت کنند. حتي اگر مذاکره هم بين ايران و آمريکا صورت نگيرد، دولت آمريکا بايد پاسخگوي رفتارهاي خود در قبال ايران باشد. مسأله مهم براي ايران تحريم‌هاي يکجانبه‌اي که توسط دولت آمريکا بر مردم ايران صورت گرفته است. مسأله‌اي که در دانش روابط بين‌الملل مطرح مي‌شود اين است که کشورها در مقابل تعهدات خود داراي مسئوليت‌هايي هستند که بايد اجرائي شود. ايالات متحده آمريکا عضو دائم شوراي امنيت است. در قطعنامه 2231 شوراي امنيت و مطابق با آن کشورها متعهد هستند به قوانين بين‌المللي پايبند باشند. به باور من آمريکا يک کشور با منافع ثابت و علاقه‌مندي به قدرت، نفوذ فراوان و اقتصاد موفق است. اينها شاخصه‌هاي ثابت منافع و امنيت ملي آمريکاست، چه بايدن چه ترامپ و هر فرد ديگري که روي کار بيايد اين شاخص‌ها تغيير نمي‌کند. از طرفي بايد توجه کرد افرادي که روي کار مي‌آيند داراي سليقه و رويکرد متفاوت در رسيدن به اين شاخص‌ها هستند. ترامپ کسي است که فکر مي‌کرد با خروج از برجام و معاهده پاريس و غيره مي‌تواند منافع بيشتري براي آمريکا به دست آورد، اما نتيجه آن به ضرر آمريکا تمام شد و حتي بسياري از شاخص‌هاي بالا را به شکلي که تا قبل از آمدن او بود از دست داد. براي اولين‌بار در شوراي امنيت سازمان ملل براي رأي به پيش‌نويس يک قطعنامه خودش و يک کشور کوچک به آن راي دادند و حتي متحد هميشگي او يعني انگليس با آن همراهي نکرد و اين يک افتضاح بين‌المللي براي قدرت آمريکا بود؛ اما اين شکست يک سليقه و رويکرد بود و جو بايدن احتمالا اين روش را براي رسيدن به شاخص‌هاي منافع ملي آمريکا انتخاب نخواهد کرد.