نگاه نظاميان به پاستور؛ شمخاني، رضايي و قاليباف

آرمــان ملي- حميـد شجــاعي: مباحث انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم در سال 1400 ماه‎هاست که ميان احزاب، جريان‌هاي سياسي و حتي بعضا توده مردم مطرح شده و هر کسي از ظن خود، شرايط و افراد حاضر در اين انتخابات را تحليل و بررسي مي‌کند. در ميانه تحليل و بررسي‌هاي مختلف هزارو چهارصدي که مطرح مي‌شود بحث حضور کانديداي نظامي در انتخابات نيز از مسائلي است که بارها مطرح شده و احتمال حضور نظاميان را در اين انتخابات بالا برده است. چنانکه در انتخابات‌هاي پيشين نيز کم و بيش شاهد حضور کانديداهاي نظامي در انتخابات رياست‌جمهوري بوده‌ايم اما هر بار با عدم اقبال مردم کانديداهاي نظامي با راي حداقلي کنار رفته‌اند. علي مطهري نايب‌رئيس مجلس دهم در اين باره معتقد است:« اينکه ما يک رئيس‌جمهور نظامي داشته باشيم به معني قحط‌الرجال است و اينکه ما نيروي غيرنظامي در حد رياست‌جمهوري نداريم و مجبور شده‌ايم از ميان نظامي‌ها رئيس‌جمهور انتخاب کنيم اين به صلاح کشور نيست.»
نظاميان و تجربه انتخابات
برخي عملکردهاي انتقادآميز دولت، فشار اقتصادي و معيشتي به جامعه و نارضايتي مردم و تاثير تحريم‌ها باعث شده تا بحث انتخابات 1400 ماه‌ها پيش از سال جديد به ميان بيايد و جريان‌هاي سياسي و افراد راهکارها و مسائل مختلفي را براي انتخابات پيش‌رو مطرح کنند. گويي اينکه دولت دوازدهم و عملکرد رئيس‌جمهور چندان جاي انتقاد را باز گذاشته که هرکسي خود را مستحق جايگاه رياست‌جمهوري مي‌بيند. در اين ميان يکي از مسائلي که طي چند ماه گذشته بارها مطرح شده بحث رئيس‌جمهور نظامي است که با رويکردها و واکنش‌هاي متفاوتي روبه‌رو بوده است. عده‌اي معتقدند که حضور نظاميان در عرصه سياست و اجرا به دليل رويکرد نظامي به همه مسائل چندان نمي‌تواند مفيد فايده باشد و با اشاره به سخن حضرت امام(ره) که نظاميان را از حضور در عرصه سياست منع مي‌کند، حضور نظاميان در انتخابات رياست‌جمهوري را چندان موثر قلمداد نمي‌کنند. در طرف مقابل ديدگاه ديگري وجود دارد که معتقد است نظاميان توانايي اداره امور اجرائي کشور را نيز دارند و نبايد کشور را از اين توانايي بي‌بهره کرد. چنانکه اخيرا سردار اسماعيل کوثري از فرماندهان سپاه پاسداران در خصوص بحث رئيس‌جمهور نظامي گفته: «رئيس‌جمهور نظامي يک جنگ رواني عليه بچه‌هاي سپاه است چون مي‌دانند آنها مي‌توانند با اقداماتشان محبوب باشند مردم را مي‌ترسانند.» با اين حال اگر نگاهي به حضور کانديداهاي نظامي در انتخابات‌هاي گذشته بيندازيم خواهيم ديد که نامزدهايي با بک‌گراند نظامي در ادوار مختلف نتوانسته‌اند اقبال عمومي و پايگاه راي مردمي چندان بالايي داشته باشند. نمونه اين امر را مي‌توان در نامزدي علي شمخاني در انتخابات سال 80، محمدباقر قاليباف در سال‌هاي 84،92 و 96 و محسن رضايي در سال‌هاي 88 و 92 ديد که در تمامي اين انتخابات‌ها رقابت را به کانديداي پيروز واگذار کرده‎اند. لذا اين نکته که جامعه چه نگرشي به کانديداتوري نظاميان در عرصه رياست‌جمهوري دارد امري بسيار مهم و حياتي است. البته به اذعان عده‌اي عملکرد دولت به‌خصوص در عرصه اقتصادي آنقدر انتقادآميز بوده که هر کسي بخواهد با نسخه اقتصادي وارد انتخابات شود و مسلما نظاميان نيز در صورت حضور در عرصه انتخابات قطعا وعده‌هاي اقتصادي را در راس برنامه‌هاي خود خواهند داشت. آنچه به نظر مي‌رسد حضور نظامياني چون محسن رضايي، محمدباقر قاليباف و حتي حسين دهقان در انتخابات 1400 محتمل است.
رئيس‌جمهور نظامي و اقبال مردم


يک نماينده سابق تهران در خصوص انتخابات 1400 و بحث کانديداي نظامي اظهار داشت: من معتقدم اگر يک فرد نظامي بخواهد کانديداي رياست‌جمهوري بشود بايد پيش از آن از سپاه يا ارتش خارج شود و عضو رسمي نيروهاي مسلح نباشد. خبرآنلاين نوشت، علي مطهري گفت: در اين صورت مي‌تواند اعلام کانديداتوري کند؛ اما اگر درحالي‌که عضو رسمي نيروهاي مسلح است کانديداي رياست‌جمهوري شود و رأي بياورد، اينکه ما رئيس‌جمهور نظامي داشته باشيم صورت خوشي براي کشور ندارد. حکومت‌هاي گذشته ترکيه و پاکستان را تداعي مي‌کند که آنها با زحمت زياد توانستند از سلطه نظامي‌ها خارج شوند. با توجه به اين مطلب بايد گفت حضور نظاميان در عرصه سياست خصوصا در منصب رياست‌جمهوري به صلاح کشور نيست. وي افزود: يک نظامي‌ که مي‌خواهد کانديداي رياست‌جمهوري شود بايد از سپاه يا ارتش خارج شود و مانند يک فرد عادي خود را در معرض انتخاب قرار دهد، نه اينکه از سمت خود استعفا دهد درحالي‌که هنوز نظامي است. اين مانند مناصب ديگر مي‌شود که افراد از سمت خود استعفا مي‌دهند و اگر رأي نياوردند به شغل خود بازمي‌گردند. نظامي‌ها اگر تصميم دارند وارد انتخابات شوند بايد به‌طورکلي از ارتش يا سپاه خارج شوند. نايب‌رئيس‌مجلس‌دهم در خصوص افرادي چون محسن رضايي، شمخاني و قاليباف بيان کرد: اينها هم مشمول اين شرط هستند و اگر مي‌خواهند کانديدا شوند بايد از سپاه يا ارتش خارج شوند. نماينده ادوار مجلس در خصوص اظهارات اخير سردار کوثري که بحث رئيس‌جمهور نظامي را جنگ رواني دانسته عنوان کرد: اين مطلب يک جنگ رواني نيست بلکه مخالفان رئيس‌جمهور شدن نظاميان مصلحت کشور را در نظر مي‌گيرند. اينکه ما يک رئيس‌جمهور نظامي داشته باشيم به معني قحط‌الرجال است و اينکه ما نيروي غيرنظامي در حد رياست‌جمهوري نداريم و مجبور شده‌ايم از ميان نظامي‌ها رئيس‌جمهور انتخاب کنيم. اين به صلاح کشور نيست. مطهري در خصوص درصد اقبال مردم به رئيس‌جمهور نظامي گفت: من فکر نمي‌کنم رياست‌جمهوري نظاميان مورد اقبال مردم قرار بگيرد. به نظرم مردم هم از اين موضوع استقبال نمي‌کنند.