ایران از مذاکرات صلح افغانستان حمایت می‌کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ در ژنو با بیان اینکه تراژدی عظیمی است که ۲۰ سال بعد از کنفرانس بن ما هنوز در حال صحبت در مورد جنگ در افغانستان هستیم، خاطرنشان کرد: برای بیش از ۴۰ سال، مردم افغانستان متحمل خونریزی‌هایی بوده‌اند که عمدتا از خارج نشأت گرفته است.
ظریف با یادآوری این نکته که رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده و حضور نیروهای خارجی به معضلی دیرپا بدل شده است، تصریح کرد: خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان -همراه با انتقال روان و مؤثر وظایف آنها به نیروهای امنیتی افغانستان - گامی در جهت صلح پایدار خواهد بود.
وزیر امور خارجه بیان کرد: ایران همواره از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که تحت اختیار و رهبری خود افغان‌ها انجام شود، حمایت کرده است. این گفت‌وگوها باید طالبان را نیز شامل شده و ضمنا دستاوردهای پس از ۲۰۰۱ را حفظ کند: قانون اساسی دموکراتیک، حق مردم برای تعیین سرنوشت خود، حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، حقوق زنان و مبارزه با تروریسم.
به گفته ظریف سازمان ملل متحد باید در تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نقشی محوری داشته باشد و ایران برای همکاری در این زمینه آمادگی دارد.


رئیس‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانیم که فقر و بیکاری زمینی حاصلخیز برای افراط‌گرایی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر مهیا کرده است. مادامی که افغان‌ها برای ادامه حیات خود با دشواری روبرو باشند، صلح پایدار نخواهد ماند.
وی گفت: ما به نوبه خود، با وجود جنگ اقتصادی سبوعانه ایالات متحده علیه مردم‌مان، از بیش از سه میلیون افغان میزبانی کرده‌ایم و آنها از اقلام غذایی، حمل‌ونقل و خدمات درمانی یارانه‌ای برخوردار هستند. ۴۷۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ما درس می‌خوانند. ۲۲ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ما مشغول تحصیل هستند، ما از طریق چابهار افغانستان را به جهان خارج متصل می‌کنیم.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی با اعلام اینکه خط آهن خواف - هرات در روزهای آتی افتتاح می‌شود، بیان کرد: نیروگاه‌های ما برای مردم افغانستان برق تأمین می‌کنند و ما قادریم در زمینه انرژی اقدامات بسیار بیشتری انجام دهیم.
وی در عین حال گفت: اما ایالات متحده، به جای تسهیل این امر، با تروریسم اقتصادی که هم ایرانی‌ها و هم افغان‌ها را هدف قرار داده است، برای چنین همکاری‌هایی مانع‌تراشی می‌کند.
ظریف اضافه کرد: اهداکنندگان کمک‌های بین‌المللی هم رویکردی جدا معیوب دارند – که بازخورد ساده آن در ترتیب سخنرانان این جلسه نمایان است، که همسایگان را در نوبت آخر قرار داده است.
وی در پایان تصریح کرد: جهان باید مردم افغانستان را بالاتر از ملاحظات دیگر قرار دهد.
گفت‌وگوی تلفنی ظریف و لاوروف درباره برجام، سوریه و قره‌باغ
 دیروز همچنین خبرگزاری رویترز از گفت‌وگوی تلفنی «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره سوریه و قره‌باغ خبر داد.  براساس این گزارش ظریف و لاوروف همچنین بر تعهد همه مشارکت کنندگان برجام برای بازگشت فوری به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای تاکید کردند.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود درباره این مذاکره تلفنی گفته، شرایط و تحولات کنونی قره باغ در گفت‌وگوی تلفنی ظریف و لاوروف نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرفین بر ادامه تلاشها تا زمان برقراری کامل آتش بس و همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان که تحت تاثیر درگیری‌های نظامی در قره باغ بودند تاکید کردند.
وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه عمده بحث ظریف و لاوروف روی مسائلی نظیر برجام بود اعلام کرد که دو طرف درباره مسائل مهم منطقه خلیج‌فارس، سوریه، افغانستان و یمن نیز رایزنی کردند.  ظریف و لاوروف در نهایت در زمینه مسائل دوجانبه از جمله روابط تجاری، اقتصادی و مسائل بشردوستانه میان تهران و مسکو تبادل نظر کرده و بر لزوم افزایش همکاری‌های دوجانبه و ادامه گفت‌وگوهای دوجانبه تأکید
کردند.