تماس شرکت های خارجی برای بازگشت به ایران


سخنگوی دولت با اشاره به تاثیرات پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا خبرداد: اخیرا تماسها برای گشایش دفترها و حضور شرکتهای خارجی در ایران افزایش یافته، برخی از این شرکتها بازگشایی دفترهایشان را بررسی میکنند که البته برخی از آنها قبلا نیز در ایران حضور داشتند و هیچگاه دفترهای خود را کاملا تعطیل نکردند اما قطعا این شرکتها با توجه به حضور مجددشان در کشور امکان بیشتری برای فعالیت پیدا خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری درباره اینکه آیا نشانهای از علاقمندی شرکتهای خارجی برای بازگشت به بازار ایران پس از انتخاب جو بایدن در آمریکا دیده میشود، گفت: ایران برای سرمایهگذاری دارای ظرفیتهای مهمی برای شرکتهای خارجی است. بازار ۶۰۰ میلیونی همسایگان، وجود ۶۷ نوع ماده معدنی در ایران که چنین نوع تنوع در دنیا بینظیر است، داشتن مقام دومین کشور به لحاظ تعدد همسایگان، موقعیت خاص اجتماعی که ما را دارای نیروی انسانی متخصص و منابع انرژی ارزان ساخته است، همگی بیشک زمینههای جذابی برای سرمایهگذاری شرکتهای خارجی در ایران است. وی افزود: قطعا با کاهش فشار حداکثری و رفع تحریمهای ظالمانه و حضورنداشتن دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا ورود شرکتهای خارجی و تمایل آنها به سرمایهگذاری در ایران را بیشتر خواهد ساخت. سخنگوی دولت گفت: صدای خرد شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری در سراسر دنیا به خوبی شنیده شده است. علت فروریختن دیوار تحریم، مقاومت و ایستادگی مردم ما در برابر قلدری و همینطور بخاطر منطق ضعیف، غیرانسانی و زورگویانه آن برای جامعه بین المللی بود نه جابه جایی دولت ها در آمریکا. ما عمیقاً باور داریم که حتی اگر ترامپ پیروز انتخابات آمریکا می شد، سیاست تحریم نتیجه ای از جز شکست نداشت. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد :امروز دولت مانند سال های گذشته، با توان و با تمام تجارت و توان خود پیگیر تضمین منافع مردم خواهد بود. لازم است در اینجا توضیح بدهم که تلاش دولت در ماه ها و سال های گذشته، چهار مرحله داشت: اول، دور زدن تحریم ها برای تقویت خط مقدم مبارزه با کرونا و حمایت از اقتصاد ملی، دوم، بی اعتبار کردن فلسفه وجودی فشار حداکثری از راه اعتبار بخشیدن به تاب آوری ملی و تاثیرناپذیر کردن اراده دولت در تأمین معیشت و تضمین سلامت مردم. سوم، تضعیف رژیم تحریم های یکجانبه با کمک دیپلماسی چندجانبه. چهارم، برگشت ناپذیر کردن یا حداقل پرهزینه کردن اعمال تحریم ها در آینده.

وی یادآور شد: ما دو مرحله را پشت سر گذاشته ایم و در آستانه مرحله سوم یعنی تلاش برای تضعیف تحریم ها با کمک دیپلماسی چندجانبه قرار داریم. این مرحله حساسی در تاریخ ایران است که مستلزم هم صدایی، هم سویی و انسجام ملی و حمایت از وزارت امور خارجه به عنوان سکاندار سیاست خارجی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این که فروش نفت چه سهمی در بودجه سال آینده دارد و دولت چقدر امیدوار به احیای درآمدهای نفتی است، اظهار کرد: اتکا به درآمد نفت در بودجه جاری بیش از سال گذشته نخواهد بود و هر گونه افزیش درآمد از حاصل فروش نفت صرفا صرف توسعه زیرساختها و حمایتهای اجتماعی خواهد شد.