شکست آمریکا در جنگ اقتصادی با پایان ترامپیسم


رئیس جمهور گفت: ایران و آمریکا می‍توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بازگردد، هم ما بازخواهیم گشت و هم آمریکا به آن شرایط بازگردد. این میتواند حل بزرگی برای مشکلات باشد و مسیر و شرایط را تغییر دهد. گره اصلی با یک اراده و تصمیم گشاده خواهد شد.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با تشکر از مقاومت سه ساله ملت ایران در برابر جنگ اقتصادی گفت: در ایران دو دفاع مقدس داشتیم که یکی هشت ساله در برابر صدامیان بود و یک دفاع در برابر جنگ اقتصادی ترامپیان داشتیم.

وی ادامه داد: یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران و شکست قطعی دشمن در این جنگ اقتصادی، پایان دوره ترامپیسم است، کسی که بدترین جنایتها را در تاریخ آمریکا نسبت به ملتهای مستقل به ویژه ملت ایران و ملت فلسطین و سایر ملتهایی که تحت ظلم و ستم او قرار داشتند، انجام داد و شکست این شخص به دلیل شکست او در مجامع بینالمللی، مراجع حقوقی و افکار عمومی جهان و ملت آمریکا بود.

رئیس جمهور گفت: اقدامات ضد انسانی و تروریستی که نسبت به ملت ایران حتی در دوران کرونا انجام شد، در دوران کرونا هم هرروز به تحریمها افزود، حتی صندوق بینالمللی که قصد داشت به ملت ایران برای مسائل پزشکی کمک کند، گروه کاخ سفید مخالفت کردند و نگذاشتند مردم راحتتر بتوانند در برابر این بیماری سخت و عالمگیر ایستادگی کنند.

وی اظهار کرد: سیاستهای غلط خارجی و سیاستهای غلط بهداشتی و اقدام نژاد پرستانه و غیرقابل اعتماد بودن برای همه از عوامل شکست ترامپ بود، قابل پیش بینی نبود که این شخص به حرفهای خود عمل میکند یا بلافاصله با توییت بعدی راه و مسیر دیگری را انتخاب میکند. خداروشکر که این شر از سر مردم آمریکا و از سر مردم منطقه کم شد.

روحانی افزود: دولت آتی آمریکا باید کارهای بزرگی انجام دهد و بتواند اقداماتی که چهره آمریکا را تخریب کرد را جبران کند. نسبت به ملت ایران ما امیدواریم دولت آینده آمریکا در اولین قدمهای خود سیاستهای ترامپ را نسبت به ایران با صراحت محکوم کند و سیاستهای نادرستی که دولت قبلی اعمال کرد را اصلاح کند.

رئیس دولت گفت: سیاست ما روشن است و سیاست جمهوری اسلامی ایران، تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام است و اگر چنین ارادهای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد به نظر من حل مسأله بسیار آسان است. ایران و آمریکا می‍توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بازگردد، هم ما بازخواهیم گشت و هم آمریکا به آن شرایط بازگردد. این میتواند حل بزرگی برای مشکلات باشد و مسیر و شرایط را تغییر دهد. گره اصلی با یک اراده و تصمیم گشاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: ملت ایران با مقاومت خود این دستاورد بزرگ را در صحنه بین المللی مشاهده می کند. البته برای ما بر این مبنا نیست که فردا چگونه خواهد شد، برنامه ما بر مبنای شرایط سخت است و برنامه هم تدوین کردیم و برنامه ۹ ماهه را تدوین کردیم و بر آن مبنا عمل میکنیم اما در عین حال همواره این چنین بوده است که اگر مشکلی برای مردم در زندگیشان پیش آمده، از طریق فشارهای ناحق و غیر انسانی کاخ سفید بوده و هر زمانی آنها به تعهدات بینالمللی خود برگردند، آن شرایط عوض خواهد شد.

رئیسجهور گفت: ما در طول چهار ساله قبل از ۹۷، از ۹۷ تا امروز که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم اما در شرایط سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ که شرایط تحریم و فشار بود، با تلاش ملت و همه دست اندرکاران و دولت و قوای دیگر، آمار و ارقامی که در دوران بلندمدت تاریخ ایران مقایسه میکنیم، دستاوردهای قابل ملاحظهای میبینیم. وی گفت: اگر ۳ سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را قبل از شروع جنگ اقتصادی با ۴۱ سال شرایط اقتصادی ایران مقایسه کنیم، در بسیاری از شاخصهای مهم اقتصادی پیشرفت ملموس داشتیم. به عنوان مثال رشد تولید ناخالص ملی ما در متوسط ۴۱ سال یک و نیم درصد است و در ۳ سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ رشد اقتصادی ۴.۷ درصد است یعنی بیش از ۳ برابر شده است.

روحانی ادامه داد: در اشتغال در ۴۱ سال به طور متوسط ۲۶۱ هزار شغل ایجاد شده است اما در این سه سال اشتغال ما ۶۸۴ هزار شغل اضافه شده است یعنی یک مقدار کمتر از سه برابر. صادرات غیرنفتی ما در ۴۱ سال به طور متوسط ۱۰ میلیارد دلار و در این سه سال به طور متوسط بیش از ۳۰ میلیارد دلار بوده است یعنی بیش از ۳ برابر متوسط ۴۱ سال بوده است.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ما در ۴۱ سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار بوده و در در این دولت به بیش از ۳۰ میلیارد دلار و بیش از ۳ برابر متوسط رسیده است، یادآور شد: تورم به طور متوسط ۱۹ درصد بوده و در این دولت به طور متوسط ۱۰.۲ بوده است. همه شاخصها نشان می دهد که دولت جمهوری اسلامی ایران در طول چهار سال قبل از شروع جنگ اقتصادی سیاست و عملکرد درست و قابل مقایسه و قابل ارائه با دوره بلند مدت تاریخ اقتصاد ایران دارد.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به قرنطینه گفت: در پایان این دو هفته میبینیم که شرایط تغییر خواهد کرد، وزیر بهداشت بسیار خوشبین بود که در هفتههای آینده شرایط بهتری داشته باشیم. هیچ راهی برای مقابله با این ویروس جز همکاری، دست به دست یکدیگر دادن، فاصله گرفتن و اجرای دستورالعملهای بهداشتی، وجود ندارد. یعنی هر کس هر راهی بگوید به گزافه گفته است. ممکن است در آینده به واکسن نیز دست پیدا کنیم اما امروز راهی جز این نداریم.

روحانی با اشاره به جلسه رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی اظهار کرد: باید از مقام معظم رهبری به خاطر برگزاری این جلسه و دستورات مهمی که صادر کردند تشکر کنم. ما امروز این دستورات را دوباره مرور کردیم و به همه وزرا و مسئولان مربوطه دستورات لازم داده شد. امروز مواردی که در زمینه جهش تولید، کسری بودجه، مسائل مربوط به نظام بانکی و حمایت از قشر کم درآمد جامعه دغدغه رهبری بود و ایشان دستوراتی را در زمینه آنها صادر کردند، در دستور کار ما خواهد بود.

رییس جمهور اضافه کرد: با توجه به بیانات رهبر انقلاب امروز دو دستور ویژه به وزیر صنعت، معدن و تجارت و نفت داده شد که هر دو باید در زمینه تولید برنامه ریزی کنند و برنامههای خود را به دولت بیاورند و ما هم در شورای هماهنگی اقتصادی آنها را دنبال میکنیم. رهبر انقلاب به وزارت جهاد کشاورزی هم درباره نهادهها مسئولیتی دادند که به جهش تولید مربوط میشود. سازمان برنامه و بودجه طبق دستورات ایشان سیاست بودجه امسال و سال آینده را پیگیری کنند. درباره شرکتهای دانش بنیان، رسیدگی به اقشار کم درآمد و صرفه جوییهای لازم در آب و گاز هم به وزرای مربوطه دستوراتی داده شد که آنها را دنبال میکنیم و امیدواریم بتوانیم دستورات ایشان را هرچه سریعتر در دولت و ستاد اقتصادی بررسی نهایی و اجرا و عمل کنیم.