خبر واكسن ايرانی كرونا

البته آمار رسمي روزانه‌ که از سوي سخنگوي وزارت بهداشت منتشر مي‌شود، نشان نمي‌دهد که آمار کاهش چنداني داشته باشد. طبق آمار چند روز گذشته از سه‌شنبه (چهارم آذر) تا چهارشنبه (پنجم آذر) 13 هزار و 843 بيمار جديد مبتلا به کرونا در کشور شناسايي شد که دو هزار و 370 نفر از آنها بستري شدند. همچنين در اين مدت 469 بيمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 46 هزار و 207 نفر رسيد. 5832 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در عين حال، دکتر نادر توکلي، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران گفته: «خوشبختانه روند بستري بيماران کرونايي در بيمارستان‌ها طي چند روز اخير افزايشي نداشته است.» در آماري که او براساس آمار کل مراجعين سرپايي به بخش‌هاي درماني (يعني مراجعين به درمانگاه‌ها، کلينيک‌ها و اورژانس‌هاي تهران) ارائه داده، ميزان مرگ و مير بيماران کرونايي در تهران، دو درصد است. اما رئيس ستاد مقابله با کرونا در تهران نظر ديگري دارد و در طرف مقابل گفته است: «تعطيلي و محدوديت‌ها هنوز تغيير خيلي شگرفي در ميزان مبتلايان و جان‌باختگان ايجاد نکرده و روز سه‌شنبه 92 نفر در شهر تهران جان باختند.» زماني‌که آمار عليرضا زالي را در کنار آمار روزگذشته سخنگوي وزارت بهداشت قرار مي‌دهيم که گفته بود «469 نفر» در کل کشور قرباني شيوع کرونا شدند، 377 نفر در روز سه شنبه در 30 استان ديگر جان باخته‌اند. اين موضوع نشان مي‌دهد که در استان‌هاي ديگر به‌طور ميانگين 12.5 نفر در يک روز فوت کرده‌اند و در استان‌هايي با وضعيت زرد نارنجي (هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان) به طور ميانگين شش نفر، که اين موضوع از وخامت شرايط پايتخت در شيوع کرونا حکايت دارد.
پرسه بمب‌هاي متحرک در شهر
اما نکته قابل تامل در صحبت‌هاي رئيس ستاد مقابله با کرونا در تهران در رابطه با پرسه بيماران مبتلا به کرونا در شهر تهران است، زالي توصيف ترسناکي از تردد بيماران در شهر دارد و گفته است: «شمار زيادي از مبتلايان به کرونا به مناطق مرکزي و ديگر نقاط شهر تهران سفر کرده‌اند» و براي اين ادعا مثالي نيز ذکر کرده است:«روز ‌سه‌شنبه 151 نفر از مبتلاياني که تست‌ PCR مثبت شده بود به فرودگاه مراجعه کرده و قصد سفر داشتند که بازگردانده شدند. بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد که در طول سه روز اخير ميزان شکستن قرنطينه توسط افراد داراي آزمايش PCR مثبت ادامه دارد و اين افراد در ترددها به خصوص ترددهاي درون شهري و مناطق مرکزي شهر نقض قرنطينه کرده‌اند و اين آمار عدد قابل توجهي است.» سخنگوي دولت نيز روز گذشته اين ادعاي ترسناک را تاييد کرد و گفت: «بيش از 20 درصد از مبتلايان محدوديت‌ها را رعايت نکرده و در قرنطينه نماندند. به گفته ربيعي، «ظرف چند روز گذشته ممنوعيت سفر براي هزار و 600 مورد اعمال شده است.» ستاد ملي مقابله با کرونا، از هفته پيش اعلام کرده بود که همه مسافران هواپيما و قطار بين شهري با بانک اطلاعاتي مبتلايان به کرونا تطبيق داده مي‌شوند و از جابه‌جايي مبتلايان جلوگيري مي‌شود.
تهيه 42 ميليون دوز واکسن کرونا


در حالي که بسياري از جمعيت دنيا و کشور ما در انتظار واکسن کرونا هستند، روز گذشته وزير بهداشت براي اين افراد خبرهاي خوبي را ارائه کرد، به گفته سعيد نمکي «به‌زودي ايران، 41 تا 42 ميليون دوز واکسن را براي 20 تا 21 ميليون نفر از جمعيت‌ کشور خريداري مي‌کند.» اين گفته وزير بهداشت نشان مي‌دهد واکسن کوويد-19 بايد در دو مرتبه تزريق شود، اما پيش‌تر کارشناسان ديگر گفته بودند کهاين واکسن‌ها چهاردوزه است و بايد به هر فرد چهار مرتبه تزريق شود. طبق ادعاي بالاترين مسئول وزارت بهداشت ايران از سه طريق در حال خريد واکسن کرونا است، نخست از مجموعه «کووکس سازمان بهداشت جهاني» 16 ميليون و 800 هزار دوز واکسن کرونا مي‌گيرد که اين ميزان حدود 10 درصد از جمعيت کشور را پوشش مي‌دهد، همچنين حدود 5.5 ميليون دوز را در قالب قرارداد مشترک توليد با يکي از کمپاني‌هاي صاحب‌نام دنيا تامين مي‌کند. به گفته نمکي: «حدود 20 ميليون دوز را از کمپاني ديگري در دنيا داريم مي‌خريم و نهايتا ما بين 41 تا 42 ميليون دوز واکسن را براي 20 تا 21 ميليون نفر از جمعيت‌مان داريم تدارک مي‌بينيم. البته واکسن کوويد-19 دو دوزه است و بايد در دو مرتبه تزريق کرد.» او همچنين به آخرين وضعيت واکسن ايراني نيز اشاره‌اي داشت و خاطرنشان کرد: «يکي از واکسن‌هاي ايران اجازه تست روي انسان را گرفت و از هفته آينده کار روي انسان را بعد از گذراندن تست‌هاي حيواني آغاز خواهيم کرد و اميدوارم مژده ساخت واکسن کرونا را در کشور تا چند ماه ديگر به عنوان يکي از پيشتازان واکس سازي جهان به استحضار مردم برسانيم. وزير بهداشت همچنين از ايجاد صف و تجمع براي خريد مرغ دولتي انتقاد کرد و گفت: توزيع مرغ در بازارهاي روز و تره‌بار بود که انبوهي از مردم آنجا جمع شده بودند و تمام ريتم ما بهم ريخت که آقاي رئيس جمهور به دو وزير جهاد کشاورزي و صمت دستور اکيد دادند که اين مورد را هم در اسرع وقت ساماندهي کنند تا ديگر شاهد چنين تراکمي نباشيم.
کاهش ساعات کارمندان دولت
محدوديت‌هاي کرونايي اول آذر ماه علاوه بر اصناف در اداره‌ها نيز در حال اجراست و در حال حاضر کارکنان اداره‌هاي دولتي با يک سوم نيرو فعال هستند اين در حاليست که بر اساس مشاهدات ميداني، وسايل حمل و نقل عمومي مثل مترو و اتوبوس و حتي خيابان‌ها تا قبل از ساعت 21 چندان خلوت نشده است. موضوعي که به نظر مي‌رسد منجر به احتمال کاهش حضور حداکثري کارمندان شود. بر اساس اعلام استانداري تهران، تاکنون 15 درصد کارمندان دولت در استان تهران مبتلا به ويروس کرونا شده‌اند. با اين اوصاف به دستور رئيس جمهور بايد به حضور کارمندان غيرضروري از يک‌سوم کمتر شود. دکتر روحاني به شلوغي در وسايل حمل و نقل عمومي اشاره و اين موضوع را نقطه ضعف محدوديت‌هاي کرونايي خواند. او در ادامه گفت: دستور داده شد به همه وزرا که از شنبه هفته آينده يک‌سوم کارمندان اگر حضور آنها ضرورت ندارد، هرچه مي‌‍شود کمتر شود.»
ابلاغيه مهم براي کارمندان
قرارگاه عملياتي مبارزه با کرونا، در اطلاعيه شماره 3 خود اعلام کرد:‌ بر اساس مصوبات ستاد ملي مديريت کرونا و به منظور کاهش تردد کارکنان و شهروندان در طول دوره اجراي محدوديت‌ها، به جز مراکز درماني، انتظامي و اضطراري، فعاليت تمامي ادارات و دواير رسمي و اجرائي در صف و ستاد، بايد به‌گونه‌اي سامان يابد که با تقويت ارائه خدمات غيرحضوري و الکترونيک و ضمن عدم بروز خلل و وقفه در ارائه خدمات ضروري به مردم، متناسب با وضعيت هشدار اعلام شده در شهرهاي قرمز، شهرهاي نارنجي و شهرهاي زرد، حضور کارکنان خود را متناسب با بخشنامه سازمان اداري و استخدامي کشور، کاهش دهند. بر اين اساس به کليه مديران و صاحبان مسئوليت در ادارات مختلف تأکيد مي‌شود، هرگونه اتخاذ تصميم و صدور دستور در هر سطح که مانع از اجراي اين مصوبه و تحقق بخشنامه سازمان اداري و استخدامي کشور در اين خصوص باشد، خلاف صريح مقررات و ضوابط جاري کشور است و با متخلفين برابر قانون اکيداً برخورد مي‌شود؛ در اين خصوص، کارمندان و کارکنان هر يک از دواير در بخش‌هاي دولتي و يا عمومي که شاهد کوتاهي در اجراي اين مقررات هستند، مي‌توانند مراتب را به بازرسي وزارت کشور و استانداري‌ها و يا سازمان اداري و استخدامي کشور اعلام کنند.