آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در دو استان

آرمان ملي: آنفلوآنزاي پرندگان، نوعي ويروس است که توسط پرندگان مهاجر و با شروع فصل سرد سال شيوع پيدا مي‌کند و ممکن است سلامتي مردمي که از گوشت و تخم مرغ آنها استفاده مي‌کنند را به خطر مي‌اندازد. اين در شرايطي است که با تاييد شيوع آنفلوآنزاي فوق‌حاد پرندگان در تالاب ميغان اراک و تالاب سد ميل مغان اردبيل، حالا کشور با يک چالش سلامتي جديد روبه‌رو شده و ممکن است به پرندگان اهلي مانند مرغ و خروس نيز سرايت پيدا کند. روز سه‌شنبه خبر شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان را در تالاب ميغان، رضا ميرزايي مديرکل حفاظت محيط زيست استان مرکزي تاييد کرد و گفت: «تاکنون 500 هکتار از تالاب پايش و 45 لاشه پرنده دفن شده است.»
خطر شيوع در تالاب سد ميل
روز گذشته نيز روابط عمومي اداره کل دامپزشکي استان اردبيل با صدور اطلاعيه‌اي مجدد نسبت به بروز و شيوع اين بيماري در طيور صنعتي و روستايي هشدار داد. در متن اين اطلاعيه آمده است: «با عنايت به بروز يک کانون بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در حيات وحش تالاب سد ميل مغان به اطلاع تمامي فعالان صنعت طيور و پرورش‌دهندگان طيور بومي، سنتي و روستايي به‌ويژه در حاشيه 20 کيلومتري منطقه مي‌رساند ضمن تقويت شديد اقدامات بهداشتي و قرنطينه‌اي، از هرگونه تردد غيرضروري خودداري نموده و در صورت بروز هرگونه تلفات غيرمتعارف و يا افت معني‌دار آب و دان و يا کاهش توليد مراتب را سريعا به نزديکترين اداره دامپزشکي اطلاع رساني نمايند.» اداره کل دامپزشکي استان اردبيل از عموم مردم شهرستان اصلاندوز مغان و روستاهاي منطقه خواسته از نزديک شدن به تالاب و تماس با پرندگان مهاجر و آبزي پرهيز نموده و از هرگونه نقل و انتقال و خريد و فروش طيور بومي و روستايي جدا خودداري کنند.
گوشت پرندگان مهاجر را نخوريد


زماني خطر اين موضوع بيشتر نمايان مي‌شود که اين روزها بازار گوشت پرندگان مهاجر در بازار فريدونکنار مازندران و ديگر بازارهاي محلي در شهرهايي که تالاب آنها ميزبان پرندگان مهاجر است، طرفداران بسياري دارد و حتي گوشت اين پرندگان به‌عنوان يک غذاي لاکچري در رستوران‌هاي تهران به فروش مي‌رسد. در فريدونکنار شکار پرندگان وضعيت به حدي وخيم است که تخمين زده مي‌شود بين 500هزار تا يک‌ميليون قطعه پرنده مهاجر در فريدونکنار و در فصل زمستان‌گذراني شکار شوند. با يک حساب سرانگشتي از فروش 500هزار تا يک‌ميليون قطعه پرنده با قيمت متوسط 150هزار تومان، مي‌توان به گردش مالي 57تا 115ميليارد تومان در بازار غيرقانوني عرضه مستقيم پرندگان مهاجر رسيد. پرندگان وحشي و آبزي، که در فصل سرما از قطب و از طريق کشورهايي مانند روسيه به مناطق گرم‌تر جهان مهاجرت مي‌کنند، به‌عنوان مخازن اين بيماري شناخته شده و مي‌توانند بدون نشان دادن علائم، باعث انتقال بيماري به حيوانات و يا حتي انسان‌ها شوند بنابراين شيوع اين بيماري در فصل سرما از ساير زمان‌ها بيشتر است. جالب اين است که ويروس آنفلوآنزاي خطرناک H5N1 که سال 2006 جان صدها نفر در کشور ما گرفت، از طريق پرندگان مهاجر به انسان منتقل شد.