آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته آینده

سرویس جامعه جوان آنلاین: صدور مجوز آزمایش انسانی واکسن کرونای وطنی خبری است که روز گذشته از زبان وزیر بهداشت رسانه‌ای شد. بر این اساس به گفته نمکی آزمایش انسانی یکی از واکسن‌های کرونای ایرانی مجوز آزمایش انسانی را گرفت و از هفته آینده تست‌های انسانی شروع می‌شود. پیش از این نیز هشت واکسن کرونای وطنی جزو واکسن‌های کاندیدای سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته بود و حالا با آزمایش انسانی این واکسن گامی جدی‌تر در مسیر پژوهش‌های کرونایی برداشته خواهد شد. با وجود این در مسیر پیشگیری و درمان بیماران کرونایی نظام سلامت نتوانسته چندان کارنامه درخشانی از خود بر جای بگذارد و آمار فوتی‌ها، بستری‌ها و ابتلا‌های کرونایی همچنان بالاست. از سوی دیگر افزایش بیماران کرونایی و کاهش درآمد بخش خصوصی موجب شده تا با تبدیل سایر بخش‌های بیمارستانی به بخش بیماران کرونایی و مراقبت‌های ویژه و بستری این بیماران، مسئولیت رسیدگی به این بیماران به نیرو‌هایی داده شود که تخصص لازم را برای این کار ندارند؛ امری که می‌تواند بر افزایش آمار مرگ و میر بیماران کرونایی اثرگذار باشد.
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۵ آذر و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۳۷۰ نفر از آن‌ها بستری هستند.
حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر رسیده است. در همین زمان، ۴۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید. ۵هزارو۸۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۶۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
آمار و ارقام گزارش شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد، به‌رغم ورود به پنجمین روز از محدودیت‌های کرونایی همچنان تغییر محسوسی را در آمار‌های ابتلا، بستری و مرگ و میر شاهد نیستیم.


جان باختن ۹۲ بیمار کرونایی پایتخت‌نشین طی ۲۴
نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران با اشاره به وضعیت بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران، از توقف روند افزایشی بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها طی چند روز اخیر خبر می‌دهد. از نگاه وی تا زمانی که این روند آماری به سطح معنی‌داری نرسد نمی‌توان در مورد آن قضاوت و نتیجه‌گیری قطعی داشت.
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران معتقد است: «طی این یک هفته در کاهش آمارمرگ و میر‌ها تغییر شگرفی را نداشتیم و روز گذشته ٩٢ بیمار فوتی در استان تهران با PCR مثبت داشتیم.»
زالی تأکید کرد: «شرایط بحرانی و قرمز تهران پابرجاست و بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که گاهی شکستن قرنطینه توسط افراد با تست کرونای مثبت در حال انجام است که حتی از حمل و نقل هوایی هم می‌خواهند استفاده کنند.»
وی درباره تأثیر محدودیت‌های کرونایی بر کاهش بیماری کرونا تصریح کرد: «به دلیل اینکه بیماری کووید ١٩ از دوره نهفتگی دو هفته‌ای برخوردار است آثار هرگونه مداخله در مقابله با کرونا زودتر از دو هفته محقق نمی‌شود و هنوز معلوم نیست محدودیت‌ها مؤثر است با خیر، اما به‌طور متوسط در مترو ٣٠٠ هزار نفر و در اتوبوس ٣۵٠ تا ۴٠٠ هزار نفر در روز کاهش جمعیت داشته‌ایم که آثار محدودیت‌های کرونایی بوده‌است و حتماً تحلیل دقیقی در پایان این دو هفته خواهیم داشت.»
به گفته فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران کار در تهران دشوار است و کنترل اپیدمی بیماری منوط به کنترل بیماری در پایتخت است؛ چراکه تردد بالا و اعجاب‌انگیزی را در تهران شاهد هستیم، استقرار دستگاه‌های ستادی و ملی و چگالی بالای جمعیت از دیگر عللی است که اهمیت کنترل اپیدمی در تهران را افزایش می‌دهد.
افزایش مرگ به دلیل اختصاص مراکز غیر استاندارد به بیماران کرونایی
افزایش شیوع کرونا در جامعه، دلایل اقتصادی و فرهنگی دیگری هم دارد. شاید بسیاری از مردم طبق قوانین از در خانه ماسک بر چهره داشته باشند، اما این ماسک‌ها شاید هفته‌ای یکبار هم عوض نشود؛ آن هم در شرایطی که طبق اصول بهداشتی باید هر چهار ساعت یک بار این ماسک‌ها تعویض و دور انداخته شود، اما بخش دیگری از ماجرای افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی به فقدان زیرساخت‌های بیمارستانی و نیروی انسانی زبده باز می‌گردد.
بر این اساس، پرستار و کادر درمان خسته توان، انگیزه و گاهی تخصص لازم را برای رسیدگی به بیماران کرونایی ندارند. این مسئله به خصوص در بخش خصوصی و با تبدیل سایر بخش‌ها به بخش کرونایی و مراقبت‌های ویژه اهمیت می‌یابد، به گونه‌ای که در بیمارستان‌های خصوصی معمولاً شیفت‌ها پرستاران بالای هشت ساعت است.
امیر مسعود یاراحمدی، کارشناس بهیاری به عنوان یکی از اعضای کادر درمان فعال در بیمارستان‌ها معتقد است: «یکی از دلایل بالا رفتن مرگ و میر این است که برخی مراکز را که استاندارد نیستند به بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند و الان هر پرستاری با هر درجه‌ای را در بخش آی سی یو بالای سر مریض گذاشته‌اند. وقتی بیمار را به بیمارستان می‌رسانیم، به دلیل کرونا نمی‌توانیم وارد بخش‌ها شویم و از کیفیت ارائه خدمات به بیمار‌مان باخبر شویم و نمی‌توانیم بفهمیم که قرار است چه اتفاقی برایش بیفتد، بنابراین در این موقعیت آیا پرستار حرفه‌ای و با تجربه بهتر کار می‌کند یا پرستار مبتدی!»
مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی و بالا رفتن آمار فوتی‌ها
سعید نمکی، وزیر بهداشت از رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم خبر داد.
وی با بیان اینکه بالا بودن آمار مرگ و میر مبتلایان به کرونا به دلیل مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی است، افزود: ما در راستای اجرای محدودیت‌ها با دو معضل مواجه بودیم؛ اول ترافیک صبحگاهی، به دلیل فعالیت شرکت‌های خصوصی و ادارات دولتی بود که رئیس‌جمهور دستور داد شرکت‌های دولتی از شنبه تعداد نیرو‌ها را به حداقل برسانند و از شرکت‌های خصوصی می‌خواهیم تعداد نیرو‌ها را کاهش دهند، اگر شرکت‌های خصوصی در رفت‌وآمد شهری اثرگذاری منفی داشته باشند، برخورد خواهد شد. دومین معضل ما توزیع مرغ در بازار‌های روز و شهری بود که این موضوع منجر به شلوغی و ازدحام و شیوع بیماری می‌شد که رئیس‌جمهور به وزیران مربوطه دستور دادند به این موضوع رسیدگی و راهکاری برای مدیریت آن ارائه شود.»
صدور مجوز تست انسانی واکسن کرونا
وزیر بهداشت با بیان اینکه مراحل تأمین واکسن کرونا از سه طریق دنبال می‌شود توضیح داد: «روش اول خرید واکسن از مجموعه کواکس است که رایزنی‌های لازم برای خرید و واردات ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز صورت گرفته‌است که از این طریق واکسن مورد نیاز ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تأمین‌می‌شود؛ یعنی حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور. برای تولید مشترک حدود ۵/۵ میلیون دوز واکسن با یک کمپانی صاحبنام در حال مذاکره هستیم و حدود ۲۰ میلیون دوز از طریق یک کمپانی معتبر دیگر تأمین می‌شود، با این حساب ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون جمعیت کشور تهیه خواهیم کرد.»
نمکی با اشاره به تلاش‌های محققان برای تولید واکسن کرونا در کشور افزود: «واکسن داخلی در حال پیشرفت است و به‌رغم ذهنیت برخی افراد که به شرکت‌های داخلی و تولید داخل باور ندارند در این راستا اقدام خوبی قرار گرفت و سازمان جهانی بهداشت پیشرفت چهار شرکت را قبول کرده‌است و یک شرکت مجوز تست انسانی را گرفته که هفته آینده وارد فاز انسانی می‌شود و امیدوارم طی چند ماه آینده مژده ساخت واکسن تولید داخل را به مردم عزیز برسانیم.»