داروی کرونا در ناصر خسرو و داروهای گیاهی

سرکار خانم دکتر مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا طی اظهار نظری از داروهای کرونائی در خیابان ناصر خسرو ابراز نگرانی کرد و گفت: «داروهای متعددی در خیابان ناصر خسرو به نام داروی کرونا به قیمت ده‌ها میلیون تومان فروخته می‌شود که معلوم نیست از کجا می‌آیند. داروئی را که سه تای آن‌ها مثلا سه میلیون تومان بوده اکنون به قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان بفروش می‌رسد.» خانم دکتر محرز در ادامه اظهاراتش گفته: «مشخص نیست داروهای گیاهی تولید شده در کرمانشاه چطور بدون تائید کمیته درمان کرونا وارد بازار شده است... اصلا هنوز در کمیته کشوری درمان ستاد  ملی کرونا مطرح و تائید نشده، چطور ممکن است سازمان غذا به آن مجوز بدهد؟ این کارها مردم را سر در گم می‌کند و باعث می‌شود میلیون‌ها تومان برای داروئی خرج کنند که هنوز تائید نشده است.» خانم دکتر محرز همچنین گریزی به متولی امور دارو در کشور زد و اشاره کرد: «وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید بر توزیع این دارو و داروهای دیگری که در بازار آزاد توزیع می‌شوند بیشتر نظارت کند.»
بیانات خانم دکتر محرز را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:
۱- وجود داروهای کرونایی در ناصر خسرو و فروش داروی ۳ میلیون تومانی به ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان در این خیابان.
۲- داروهای گیاهی ساخته شده در کرمانشاه که بدون مجوز سازمان غذا و دارو در بازار پیدا می‌شود.


۳-  کم کاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای نظارت بر داروهای موجود در بازار.
در مورد اول،  بعد از انقلاب و  خصوصا دوران جنگ و تحولاتی که در حوزه دارو در داخل کشور در حال انجام گرفتن بود خیابان ناصر خسرو که از قبل از انقلاب، محل تبادل دارو و فروش لوازم پزشکی بود تبدیل به مرکز فروش داروهای کمیاب و نایاب شد و چند بار این بازار غیرقانونی دارو مورد حمله نیروهای انتظامی قرار گفت ولی بعد از مدتی به حالت اول بازگشت! در سال‌های اخیر در حالی‌که  کمبود دارو جبران شد و حتی داروهای خارجی هم وارد بازار ایران شد در مقاطعی که دارویی به هر علتی کمیاب می‌شود در بازار غیرقانونی ناصر خسرو یافت می‌شود با چند برابر قیمت واقعی و در شرایط نگهداری غیر استاندارد که ضرر مصرفش بیشتر از منافعش در جهت بهبود بیماران است، عرضه می‌شود. گاهی داروخانه‌ها در مظان اتهام ورود دارو به ناصر خسرو قرار می‌گیرند و در مقاطعی شرکت‌های پخش متهم می‌شوند و بعضی مواقع از تامین کننده خارجی یا داخلی نام برده می‌شود و هر بار بعد از بگیر و ببندهای مقطعی و نمایشی همچنان این لانه فساد داروئی کشور خودنمایی می‌کند و بیماران را به خود جلب می‌کند و بالاخره  دقیقا مشخص نیست چگونه دارو از این بازار سر در می‌آورد ولی آنچه که همواره ورد زبان است حضور فعال «مافیا»ی دارو است. این چه مافیای قدرتمندی است که قابل شناسائی نیست و ریشه کن نمی‌شود؟!
بخش دوم صحبت ایشان مربوط می‌شود به وجود داروهای گیاهی تولیده شده در کرمانشاه در بازار دارویی که در حالیکه هنوز در کمیته کشوری درمان ملی کرونا مطرح و تائید نشده سازمان غذا و دارو به آن مجوز می‌دهد.
این موضوع بر می‌گردد به سیاست فعلی وزارتخانه که ظاهرا سعی و تلاش دارد داروهای گیاهی را جایگزین کند و حداقل در کنار داروهای سنتتیک و شیمیائی و داروهای قابل قبول در مراکز علمی قرار بدهد و به بازار عرضه کند. اگر به استعفای دکتر ملک زاده  معاون سابق وزارت بهداشت توجه شود احتمالا تا حدودی ابعاد قضیه بهتر روشن می‌شود.
اما، همه این‌ها بر می‌گردد به بخش سوم اظهارات خانم دکتر محرز که در مورد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی داروئی کشور اشاره داشت.
 انتظار این است معاونت دارویی از توانمندی لازم برخوردار باشد و سیاست دارویی وزارتخانه و کشور را تنظیم کند. متاسفانه اکنون عکس آن را شاهدیم و طبق نظر دکتر محرز داروهایی که به تائید علمی مراجع ذیصلاح نرسیده از کانال تائید معاونت دارویی وارد بازار داروئی می‌شود!