دشمنان ایران در آستانه سقوط به زباله دان تاریخ


رئیس جمهور با اشاره به جنگ اقتصادی سه سال اخیر علیه دولت و ملت ایران، بیان کرد: ایران همواره با تحریم مواجه بود و در مقابل آن مقاومت کرد. در این سه سال جنگ اقتصادی که در مقابل آن ایستادگی کردیم؛ یک جنگ کامل بود که دیدیم دشمنان با همه توان به مصاف ملت ایران آمدهاند اما شکست مفتضحانه خوردند. آنهایی که در سال ۹۷ میخواستند ایران ۲۲ بهمن را نبیند تا چند وقت دیگر به زباله دان تاریخ ریخته میشوند.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در سی و چهارمین هفته افتتاح طرحهای ملی کشور با عنوان پویش «الف-ب ایران» که در آن طرحهای بزرگ و ملی وزارت نفت در سه استان خوزستان، چهارمحال وبختیاری و بوشهر افتتاح شد گفت: شاهد سه افتتاح بسیار مهم بودیم و این در حالی است که در سه سال گذشته یک جمعی میخواستند ما را تحریم و ایران را منزوی کنند و در واقع با خیال خام خود با این تحریمها میخواستند ما را نسبت به آینده کشور مایوس کنند. اما در مقابل مردم ما مشاهده کردند که ما در یک سه افتتاح آن هم با سرمایهگذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی داشتیم. همه این افتتاح ها دارای اهمیت بودند مخصوصا طرح اوره و آمونیاک که عمدتاً صادراتی هستند و این افتتاح هم جهش تولید و هم جهش صادرات است.

وی با اشاره به افتتاح مخازن متمرکز ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی در استان بوشهر اظهار کرد: بهره برداری از این مخازن از این حیث دارای اهمیت است که ما مخازن کافی برای ذخیره ظرفیت تولیدی نداشته و از این رو دچار مشکلاتی بودیم که با افتتاح امروز، در این مسیر هم قدم مناسبی برداشته شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در این سالها نشان داد که یک اقتصاد بزرگ و مقام است، اظهار کرد: فکر نمیکنم در منطقه هیچ کشوری چنین قدرتی داشته باشد و بتواند طی سه سال جنگ اقتصادی رو در روی دشمن بایستد و موفق شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه این امر تحقق پیدا نمیکرد مگر در سایه خودباوری و تاب آوری مردم ایران، گفت: در این خصوص شرایط ژئوپلیتیک ایران هم نقش بسزایی داشت. ایران از جایگاه جغرافیایی مهم برخوردار است و کسی نمیتواند ایران را از معادلات منطقه یا جهان حذف کند و علت آن هم جایگاه خاص و ژئوپلیتیک این کشور و مقاومت بلندی است که در طول تاریخ داشته است. بسیاری در گذشته آمدند که ایران را از بین ببرند اما نتوانستند و این گروهی که تا چند وقت دیگر کارش تمام میشود جزو آخرین گروهها است.

روحانی با بیان اینکه اگر بخواهیم در صنعت جهش داشته باشیم رکن نخست آن سرمایه است و اگر سرمایه نباشد کاری نمیتوان کرد، اظهار داشت: ما هم به سرمایه داخلی نیاز داریم و هم سرمایه خارجی؛ طرحی که امروز افتتاح شد و حتی بخش بزرگی از پروژه لردگان با سرمایه گذاری خارجی انجام شده است. پروژههای عظیمی داریم که اگر سرمایه داخلی و خارجی کنار هم قرار بگیرد میتواند تحولات بزرگی را در صنعت، خدمات، کشاورزی و ... رقم بزند.

وی به اهمیت وجود مواد اولیه برای جهش تولید اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در بسیاری از موارد به ویژه در بخش پتروشیمی و گاز، مواد اولیه در اختیار ما است. این که بخواهیم از جای دیگر مواد اولیه را بیاوریم مشخص نیست که به صرفه باشد. در صنعت پتروشیمی، نفت، گاز، فولاد و آلومینیوم و بسیاری از سرمایهگذاریهای بزرگ کشور، مواد اولیه در اختیار ما بوده و در داخل کشور موجود است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم دیگر برای جهش تولید، تکنولوژی است. اگر تکنولوژی نباشد حداقلها با قیمت گران و گاهی غیر رقابتی انجام میشود. یعنی کالایی تولید میکنیم که قابل رقابت با دنیا نیست. ما باید کالایی تولید کنیم که بتوانیم با جهان در حال رقابت باشیم.

روحانی با بیان اینکه تکنولوژی باید هم داخلی باشد و هم خارجی، ادامه داد: شرکتهای دانش بنیان پیشرفتهای بسیار خوبی در همه زمینهها دارند. در کنار آن باید از تکنولوژی های خارجی نیز استفاده کنیم. آمریکا و دشمنان خارجی ما نتوانستند مانع استفاده ما از تکنولوژی شوند. البته وجود تحریمها باعث شد، تکنولوژی را کمی گرانتر به دست بیاوریم اما کسی نمیتواند مانع ورود تکنولوژی به کشور شود.

وی پایه چهارم جهش تولید را بازار دانست و گفت: اگر بخواهیم کالایی تولید کنیم باید بازار وجود داشته باشد. گاهی بازار در داخل است اما بخش بزرگی نیز در خارج از مرزها است که باید بتوانیم کالاهای خودمان را به بازاری با ظرفیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی ارسال کنیم. ما باید بازار چند میلیاردی و متنوع را نیز ببینیم و اینجاست که باید تعامل سازنده با سایر کشورها داشته باشیم.

رئیس دولت دوازدهم تعامل سازنده در کنار قدرت ملی را مهم و مفید خواند و گفت: اگر کشوری ضعیف باشد در کنار تعامل سازنده باید التماس کند. التماس تعامل، سازنده نیست. تعامل سازنده یعنی قدرت ملی ما در یک جایگاه قرار بگیرد. آنها به ما نیازمند هستند و ما هم علاقهمند هستیم که با آنها تجارت و تعامل داشته باشیم.

وی افزود: امروز این چهار رکن در کشور ما وجود دارد و ملت ما در یک مسیر صحیح و درست قرار گرفتهاند. کسی هم نمیتواند از افکار عمومی ملت فاصله گیرد. خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران حرکتهای ساختاری بر مبنای مردمسالاری و رای مردم است. اگر مردم افکار کسی را قبول نداشته باشند آن فرد کنار می رود و افراد بعدی میآیند.

روحانی ادامه داد: مردم سالاری از این حیث بسیار مهم است که افکار را در مسیر درست قرار میدهد و میتواند نسل دانشگاهی، جوان، صنعتگران و کشاورزان را جذب کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه همه باید به فکر مردم، آینده ایران، آینده و رفاه ملت ایران باشند، اظهار داشت: بد اخلاقی و بددهنی را رها کنیم؛ چه خاصیتی دارد؟ علیرغم اینکه ما به بد دهنی و بداخلاقی دیگران اعتنا نمیکنیم و خللی در اراده ما ایجاد نمیکند اما پیغمبری داریم که فرمود من برای تکمیل اخلاق آمده و فقط برای همین مبعوث شدهام. ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و افتخار ما مکارم اخلاقی است و ادب است.

روحانی افزود: به یکدیگر احترام کنیم و این به معنای آن نیست که انتقاد نکنیم. حتما باید انتقاد کنند و اشکالات را بگویند اما انتقاد غیر از بددهنی و فحاشی است، ملت ما فحاشی را برنمیتابد همه ما باید برای خدمت به مردم، افتخار و سرافرازی ایران تلاش کنیم