ایران می‌تواند نیازهای منطقه و جهان را ارزان تأمین کند



گروه اقتصادی | پنجشنبه‌ای که گذشت، 30 هزار میلیارد تومان پروژه نفتی در قالب 3 طرح افتتاح شد. افتتاح‌هایی کلیدی برای یک صنعت کلیدی کشور که می‌تواند هزاران میلیارد دلار درآمدزایی به همراه داشته باشد و در عین حال استراتژیک قلمداد می‌شود.
راه‌اندازی پتروشیمی لردگان که ایران را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوره و آمونیاک در جهان تبدیل می‌کند، تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی که امکان ذخیره‌سازی میعانات گازی تعدادی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی را فراهم می‌کند و نخستین واحد فرآورش پیش‌ساخته کشور در غرب کارون که با سرمایه خارجی احداث شده است، این سه پروژه مهم بودند. در مراسم بهره‌برداری از آن‌ها، رئیس جمهوری به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها را در مقطع کنونی نماد عظمت و مقاومت اقتصاد ایران دانست.


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در این مراسم که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، عنوان کرد: اقتصاد ایران با مقاومت 3 ساله در برابر جنگ اقتصادی یک قدرت زورگو نشان داد که اقتصادی بزرگ و مقاوم است.
وی اظهارداشت: دشمن در این جنگ سه ساله اقتصادی با همه توان روبه‌روی ملت ایران قرار گرفت اما شکست مفتضحانه خورد و سرنگون شد و چند هفته دیگر نیز به زباله‌دان تاریخ ریخته می‌شود. روحانی ادامه داد: هیچ کشوری در منطقه دارای چنین قدرتی نیست که بتواند در جنگ 3 ساله اقتصادی بایستد و پیروز شود و این نشان دهنده عظمت و قدرت و تاب‌آوری ملت ایران است که در سایه خوداتکایی مردم، درون‌زایی و موقعیت ویژه ژئوپلتیک ایران حاصل شده است.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: هیچ فرد و قدرتی در دنیا نمی‌تواند ایران را با داشتن جایگاه جغرافیایی عظیمی که دارد، نه برای منطقه و نه برای جهان حذف کند. خیلی‌ها آمدند ایران را از بین ببرند و نتوانستند حالا اینها آخری‌هایشان هستند که مدعی بودند و شکست خوردند.
ایران پیشرفته به نفع تمام جهان است
روحانی با تأکید بر اینکه «ایران آباد و پیشرفته تنها برای مردم ایران نیست بلکه برای منطقه و جهان هم هست»، گفت: ایران به‌خاطر قابلیت‌های بسیار بزرگی که دارد می‌تواند نیازمندی‌های منطقه و حتی جهان را در برخی از موارد ارزان‌تر و راحت‌تر تأمین کند.
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به افتتاح 3 طرح مهم ملی در حوزه وزارت نفت در سه استان کشور، به ارزش 30 هزار میلیارد تومان، گفت: افتتاح‌های این پنجشنبه، بار دیگر نشان داد که اقتصاد ایران بزرگ و مقاوم است و در سایه خوداتکایی و درون‌زایی این موفقیت‌ها به دست آمده و مردم ایران مسیر درست خود را ادامه خواهند داد.روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به شعار جهش تولید و الزامات تحقق این شعار، گفت: اگر می‌خواهیم در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، دارای جهش و شتاب مناسب باشیم، نیازمند ارکان آن هستیم.
ارکان جهش تولید
رئیس‌جمهوری سرمایه اعم از داخلی و خارجی، مواد اولیه، تکنولوژی داخلی و خارجی و همچنین بازار داخلی و بین‌المللی را از ارکان مهم و اصلی دستیابی به جهش تولید در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت عنوان کرد.
روحانی افزود: سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌تواند در کنار هم به تحولات بسیار بزرگی در بخش صنعت و سایر امور منجر شود. مواد اولیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که خوشبختانه مواد اولیه در صنعت نفت و پتروشیمی و بسیاری از زیرساخت‌های بزرگ کشور را در اختیار داریم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر تکنولوژی نباشد، صنعت و تولید محصولات با هزینه بالایی همراه خواهد بود، گفت: خوشبختانه در تکنولوژی داخلی پیشرفت‌های خوبی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم و در زمینه تکنولوژی خارجی نیز دشمنان ما بویژه امریکایی‌ها نتوانستند مانع از ورود تکنولوژی خارجی ما شوند.
روحانی در تشریح اهمیت بازار اعم از بازار داخلی و بین‌المللی در تحقق جهش تولید، گفت:‌ برای فروش محصولات و تولیدات خود نباید نگاه‌مان فقط به بازار داخلی باشد. باید بازارهای متنوع جهان با میلیاردها جمعیت را ببینیم و اینجاست که تعامل سازنده اهمیت می‌یابد.رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه تعامل سازنده با جهان در کنار قدرت ملی مفید است، اظهار داشت: بحمدالله 4 اصل مهم تحقق جهش تولید امروز در کشور ما وجود دارد و ملت ما در مسیر درستی قرار گرفته است.
انتقاد کنید؛ نه بددهنی و بداخلاقی
روحانی در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان از افکارعمومی ملت فاصله گرفت، گفت: خوشبختانه همه حرکت‌های ساختاری ما در کشور بر مبنای مردم‌سالاری و رأی و انتخاب مردم است و مردم‌سالاری بسیار مهم است برای اینکه افکار را در مسیر درست قرار می‌دهد.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این افکار درست است که می‌تواند جوانان و اقشار مختلف مردم را جذب کند، گفت: از سال 57 به سمت مردم‌سالاری حرکت کردیم و امام راحل بنیانگذار انقلاب بعد از گذشت 47 روز از پیروزی انقلاب مسیر مردم‌سالاری را با صندوق رأی معرفی کرد و امروز بحمدالله جامعه ما در یک حرکت بسیار خوب و امیدوارانه نسبت به آینده حرکت می‌کند.
روحانی همچنین با تأکید بر اینکه همه باید به فکر آینده کشور و رفاه ملت باشند، گفت: بداخلاقی و بددهنی را رها کنیم که هیچ خاصیتی ندارد. البته بددهنی‌ها و بداخلاقی‌ها در اراده ما خللی ایجاد نمی‌کند و افتخار ما ادب، مکارم اخلاق و احترام به یکدیگر است. ما پیغمبری داریم که فرمودند، «فقط به خاطر این آمدم و مبعوث شدم که اخلاق و مکارم اخلاقی را کامل کنم.»
رئیس‌جمهوری افزود: البته نمی‌گوییم کسی انتقاد نکند و انتقاد را مفید می‌دانیم، اما انتقاد غیراز بددهنی، فحاشی و بی‌تربیتی است. ملت ما فحاشی را برنمی‌تابد و همه ما باید برای خدمت به مردم و سرافرازی ایران تلاش کنیم.
تحریم نیست؛ جنگ اقتصادی است
روحانی با بیان اینکه افتتاح طرح‌های مهم پنجشنبه گذشته، به جهان نشان داد که ملت و جوانان ما و متخصصان و مهندسان ما همه پای کار هستند، افزود: این بهره برداری‌ها در شرایط نه تنها تحریم بلکه در شرایط جنگ اقتصادی است. پنجشنبه‌های افتتاح، گواه تاریخ و شهادت ایستادگی ملت ایران است و در تاریخ شهادت می‌دهد که ملت ما در برابر توطئه‌های دشمنان عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد و مسیر پیشرفت خود را تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داد.
رئیس‌جمهوری در این مراسم درباره پروژه‌های وزارت نفت در مسیر تحقق شعار جهش تولید به رهنمودهای مقام معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز اشاره و تأکید کرد که در این ارتباط دستورات لازم را به وزرای مربوطه داده است.
روحانی گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار تأکید کردند که در راستای جهش تولید در 3 حوزه خودروسازی، صنعت نفت و نهاده‌های دامی باید اقدامات فوری و ضروری انجام شود که در این راستا وزرای «صنعت، معدن و تجارت»، «نفت» و «جهاد کشاورزی» موظف شدند، طرح خود را در اسرع وقت برای تصویب به شورای عالی اقتصاد تهیه و ارائه کنند.
بهره‌برداری از واحد فرآورش با سرمایه اروپایی
طرح ۵۰ هزار بشکه‌ای فرآورش پیش‌ساخته نفت در غرب کارون دومین طرح افتتاحی بود که وزیر نفت با اشاره به آن گفت: ظرفیت برداشت ایران از میدان‌های مشترک غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ با افزایش حدود ۶ برابری به ۴۰۰ هزار بشکه در سال ۹۹ رسیده است.
زنگنه استفاده از ظرفیت‌های فرآورشی پیش‌ساخته سریع‌الاحداث را یکی از کارها در میدان‌های غرب کارون با هدف شتاب‌بخشی به عملیات و کاهش تصدی دولت برشمرد و گفت: این طرح در میدان آزادگان در قالب اجاره با یک شرکت اروپایی و با استفاده از ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ساخته شد.
وی اجرای سریع کار و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از سوی بخش خصوصی را به‌عنوان دو هدف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: نخستین بار در تاریخ صنعت نفت پس از ملی شدن این صنعت است که واحد فرآورشی از سوی بخش خصوصی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. دولت تنها به ازای هر بشکه نفت فرآوری شده، ۱.۲۸ دلار هزینه فرآورش پرداخت می‌کند.
 مدیریت ۴۵ روزه میعانات گازی با ساخت مخازن متمرکز
وزیر نفت با بیان اینکه انجام چنین کارهایی جزو سیاست‌های ماست که آن را دنبال می‌کنیم و ظرفیت‌های داخلی هم برای ساخت این کارخانه‌ها بسیار فراهم است، از مخازن متمرکز ذخیره‌سازی پارس جنوبی به‌عنوان سومین طرح نام برد و گفت: مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی که خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس را هم تأمین می‌کند ظرفیت ذخیره‌سازی ۴میلیون بشکه‌ را داراست. زنگنه گفت: مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی میدان پارس جنوبی کمک می‌کند ظرفیت مازاد میعانات گازی این میدان را ۴۵ روزه مدیریت کنیم که کاری بسیار مهم است.

نمایش اقتصاد مقاومتی در طرح‌های افتتاحی

در آیین افتتاح این سه طرح ملی، وزیر نفت مجموع سرمایه‌گذاری را بیش از یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: طرح‌هایی که افتتاح ‌شدند همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بودند، چراکه درون‌زایی و برون‌گرایی دو مؤلفه اصلی آنهاست.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه با اشاره به پتروشیمی لردگان و افزایش تولید محصولات پتروشیمی در هفت سال اخیر، گفت: هدف اصلی وزارت نفت و دولت در صنعت پتروشیمی، گذر از خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیاز داخل بوده است.
وی با بیان اینکه با تکمیل طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰، ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که نسبت به سال ۹۲ افزایش ۸۰ درصدی دارد، تصریح کرد: ارزش تولید محصولات نهایی این طرح‌ها در مجموع به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه بیشتر طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی با هدف تولید سالانه ۱۳۳ میلیون تن و با ارزش ۳۷ میلیارد دلار نیز در حال اجراست، افزود: همان‌طور که پیش‌تر وعده دادیم، ۱۹ طرح پتروشیمی در جهش دوم با ارزش ۱۱.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و تولید ۲۵ میلیون تن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته زنگنه، از ابتدای امسال تاکنون پنج طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلار از سوی رئیس‌جمهوری افتتاح شده و طرح اوره و آمونیاک لردگان ششمین طرح پتروشیمی است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه پتروشیمی لردگان در منطقه‌ای کمتر توسعه‌یافته و با هدف محرومیت‌زدایی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این طرح ازسوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) اجرا شده است که روزانه ۳ هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن اوره تولید می‌کند.
وزیر نفت ظرفیت تولید کنونی اوره کشور را ۶.۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید اوره کشور با بهره‌برداری از طرح اوره و آمونیاک لردگان و بهره‌برداری از طرح‌های مسجدسلیمان و هنگام، سالانه ۳ میلیون تن دیگر افزایش می‌یابد و در حالی که مصرف داخلی اوره ۲ میلیون تن است، مازاد آن می‌تواند صادر شود.
زنگنه با بیان اینکه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با توجه به تنوع محصولات پتروشیمی در بالادست، یکی از اولویت‌های راهبردی این وزارتخانه توسعه صنایع پیشران و پایین‌دستی این صنعت است، اظهار کرد: به همین منظور واحد کریستال ملامین پتروشیمی لردگان با ۲۵ درصد پیشرفت در حال اجراست و کار دو پارک کریستال ملامین و اوره رزینی که ارزش افزوده قابل توجهی دارند آغاز می‌شود. وی ادامه داد: افزون بر این مجموعه‌ها، با توجه به خوراک تخصیص‌یافته برای صنایع پیشران و صنایع پایین‌دستی با هدف اشتغال‌زایی و بر اساس طرح آمایش سرزمینی، ریل‌گذاری مناسبی برای آینده هم انجام دادیم، طرح پروپیلن مرکز از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید که آخرین مراحل هماهنگی را در دولت می‌گذراند، همچنین چند مگاپروژه هم در حال اجراست که آغاز عملیات اجرایی یا بهره‌برداری از آنها به‌زودی رقم می‌خورد.