رکورد شکنی کرونا در روزهای تعطیل

آرمان ملي: خوش‌بيني مسئولان وزارت بهداشت و کارشناسان حوزه بهداشتي در شرايطي ادامه دارد که روز چهارشنبه بار ديگر رکورد تعداد مبتلايان به کرونا در کشور شکسته شد. در شرايطي مسئولان بر اين باورند که با افزايش 90‌درصدي رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، از حجم قابل توجهي از مراجعات به بيمارستان‌هاي تهران و چند شهر ديگر کاسته است، روند روزانه مبتلايان به‌عدد بيش از 14‌هزار نفر رسيد. با استناد به آمار رسمي وزارت بهداشت و درمان از چهارشنبه (5 آذر) تا پنج‌شنبه (6 آذر) 14‌هزار نفر بيمار جديد مبتلا به کوويد19 شناسايي شده و 482 نفر جان باختند که رکورد جديدي در تعداد مبتلايان و مرگ و مير در يک روز به‌حساب مي‌آيد، همچنين از پنج‌شنبه (6 آذر) تا جمعه (7 آذر 99) 406 بيمار فوت کردند و 14‌هزار و 51 نفر به ويروس کوويد 19 مبتلا شدند. 5860 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. همچنان 27 استان کشور در شرايط قرمز کرونايي به‌سر مي‌برند و فقط استان‌هاي هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان نيز در وضعيت نارنجي و زرد قرار دارند. اين آمار نشان مي‌دهد هيچ‌تغيير مثبتي در شرايط شيوع کرونا رخ نداده، اما مسئولان حوزه سلامت باز هم مرتكب همان خطاي پايان فروردين‌ماه دولت شده‌اند و با ابراز خوشحالي از توقف روند صعودي بستري در تهران كه هفته‌هاست از بابت بستري و فوت، در وضعيت قرمز قرار دارد و همچنين از بابت افزايش رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي تا سطح 90 درصد، خطر دامن زدن دوباره بي‌توجهي‌هاي عمومي به ترس از كرونا را تشديد مي‌كنند.
ادارات تعطيل شدند
با اين روند و افزايش ابتلاي کارمندان دولت به کرونا و شلوغي وسايل حمل‌و‌نقل عمومي، بالاخره دولت تصميم گرفت با دورکاري و تعطيلي ادارات به مدت يک هفته موافقت کند، اين تصميم شايد بعد از ارائه آمار استانداري تهران ‌بود که روز چهارشنبه اعلام کرد 15‌درصد از کارمندان دولت به کرونا مبتلا شده‌اند. با اين حال جمشيد انصاري، رئيس سازمان اداري و استخدامي کشور گفت: «اصل بر اين است که هفته آينده ادارات تعطيل هستند، مگر آن عده‌اي که حضورشان با تشخيص بالاترين مقام دستگاه، ضروري تشخيص داده شود. آقاي رئيس‌جمهور اين تصميم را ابلاغ کردند و من از همه از جمله همکاران خودم در دولت و دستگاه‌هاي اجرائي درخواست مي‌کنم که اين دستور را به‌طور جدي عملي کنند.» وي همچنين از مردم نيز درخواست کرد که اگر کاري با ادارات دارند، اين کار را يک يا دو هفته عقب بيندازند و به خاطر سلامتي خود و جلوگيري از شيوع ويروس، از مراجعه به ادارات خودداري کنند. در شرايطي جانشين فرمانده انتظامي تهران بزرگ از تداوم گشت‌هاي محسوس و نامحسوس پليس در معابر خلوت شده پايتخت و در 24 ساعت شبانه‌روز خبر داد و گفته است اين محدوديت‌ها در پايان اين هفته نيز اعمال خواهد شد و از كاهش 35‌درصدي تردد خودروهاي شخصي در جاده‌هاي كشور در مقايسه با هفته گذشته خبر داده است، كه قطعا اين كاهش قابل توجه، دليلي جز اعمال و تمديد جريمه سنگين 500‌هزاري و يك‌ميليون توماني براي خودروهاي عازم از مبادي قرمز و نارنجي و زرد نداشته است. اما بنا بر اعلام ناجا، همچنان تردد در جاده‌هاي بين شهري و شهري ادامه دارد و پايگاه خبري پليس گزارش داده از يکم آذر تا ششم، بيش از 279‌هزار خودروي بومي در مسير جاده‌هاي بين شهري متوقف و بازگردانده شده‌اند، همچنين 51‌هزارو 956 راننده متخلف در طرح محدوديت شبانه جريمه شده‌اند. در اين مدت نيز 11‌هزارو 941 واحد صنفي در کشور پلمب و 219هزارو 792 پيامک به رانندگان خاطي ارسال شده است.
سالن‌هاي ورزشي، بيمارستان مي‌شود


در راستاي استفاده از ظرفيت و امکانات مجموعه‌‌هاى ورزشى و توسعه اهداف قرارگاه پشتيبانى طرح آموزش، بيماريابى و جداسازى مديريت کرونا، دکتر کوليوند، رئيس قرارگاه پشتيبانى طرح آموزش، بيماريابى و جداسازى مديريت کرونا، براي استفاده از ظرفيت و امکانات مجموعه‌‌هاى ورزشى، در راستاى توسعه اهداف اين قرارگاه با سلطانى‌‌فر، وزير ورزش و جوانان، ديدار و گفت‌‌وگو کرد. در اين ديدار که در محل وزارت ورزش و جوان برگزار شد، مسعود سلطانى‌فر اهداف و سياست‌‌هاى قرارگاه پشتيبانى طرح آموزش، بيماريابى و جداسازى مديريت کرونا را ارزشمند شمرد و ضمن ابراز خرسندى از همکارى با اين طرح، قول مساعد داد که تمامى خوابگاه‌‌ها، محيط‌‌هاى سياحتى، اقامتى و سالن‌‌هاي ورزشى تحت امر آن وزارتخانه در سراسر کشور، در اختيار قرارگاه پشتيبانى شهيد حاج قاسم سليمانى قرار خواهد گرفت.