تعداد فوتی‌های روزانه کرونا بعد از حدود یک ماه به زیر 400‌نفر بازگشت


به گزارش وبدا، سیما سادات لاری دیروز گفت: از 7 تا ۸ آذر ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۴۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۴ نفر از آنها بستری
شدند.
لاری با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسید، افزود: متاسفانه در طول این مدت، ۳۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۷ هزار و ۴۸۶ نفر رسید.
وی با‌اشاره به اینکه خوشبختانه تا کنون ۶۴۸ هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ادامه داد: پنج هزار و 865 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تا کنون ۶ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۵۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است، اظهارداشت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
فعالیت‌های شهید فخری زاده
در حوزه ساخت واکسن کرونا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با‌اشاره به ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده از انجام اقداماتی به رهبری ایشان در حوزه ساخت واکسن کرونا خبر داد.
علیرضا رئیسی ضمن محکوم کردن ترور ددمنشانه شهید فخری زاده، اظهارداشت: درشرایطی که تحریم‌ها بر دوش ایران سنگینی می‌کنند، نه تنها هیچ کمکی به ما نمی‌شود بلکه دانشمندانمان را هم در این زمینه ترور می‌کنند و به شهادت می‌رسانند.
رعایت 90 درصدی دستورالعمل‌ها
و روند کاهشی بیماری کرونا
رئیسی با ‌اشاره به جلسه اخیر ستاد ملی کرونا گفت: این جلسه با حضور رئیس‌جمهور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با حضور همه اعضا برگزار شد؛ براساس مصوبه ستاد 15 نفر از اعضا در جلسه حاضر و بقیه در سالن‌های جانبی به صورت وبینار در نشست حاضر
بودند.
وی افزود: در این جلسه گزارشی از روند درمان و اقداماتی که در بیش از 9ماه در حوزه درمان انجام شده است ارائه شد، همچنین تحقیق بسیار جامعی درباره روند مراقبت از بیماران در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت که واقعا این اقدامات کشور ما در بحث مقابله با کرونا جای افتخار دارد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به وضعیت ارزیابی اعمال محدودیت‌ها در کشور‌اشاره و بیان کرد: از مردم عزیز بابت تحمل و رعایت بسیار مناسب محدودیت‌های ایجاد شده تشکر می‌کنم. به طور کلی با توجه به میزان رعایت دستورالعمل‌ها که به بالای 90درصد رسیده است، روند بیماری کاهشی شده
است.
خروج ۸۷ شهر از وضعیت قرمز
رئیسی گفت: اکنون در 160 شهر و شهرستان که قرمز رنگ بودند در حدود 145 شهر روند کاهش بیماری آغاز شده است،در 15 شهر باقی مانده هم در همین هفته این روند کاهشی شروع خواهد شد.
وی با‌اشاره به محدودیت‌های کرونایی در 89 شهری که از 5 آبان در 43 شهر و از 14 آبان در 46 شهر اعمال شده است، اظهارداشت: از این تعداد به جز دو شهر همه شهرها از حالت قرمز خارج و به نارنجی یا زرد تبدیل شده‌اند. با توجه به ورودی بیمارستان‌ها و اینکه میزان بستری هم کاهش یافته است امیدواریم روند فوتی‌ها هم تا حدود دو تا سه هفته دیگر آثار خود را نشان دهد و روند کاهشی پیدا کند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه میزان تست‌ها را تا پایان این ماه به 100 یا 120 هزار در روز خواهیم رساند.
جلوگیری از پرواز 1748 مسافر مبتلا به کرونا
طی 4 روز
رئیسی با‌اشاره به سامانه یکپارچه رصد آزمایش‌ها که راه‌اندازی شده است، گفت: اکنون همه آزمایش‌های مثبت در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود؛ در چهار روز گذشته با استفاده از این سامانه از حضور هزار و 748 نفر که دارای تست مثبت بودند و قصد سفر با هواپیما، قطار یا اتوبوس داشتند جلوگیری کردیم.
همراه داشتن کارت ملی
برای دریافت خدمت الزامی است
وی افزود: با توجه به مصوبه ستاد برای کنترل ورود افرادی که دارای تست مثبت هستند از امروز همراه داشتن کارت ملی برای دریافت خدمت در ادارات و برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی الزامی است؛ بنابراین هموطنان برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانشان باید حتما کارت ملی همراه داشته باشند. چنانچه آزمایش مثبتی دیده شود با کارت ملی قابل چک کردن است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ادارات دولتی همه تعطیل هستند مگر اینکه بالاترین مقام مسئول یک دستگاه یا اداره الزام داشته باشه که برخی افراد حضور داشته باشند یعنی حضور حداقلی کارکنان دولت در این هفته مدنظر است. رئیسی ادامه داد: دوشنبه همین هفته مجددا وضعیت شیوع و بروز بیماری را رصد می‌کنیم و اگر شهرهایی در وضعیت قرمز یا نارنجی باشند، دوباره محدودیت را اعمال خواهیم کرد و اگر چنانچه شهر یا شهرستانی از وضعیت قرمز به نارنجی یا زرد تبدیل شده باشد به همان نسبت محدودیت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.