«ابتکار» واکنش بازارهای داخلی به ترور محسن فخری‌زاده را بررسی کرد اقتصاد مصون از شوک‌های سیاسی

کیمیا نجفی
روز جمعه عوامل تروریستی، محسن فخری‌زاده یکی از دانشمندان و محققان برجسته کشور را به شهادت رساندند. این ترور خبر اول رسانه‌های جهان شده و با واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری همراه بود. قطعا این اتفاق جنبه‌های سیاسی و بین‌المللی بسیاری دارد، اما باید دید که اقتصاد ایران چه واکنشی نسبت به ترور شهید فخری‌زاده از خود نشان می‌دهد.
بازار بورس همانند روزهای گذشته هفته را با چراغ سبز آغاز کرد اما شرایط برای بازار سکه و ارز کمی متفاوت بود، سکه و ارز که این‌ روزها در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته‌اند روز گذشته تا حدودی با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. طبق بررسی‌ها قیمت دلار در صرافی ملی ثابت ماند، اما نرخ خرید و فروش دلار در بازار متشکل ارزی، سامانه سنا، سامانه نیما و بازار آزاد افزایشی بود. از سوی دیگر سکه امامی صبح روز گذشته با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۶ هزار تومان رسید. برخی از تحلیلگران علت این افزایش را ترور محسن فخری‌زاده عنوان کردند. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند اقتصاد تا کنون واکنشی که حاکی از یک شوک باشد از خود نشان نداده است. در این راستا علی مروی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی صداوسیما با بیان این نکته که متاسفانه ایران یکی از چهره‌های تاثیرگذار را از دست داده است و امیدواریم از این پس برای مراقبت از سرمایه‌های انسانی‌مان تلاش بیشتری شود، به تاثیر این ترور بر اقتصاد ایران اشاره کرد و در این خصوص به «ابتکار» گفت: یک‌سری اتفاقات خواسته و ناخواسته بر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت اما این اتفاق اگر می‌خواست تاثیری بگذارد و بازارها را با شوک، استرس و ناامنی همراه کند باید روز گذشته تاثیر خود را نشان می‌داد، البته باید منتظر بمانیم چراکه ممکن است طی روزها آتی شاهد واکنش‌هایی باشیم.
کارشناس اقتصادی صداوسیما ادامه داد: متاسفانه تجربه‌ای مشابه را برای شهید سردار سلیمانی داشتیم، براساس آن تجربه ممکن است ایران واکنشی کنترل شده نسبت به این اتفاق داشته باشد. در صورت واکنش کنترلی بعید است که اقتصاد در کوتاه‌مدت تحت تاثیر هیجان قرار بگیرد. اما اگر تصمیم بر این باشد که واکنش‌های تندی به اتفاق ناگوار ترور شهید فخری‌زاده نشان داد شود، پیش‌بینی‌ها به این سمت می‌رود که شاید برخوردهای نظامی رخ دهد، در آن شرایط استرس‌ها به فاکتورهای اقتصادی تبدیل می‌شود. اما همانطور که اشاره کردم در کوتاه‌مدت ما شاهد واکنش‌های غیرمنتظره در اقتصاد نخواهیم بود.


مروی در ادامه گفت‌وگو به وضعیت اقتصاد کشور و بحران‌های به وجود آمده اشاره کرد و در این‌باره گفت: وضعیت اقتصاد یک کشور در نوع نشان دادن واکنش‌ها موثر است. اگر اقتصاد ایران باثبات بود قطعا ترور شخصیت‌های تاثیرگذار می‌توانست بازارهای داخلی را با شوک بالایی مواجه کند اما اقتصاد متلاطمی که نوسانات شدیدی را تجربه کرده و از سوی دیگر با بحران‌هایی همانند تحریم و سوءمدیریت همراه است، شوکی همانند شهادت دانشمند هسته‌ای نمی‌تواند بازار را آشفته کند، بنابراین این اتفاق ناگوار حداقل در کوتاه‌مدت تاثیر مشخصی در بازارها ندارد.
افزایش نرخ ارز اتفاقی طبیعی است
این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت بازار ارز در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ دلار پس از ترور محسن فخری‌زاده افزایشی شد، گفت: تقریبا ذات بازار ارز در تمام دنیا به یک شکل است، بازار ارز به عنوان سیگنالی که رابطه ما را با بیرون از مرزها نشان می‌دهد همیشه قوی‌ترین واکنش را نسبت به اتفاقات از خود نشان می‌دهد. به عنوان نمونه کوچک‌ترین تحول در عرصه بین‌الملل، بازار ارز در کشورهای مختلف را با نوسان همراه می‌کند. بنابراین چون نرخ ارز خط وصل اقتصاد با سیاست بوده، طبیعی است که بازار ارز سریع‌ترین واکنش را نسبت به اتفاقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نشان دهد.
مروی اظهار کرد: روز گذشته بازار ارز کمی افزایشی شد و برخی‌ها دلیل این مقدار افزایش را واکنش بازار ارز به ترور محسن فخری‌زاده عنوان کردند. این کاهش قیمت خلاف روند بازار ارز نبود، به بیانی روشن‌تر اینگونه نبود که بازار ارز در مدار ریزش شدید قیمت‌ها باشد و اکنون با این اتفاق در مسیر افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها قرار بگیرد.
این کارشناس اقتصادی گفت: افزایشی که روز گذشته اتفاق افتاد با توجه به اتفاقات بازارهای جهانی (کاهش قیمت طلا) و همچنین افزایش ارزش دلار در سطح بین‌المللی طبیعی بود، بنابراین این افزایش جزئی را نمی‌توان واکنش معناداری دانست.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در پیام تسلیت برای شهید فخری‌ زاده تاکید کردند عاملان و آمران ترور شهید فخری‌زاده مجازات شوند رضا دهکی وسایل بی‌هدف رسانه آلمانی گزارش داد نقش آمریکا و اسرائیل در ترور دانشمند ایرانی چرا پس از گذشت سال‌ها، هنوز «روز ملی موسیقی» به سرانجام نرسیده است؟ موسیقی قربانی اختلاف نظر در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد «ابتکار» واکنش بازارهای داخلی به ترور محسن فخری‌زاده را بررسی کرد اقتصاد مصون از شوک‌های سیاسی واکنش‌های گسترده به ترور شهید محسن فخری‌ زاده؛ پاسخ به ترور چه خواهد بود؟ از پاسخ به وقت مناسب تا همبستگی ملی رئیس قوه قضائیه: شهید فخری زاده تصور آمریکا و صهیونیست‌ها را باطل کرد سعید خطیب‌زاده: منطقه ما نیازی به چکمه‌پوشان آمریکا برای تامین امنیتش ندارد درپی شهادت محسن فخری زاده رضایی به رئیس جمهوری نامه نوشت گاردین گزارش می‌دهد هدف از ترور «محسن فخری زاده» چه بود؟ واکسن کرونای تیم شهید فخری‌زاده به مرحله انسانی رسیده است؟ روایت تلاش‌های فخری‌زاده در دفاع بیولوژیک و مقابله با کرونا