ایران جواب کلوخ را با سنگ خواهد داد

سرویس سیاسی-واکنش‌های جهانی و محکومیت ترور شهید محسن فخری‌زاده همچنان ادامه دارد و کشورهای مختلف این جنایت تروریستی را محکوم می‌کنند.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق، جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس، وزارت امور خارجه ترکیه، ونزوئلا، بلژیک، چین، سوییس و آلمان با تماس‌های تلفنی جداگانه یا صدور بیانیه‌های رسمی ضمن ابراز تأسف از وقوع این جنایت تروریستی این حادثه را بر هم زننده آرامش و صلح منطقه‌ای و جهانی دانسته و آن را به شدت محکوم کردند.
همچنین حزب‌الله لبنان و برخی احزاب و سازمان‌ها در کشورهای عربی و اسلامی همچون حماس، جهاد اسلامی، انصارالله یمن، ائتلاف الفتح عراق و... نیز این جنایت را مردود دانستند و آن را محکوم کردند.
واکنش چین


به ترور شهید فخری‌زاده؛
خواهان تحقیقات گسترده هستیم
هوآ چون یینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین دیروز دوشنبه به اقدام جنایتکارانه ترور محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته کشورمان در حوزه دفاعی و هسته‌ای واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.
بنابر گزارش گلوبال تایمز، وی در این باره اظهار داشت: پکن از حمله به محسن فخری‌زاده دانشمند ایرانی که به فوت او منجر شد، شوکه شده و آن را محکوم می‌کند. وی ادامه داد: ما این اقدام را خشونت‌آمیز و مجرمانه می‌دانیم و خواهان تحقیقات گسترده درباره این حادثه هستیم. همچنین «ایگنازیو کاسیس»، وزیر خارجه سوئیس، ترور شهید محسن فخری‌زاده را محکوم کرد.
روسیه ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرد
وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت: قتل (ترور) روز ۲۷ ماه نوامبر دانشمند ایرانی محسن فخری‌زاده در ایران را قاطعانه محکوم می‌کنیم.
در این بیانیه گفته شده است: در رابطه با ماهیت تحریک‌آمیز این عمل تروریستی که آشکارا برای بی‌ثبات کردن اوضاع و تشدید امکان مناقشه درمنطقه هدف‌گیری شده است، ابراز نگرانی جدی می‌کنیم.
وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: هرکس که در پشت سر این قتل (ترور) قرار گرفته باشد و برای استفاده از آن برای منافع سیاسی خود استفاده کند باید مسئولیت کار خود را
بپذیرد.
واکنش آذربایجان
به ترور شهید فخری‌زاده
جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف ضمن ابراز همدردی و تسلیت در پی شهادت شهید فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشورمان، این اقدام غیرانسانی را محکوم کرد.
رئیس‌کمیسیون امور خارجه دومای روسیه نیز این جنایت را تروریستی و هدف از آن را اقدامات تحریک‌آمیز جدید دانست و تاکید کرد کشورش این جنایت را محکوم می‌کند.
در همین حال وزارت خارجه افغانستان نیز در بیانیه‌ای به ترور شهید فخری‌زاده واکنش نشان داد. این بیانیه ضمن محکوم کردن این جنایت تروریستی، با خانواده شهید فخری‌زاده، مردم و دولت ایران ابراز همدردی کرده است.
همزمان با ادامه واکنش‌های داخلی و خارجی به ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمندان هسته‌ای ایران، برخی کشورهای عرب زبان نیز این جنایت را محکوم
کردند.
واکنش وزارت خارجه لبنان به ترور شهید محسن فخری‌زاده
وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و تأکید کرد: کشتار و ترور می‌تواند به درگیری‌ها دامن بزند و اوضاع را بی‌ثبات کند؛ این جنایات بر اساس قانون بین‌الملل و در تمامی منشورهای بین‌المللی مردود و محکوم است.
پیش از این جنبش حزب‌الله لبنان و برخی دیگر از احزاب و گروه‌های این کشور ترور شهید فخری‌زاده را تسلیت گفته بودند.
فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نیز شهادت فخری‌زاده را به همتای ایرانی خود (ظریف) تسلیت گفت.
عمان: ترور دانشمند ایرانی، خلاف قوانین انسانی
و بین‌المللی است
بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز ضمن محکوم کردن این جنایت، مخالفت خود را با هرگونه تروریسم اعلام کرد.
وزیر خارجه سلطان‌نشین عمان نیز در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود، مراتب تسلیت و ابراز همدردی دولت و ملت عمان با ایران را به سبب این اقدام تروریستی اعلام و مخالفت خود را با هرگونه تروریسم اعلام کرد و این جنایت را خلاف قوانین انسانی و بین‌المللی دانست.
وزیر یمنی: ایران جواب کلوخ را با سنگ خواهد داد
وزیر آموزش عالی دولت صنعا در یمن نیز در دیدار با حسین ایرلو سفیر ایران در یمن تاکید کرد ایران در ماجرای ترور شهید فخری‌زاده، جواب کلوخ را با سنگ خواهد داد.
وی تاکید کرد: اقداماتی که علیه ایران انجام می‌شود به سبب پیشرفت‌های علمی این کشور است.
اردن ترور شهید
«محسن فخری‌زاده» را محکوم کرد
 ضیف الله الفایز، سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن بر لزوم تلاش‌های جمعی برای کاهش تنش، جلوگیری از تشدید تنش در منطقه و حفظ امنیت و ثبات تأکید کرد.
واکنش عمار حکیم
به ترور شهید فخری‌زاده
«عمار حکیم» رهبر ائتلاف «عراقیون» در دیدار با «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد به ترور شهید محسن فخری‌زاده پرداخت و این جنایت را محکوم و ابراز تأسف کرد.
عمار حکیم گفت: این ترور، یک دانشمند ایرانی را هدف قرار داد که زندگی‌اش را برای خدمت به بشریت از طریق به کارگیری انرژی پاک صرف کرد. این شخصیت عراق در ادامه با رهبری، مردم و دولت ایران عمیقاً ابراز همدردی کرد.
واکنش ائتلاف الفتح
به ترور شهید فخری‌زاده
ائتلاف الفتح عراق در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور دانشمند هسته‌ای ایران اعلام کرد جنایت ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران انقلاب را از ادامه راه علیه طرح صهیونیستی باز نخواهد داشت و تنها بر قدرت و همبستگی جمهوری اسلامی خواهد افزود.
در بیانیه ائتلاف الفتح آمده است: با شناختی که از رهبر فرزانه جمهوری اسلامی داریم، می‌دانیم چالش شهادت این دانشمند مجاهد تنها بر قدرت، انسجام و خرد پاسخگویی به آن در زمان و مکان مناسب خواهد افزود و این جنایت بر احساس وظیفه شناسی آنان و تلاش برای برقراری امنیت و صلح جهانی در این منطقه ملتهب تاثیری نخواهد گذاشت.
حماس: پاسخ ایران باید همتراز
و در اندازه این جنایت باشد
اسماعیل رضوان، از رهبران جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «العهد» لبنان با محکوم‌کردن ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران، گفت که ما اطمینان داریم پیشرفت علمی ایران همچنان و با قدرت بیشتر تداوم می‌باید.
وی بیان کرد: اثر انگشت و رد پای دشمن صهیونیست در ارتکاب این جنایت فجیع کاملاً آشکار و مشهود است. رهبر حماس تاکید کرد: پاسخ جمهوری اسلامی باید همتراز و در اندازه این جنایت باشد. رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده را محکوم کرد.
دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز ضمن تسلیت این ترور تاکید کرد «جنایت ترور دانشمندان بزرگی مانند فخری‌زاده در چارچوب تلاش برای تهی کردن امت اسلامی از تجربه‌های علمی که دشمن آن را فقط برای خود می‌خواهد، انجام می‌شود که البته به اذن خداوند همه این تلاش‌ها شکست خواهد خورد.»
امارات: خویشتن‌داری کنید
وزارت خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات متحده عربی در بیانیه‌ای جنایت ترور شهید «محسن فخری‌زاده» را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، در بیانیه وزارت خارجه امارات متحده عربی آمده است: امارات جنایت ترور شنیع آقای محسن فخری‌زاده را محکوم می‌کند؛ اقدامی که باعث ایجاد درگیری در منطقه می‌شود.
وزارت خارجه امارات در ادامه افزوده است: با توجه به شرایطی که منطقه در آن قرار دارد، امارات متحده عربی از همه طرف‌ها می‌خواهد تا نهایت خویشتن‌داری را برای جلوگیری از سوق دادن منطقه به سطح جدیدی از بی‌ثباتی و تهدید صلح، به کار گیرند.
میدل ایست آی از قول منبع بلندپایه اماراتی:
ایران گفته که «امارات را
 مسئول ترور فخری‌زاده می‌دانیم»
پایگاه خبری «میدل ایست آی» در خبری نوشت: یک منبع بلند پایه در امارات به ما گفت که ایران مستقیماً با محمد بن زائد ولیعهد امارات در هفته گذشته تماس گرفته و تهدید به ضربه به این کشور در صورت هرگونه حمله آمریکا به ایران، کرده است.
این منبع گفت: این تهدید را بن زائد مستقیماً از سوی ایران دریافت کرد و پای هیچ واسطه‌ای در میان نبود.
به گفته این منبع، ایران به بن زائد گفته است: «ما شما را مسئول ترور فخری‌زاده می‌دانیم.»
این منبع گفت که تماس ایران با بن زائد چندین ساعت قبل از بیانیه امارات در محکومیت ترور فخری‌زاده بود
۲ فرمانده نظامی پیشین آمریکا:
ترور شهید فخری‌زاده چالش دشوار بایدن
مایک مولن رئیس‌سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری ان.‌بی.سی گفت: ترور فخری‌زاده اوضاع را برای دولت جو بایدن بسیار چالش‌برانگیزتر و دیپلماسی را تضعیف می‌کند.
وی افزود: امیدوارم بایدن در نهایت اوضاع را آرام کند اما فکر می‌کنم که تنش‌ها به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.
همچنین یو.اس.ای تودی گزارش داد که ویلیام مک‌راون، رئیس‌پیشین فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا نیز به شبکه‌ای. بی. سی گفت که ترور دانشمند دفاعی ایرانی «چالش دشواری» پیش روی بایدن در مذاکره با ایران قرار می‌دهد.
وزیر خارجه انگلیس بعد از دو روز؛
می‌خواهیم شاهد کاهش تنش‌ها باشیم!
«دومینیک راب» در حالی که دو روز از ترور «شهید فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایران می‌گذرد؛ بی‌آنکه قصد محکوم کردن این اقدام را داشته باشد؛ در مصاحبه با اسکای نیوز مدعی شد: از باب وضعیت در ایران و در بُعد وسیعتر، منطقه نگرانیم و می‌خواهیم شاهد کاهش تنش‌ها باشیم.
وی در ادامه افزود: برای پرداختن به آنچه در ایران اتفاق افتاده، منتظریم تا شواهد و واقعیت‌ها را به طور کامل ببینیم؛ اما تاکید می‌کنم که ما در مورد هدف قرار دادن غیر نظامیان، به قوانین بسیار واضح بشردوستانه بین‌المللی پایبند هستیم.
اظهارات وزیر انگلیسی که عاری از هرگونه حس سرزنش نسبت به عاملان این حادثه است در حالی بیان شد که این اتفاق نظر وجود دارد که ترور شهید فخری‌زاده در اتاق فکر مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی تدارک دیده شده است و ایران حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند.