پیامد های لغو معافیت های مالیاتی


گروه اقتصاد ی کورش شرفشاهی: اقتصاد د ر قالب یک زنجیره تعریف می شود که برای برقراری تعاد ل و رسید ن به اهد اف تعیین شد ه، لازم است از تمام ظرفیت های آن استفاد ه شود . این ظرفیت ها د ر قالب معافیت و بخشود گی یا اجبار و تحکم اتفاق می افتد . اینکه انتظار د اشته باشیم بخش هایی از فعالان اقتصاد ی منافعی عاید شان شود اما سهمی د ر رونق و توسعه د یگر بخش ها ند اشته باشند ، اشتباهی بزرگ و البته نابخشود نی است. یکی از بزرگترین معضلات کشور ما د اد ن معافیت و امتیاز به بخش هایی است که منافع کلانی نصیبشان می شود که نمونه آن را می توانیم د ر قالب شرکت های بزرگی ببینیم که زیرمجموعه نهاد ها و ارگان ها هستند . د ر کنار این بحث، معافیت هایی د ر طول تاریخ به بخشهایی از اقتصاد د اد ه شد ه تا آن بخشها جان بگیرد که یکی از این بخشها د ر عرصه کشاورزی بود ه است. د ر مهرماه سالجاری کمیسیون اقتصاد ی د ولت د ر "لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم" تصمیم گرفت کلیه معافیتهای بخش کشاورزی و زیر بخشهای آن را حذف کند . طبق این مصوبه د رآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیتهای بخش کشاورزی د ر تمامی زیربخشها تا ۱۰۰ میلیون تومان به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول پنجم و هفتم این باب، مشمول مالیات میشود .همچنین؛ مقرر شد ه است تا تد قیق و تنظیم اعمال ضرایب هر کد ام از زیر بخشها توسط وزارت امور اقتصاد و د ارایی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد .این د رحالی است که طبق مفاد ماد ه ۸۱ قانون مصوب اسفند ماه ۶۶ و اصلاحیه بعد ی آن د رآمد حاصل از کلیه فعالیتهای کشاورزی و د امپروری از پرد اخت مالیات معاف است.

کشاورزان قلک جد ید دولت

اما گویا کشاورزی مورد توجه جد ی د ولت به عنوان یک قلک د رآمد زایی قرار گرفته است. د ر این رابطه رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون از منتفی شد ن بحث حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی د ر کمیسیون اقتصاد ی د ولت خبر د اد و گفت: این تصمیم از ابتد ا نوعی کج سلیقگی بود که خوشبختانه اصلاح شد . ارسلان قاسمی به مهر گفت: د ر تمام د نیا به بخش کشاورزی یارانه مید هند و از آن حمایت میکنند . د لیلی ند ارد وقتی ما د ر فروش نفت با مشکل مواجه هستیم کشاورزان را که د ر تامین امنیت غذایی نقش د ارند ، تحت فشار قرار د هیم.

تلاش برای جلوگیری از مالیات ستانی

د ر حالی که اصرار د ولت بر مالیات ستانی است، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با رد منتفی شد ن حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی، از اصرار د ولت بر د ریافت مالیات از کشاورزان خبر د اد . محمد جواد عسکری به ایلنا گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس د ر حال تلاش برای جلوگیری از اجرای مصوبه د ولت برای د ریافت مالیات از بخش کشاورزی است، اما تا امروز این تلاشها پاسخ ند اد ه است.وی اصرار د ولت بر د ریافت مالیات د ر شرایطی که هزینه تمام شد ه تولید برای کشاورزان بالا است را تصمیم ناد رست د انست.

عسکری با اشاره به شرایط سخت اقتصاد ی که تحریمهای د شمنان برای کشور رقم زد ه است بر لزوم د اشتن نگاه حمایتی از کشاورزان تاکید کرد .پیشتر نایب رییس بنیاد ملی گند مکاران از بسیج سراسری کشاورزان برای رایزنی با نمایند گان مناطق خود خبر د اد که تا حد امکان از طرح این مصوبه د ر مجلس جلوگیری یا د ر صورت طرح، مانع از تصویب آن شوند . علیقلی ایمان با اشاره به مشکلات اخیر اقتصاد ی کشور، افزود : مشکلات اقتصاد ی کشور که ناشی از تحریمها و شیوع
ویروس کرونا است زند گی اقشار کم د رآمد از جمله کشاورزان را به شد ت تحت تاثیر قرار د اد ه است.ایمانی اد امه د اد : افزایش هزینه زند گی از یک سو و بالا رفتن هزینه تمام شد ه تولید از سوی د یگر موجب شد ه کشاورزان بیشتر از د یگران آسیبپذیر شوند .وی د ریافت مالیات از کشاورزان را انتظار غیر معقول د ر شرایط فعلی د انست.

اهمیت کشاورزی برای اقتصاد

پس از پیروزی انقلاب که مورد شد ید ترین هجمه ها قرار د اشتیم و شعار استقلال می د اد یم، برای رسید ن به این هد ف لازم بود به خود کفایی برسیم. از آنجا که پاشنه آشیل استقلال کشور، امنیت غذایی بود ه و هست، صحنه گرد انان مد یریت کشور تمرکز را بر استقلال غذایی قرار د اد ند و برای د ستیابی به این مهم، معافیت هایی به بخش کشاورزی اعطا شد ، زیرا خالی بود ن سفره مرد م می توانست چالشهای جد ی برای مد یریت کشور ایجاد کند . اما این روال اد امه ند اشت، چرا که پس از گذشت مد تی توانستیم د ر بسیاری از عرصه ها به موفقیت د ست پید ا کنیم که نمونه آن را می توانیم د ر جشن هایی که به مناسبت خود کفایی د ر عرصه تولید گوشت، گند م و بسیاری کالاهای اساسی د یگر برگزار شد ، مشاهد ه کنیم. هنوز هم د ر بسیاری از بخش های کشاورزی توان و ظرفیت وجود د ارد که حرفی برای گفتن د اشته باشیم.

کشاورزی سنت و صنعتی

برای د اد ن معافیت کشاورزی را باید به د و بخش صنعتی و سنتی تقسیم کنیم. نتیجه نهایت تلاش کشاورزان د ر بخش سنتی به اند ازهای است که هزینه های روزانه خود را پاسخگو باشند . کشاورزی سنتی آنقد ر قد رت ند ارد که بتواند د ر برابر بحران هایی همچون سیل یا خشکسالی ایستاد گی کند و این کشاورزان د ر بسیاری از موارد زیان می بیند . اما کشاورزی و د امپروری د ر بخش های صنعتی به اند ازه ای قد رت د ارد که میتوانند چالش ها و بحران ها را پیش بینی و چاره اند یشی کنند . به همین د لیل لازم است این افراد د ر تامین هزینه های جاری کشور د ر قالب پرد اخت مالیات مشارکت د اشته باشند .

مالیات ستانی با مدیریت هوشمند

باید د ر د ریافت مالیات مد یریت هوشمند صورت بگیرد . امروزه د ر بحث فرهنگی معافیت هایی اتفاق می افتد که ضرورت د ارد . به عنوان مثال این یک واقعیت اسفبار است که سرانه مطالعه د ر کشور ما بسیار پایین و استقبال مرد م از خرید کتاب و نشریات کم است. بنابراین برای آنکه همین مقد ار از افراد اهل مطالعه را حفظ و د یگران را تشویق به مطالعه و فعالان این عرصه را قانع به اد امه فعالیت کنیم، لازم است معافیت هایی به فعالان عرصه های فرهنگ ارائه شود تا هم آنها بتوانند سرپا بمانند و هم مرد م را به خرید کالاهای فرهنگی همچنان علاقمند نگه د اریم.

د ر بخش کشاورزی نمی توان همه فعالان کشاورزی را با یک چشم نگاه کرد . امروزه کشاورزانی هستند که با وجود تلاش بسیار، تنها می توانند هزینههای یک سال خانواد هشان را تامین کنند . از سوی د یگر این افراد د ر شهرستان ها قرار د ارند و اگر قرار باشد اختیار د ریافت مالیات را به اد ارات مالیاتی شهرستان ها بسپاریم، از آنجا که این مناطق د رآمد ناچیزی د ارند ، به این کشاورزان فشار می آورند تا هزینه های شهرستان خود را تامین کنند . نتیجه آن می شود که این کشاورزان نیز سرخورد ه و به کارگران فصلی د ر شهرها تبد یل می شوند .

مالیات ستانی از فراریان

نکته مهمتر این است که فرار مالیاتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود . بنابراین اگر د ولت بنا د ارد از مالیات د رآمد د اشته باشد ، بهتر است به سراغ مافیا و سلطان هایی برود که از خوان اقتصاد ی کشور سود های کلانی به جیب می زنند ، اما حاضر نیستند د ر تامین هزینه های کشور مشارکت کنند .

لزوم مراقبت از کشاورزان جوان

نکته د یگر اینکه باید مراقب کارآفرینانی باشیم که به تازگی وارد عرصه های کشاورزی می شوند . این افراد توان زیان ها و چالشهای بسیار را ند ارند و به ساد گی از صحنه بد ر می روند . بنابراین لازم است د ولت مراقب کارآفرینان جوان د ر عرصه کشاورزی باشد و آنان را تا رسید ن به قد رت لازم د ر قالب معافیت مالیاتی و حتی ارائه تسهیلات حمایت کند .