بازگشت موج نقدینگی به بازار بورس


گروه بورس: بورس د وباره رونق گرفته و شاخص عبور پرسرعتی از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ی د اشته؛ تا جایی که میتوان گفت که روزهای پاییزی بورس به پایان رسید ه و بهار د وباره به بازار سرمایه بازگشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بورس تهران د وباره سبزپوش شد ه است. روزهای زیاد ی است که شاخص تلاش میکند بهار را برای سهامد اران به ارمغان بیاورد و اعتماد ها را د وباره به بازار سرمایه جمع کند . مروری بر روند عملکرد ی شاخص د ر روزهای گذشته به خوبی نشان مید هد که بالا رفتن شاخص بورس مجد د توانسته اعتماد سهامد اران را به خود جلب کند و سرمایهها را از بازارهای موازی به سمت خود بکشاند .

د وشنبه د هم آذرماه نیز د ر اد امه روند صعود ی بورس، شاخص مرز یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد ی را د رنورد ید و توانست رشد ۳۸ هزار و ۶۵۶ واحد ی را به ثبت برساند ؛ این د ر شرایطی است که به موازات رشد شاخص کل، شاخص کل هم وزن نیز روزهای پررونقی را میگذراند .

امروز هم شاخص کل هم وزن با رشد حد ود ۷ هزار واحد ی مواجه شد و ۴۱۷ هزار و ۷۸۸ واحد ی را به ثبت رساند تا بلکه پا به پای شاخص کل پیش رفته و از قافله عقب نماند . د ر این میان مروری بر نماد های تأثیرگذار بر شاخص نیز به خود ی خود نمایانگر آن است که نماد های معد نی توانستهاند کاتالیزورهای مؤثری برای رشد شاخص باشند .

تحلیلگران بازار سرمایه میگویند که پولهای پارک شد ه د ر بورس که ناشی از هراس سه ماهه اخیر بود ه و به نوعی سهامد اران خرد را به سمت سایر بازارهای موازی حرکت د اد ه است، اکنون د وباره به بازار سرمایه اقبال نشان د اد هاند و د ر حال بازگشت به امید روزهای پررونق د وباره بورس هستند ؛ ضمن اینکه برای د همین روز متوالی نیز، روند خروج پول از صند وقهای با د رآمد ثابت را شاهد هستیم که خود نشانگر جذاب بود ن حرکت و سرمایه گذاری د ر سهمهای مختلف و جذاب بازار سرمایه است.

برآورد ها حکایت از آن د ارد که د ر روز گذشته حد ود ۳۰۰ میلیارد تومان پول از این صند وقها خارج شد ه که خود نشانه خوبی برای رونق بازار سرمایه است؛ اما مهمتر از همه چیز اعتماد ی است که د ر حال بازگشت به خرید اران سهام و سرمایه گذاری د ر بورس است که به نظر میرسد شاخص توانسته نقش خود را د ر این مهم، به خوبی ایفا نماید .

از سوی د یگر، برآورد ها حکایت از آن د ارد که روز گذشته ورود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان به بازار سهام رقم خورد ه و ارزش معاملات بازار د ر روزهای اخیر به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید ه است.

به هر حال، روزهای خوشی برای بورس متصور است و آنگونه که صورتهای مالی برخی از شرکتهای بورسی به خوبی د ر حال رقم زد ن رشد های مناسبی برای سهامد اران خود هستند ، اما کارشناسان بازار سرمایه را هم د ر این باور مستحکمتر کرد ه است که اگر سهامد اران صبر کنند و رفتارهای هیجانی ند اشته باشند ، نه تنها ضررهای گذشته جبران خواهد شد ، بلکه سرمایهگذاری د ر بورس را نیز همچون جذابیت مقطعی برخی بازارهای موازی از جمله سکه و طلا و ارز سود آورتر خواهد کرد .

اما تکه گمشد ه این پازل که روند رو به رشد بازار سرمایه را نشان مید هد ، نظارتی است که انتظار میرود نه تنها از سوی سازمان بورس و اوراق بهاد ار صورت گیرد ، بلکه حواس ارکان بازار سرمایه را نیز جمعتر کند تا از هر گونه حرکت اشتباه د ر این فرآیند خود د اری نمایند . به هر حال باید مراقب این روزهای بازار سرمایه بود تا شکوفههایش د چار یخزد گی نشوند .

رشد بورس به صورت متعاد ل و منطقی اد امهد ار خواهد بود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامد اران نباید د ر انتظار رشد شاخص بورس همچون چند ماه نخست سال باشند ، بلکه رشد بورس به صورت متعاد ل و منطقی اد امهد ار خواهد بود . «جلال روحی» امروز د ر گفتو گو با ایرنا به تغییر مسیر شاخص بورس از اواخر آبانماه و بازگشت آن به مد ار صعود ی اشاره کرد و افزود : با توجه به مطرح شد ن سوال از وزیر اقتصاد ، تشکیل جلسه د ر کمیسیون اقتصاد ی مجلس و پاسخگویی وزیر به سوالات عنوان شد ه طبیعی است که مسوولان وزارتخانه تمهید اتی را برای ایجاد ثبات د ر معاملات بورس بیند یشند .

وی اد امهد اد : معاملات بازار از اواخر آبانماه به سمت سهام بزرگ و متوسط پیش رفت که این موضوع نشاند هند ه ایجاد تعاد ل د ر بازار، خروج معاملات از صف فروش و تمایل سرمایهگذاران نسبت به خرید سهام د ر بورس بود ه است.

روحی به افزایش ارزش معاملات و حجم معاملات د ر چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: تا چند روز گذشته شاخص بورس د ر کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد د ر نوسان بود که این موضوع نشاند هند ه ورود نقد ینگیهای موجود د ر بازار به سمت سهامی است که بعد از اصلاحهای انجام شد ه د ر کف قیمتی قرار گرفتند .

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار به لحاظ تکنیکالی روند معقول و متعاد لی را د ر پیش گرفته است، خاطرنشانکرد : د ر وضعیت کنونی معاملات بورس، شاهد اقبال سهامد اران به سمت سهام فولاد ی و پتروشیمی و استراحت برخی گروهها بود هایم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به آرامش سیاسی حاکم بر کشور خطری معاملات بازار را تهد ید نمیکند ، گفت: تا چند وقت گذشته بازار به شد ت تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار گرفته بود و سهام بازار به د و د سته ریالیمحور و د لاریمحور تقسیم شد ، اما با مشخص شد ن نتیجه انتخابات آمریکا، جنگهای لفظی و موارد ی که د ر بازار تاثیرگذار بود ، بازار از فضای التهابی خارج شد .

روحی، ورود نقد ینگیهای جد ید به بورس را د ومین عامل تاثیرگذار د ر روند صعود ی شاخص بورس مطرح کرد و افزود : با توجه به اینکه اکنون قیمت سهام د ر بازار د ر سطوح مناسبی برای خرید قرار د ارد ، بنابراین سهامد اران د ر قیمت فعلی به د نبال خرید سهام هستند تا ارزش سهام خود را افزایش د هند . این کارشناس بازار سرمایه، عد م وجود موانع د ر پیشنویس لایحه بود جه سال ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه را موجب بازگشت رونق به معاملات بورس د انست و گفت: د ر بود جه سالهای گذشته ابهاماتی مانند نرخ خوراک پالایشی وجود د اشت که منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن معاملات بازار سرمایه شد ، د ر حالی که اکنون هیچگونه ابهامی د ر بود جه سال ١٤٠٠ وجود ند ارد .

وی خاطرنشانکرد : تعطیلی د و هفتهای فعالیتهای اقتصاد ی د ر بخشهای مختلف باعث شد تا فعالان اقتصاد ی منابع مالی خود را وارد بورس و اقد ام به خرید سهام کنند که این امر منجر به افزایش ارزش معاملات د ر بازار شد .

روحی اظهار د اشت: وجود بازارگرد انها د ر بازار که برای سهام تعریف شد ه است به عنوان نقطهای مثبت تلقی میشود که سهامد اران میتوانند با اطمینان خاطر بیشتری اقد ام به خرید سهام د ر بورس کنند .