ورود مجلس به ماجرای گرانی بلیت هواپیما


گروه راه و مسکن: «هواپیما د یگر فقط برای پولد ارها است» این اظهار نظری بود که کمتر از یک ماه قبل برخی کاربران د ر شبکه های اجتماعی با انتشار آن، زود تر از رسانه های از افزایش افسارگسیخته نرخ ایرلاین های کشور نسبت به آن واکنش نشان د اد ند . ماجرا از این قرار بود که اواسط مهر ماه گذشته، انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرد که بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا قرار است هواپیماها از ۶۰ د رصد از ظرفیت خود برای حمل و نقل مسافران استفاد ه کرد ه و ما به التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیط جبران خواهد شد .

مصوبه ای که بلافاصله حواشی بسیاری را به د نبال د اشت. طبق این مصوبه قرار بر این شد که قیمت بلیط هواپیما از آبان ماه سال جاری حد اقل ۱۵۵ د رصد افزایش پید ا کند ، بر اساس این نرخ نامه حد اقل قیمت ۴۹۱ هزار تومان و حد اکثر ۲.۶ میلیون تومان مربوط به مسیر بند رعباس-تبریز بود .

د ر پی اعلام این نرخنامه، نمایند گان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون عمران مجلس نسبت به تصمیم صورت گرفته برای افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما واکنش نشان د اد ه و اعلام کرد ند که افزایش ۱۵۵ د رصد ی نرخ بلیط غیرواقعی و تخلف است. پس از اعتراض و واکنش جد ی مجلس نسبت به تصمیم ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیط، وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که قیمتهای جد ید اعتبار ند ارد و لغو شد ه است. پس از آن، سازمان هواپیمایی مطرح کرد که این قیمتها تا پایان آبان سال جاری افزایش نخواهد د اشت.

اما د ر این بین پروند ه افزایش قیمت بلیط هواپیما، از آنجا جالب می شود که بر اساس اطلاعات واصله از سوی برخی شرکت خد مات گرد شگری، ایرلاینها بر خلاف د ستور صریح وزیر راه و شهرسازی به صورت مخفیانه و چراغ خاموش اقد ام به افزایش قیمت ها و بالا برد ن حد اقل نرخ بلیط هواپیما کرد ه اند . این د ر حالی است که نمایند گان مجلس پس از اعمال افزایش نرخ های جد ید ایرلاین ها نسبت به آن واکنش جد ی نشان د اد ند . محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس د ر واکنش به انتشار نرخ نامه جد ید ایرلاین ها و افزایش مخفیانه قیمت، گفت: قطعا این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی باید مراقب اقد امات مخفیانه زیرمجموعه های خود باشد ، زیرا به نظر می رسد که ایرلاین ها به د نبال افزایش چراغ خاموش قیمت ها هستند .

د ر حالی ۳۶ نمایند ه مجلس به وزیر راه بابت افزایش ۲ برابری نرخ بلیت پروازهای د اخلی تذکر د اد ند که سازمان هواپیمایی تنها با افزایش ۱۰ د رصد ی قیمت بلیت، موافقت کرد ه است. به گزارش خبرنگار مهر، ۳۶ تن از نمایند گان مجلس پیش از ظهر یکشنبه ۹ آذر ماه د ر پایان نشست صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به وزیر راه و شهرسازی بابت افزایش د و برابری قیمت بلیت پروازهای د اخلی تذکر کتبی د اد ند .

این د ر حالی است که اگرچه انجمن شرکتهای هواپیمایی د ر ۱۸ مهر ماه نرخ نامه جد ید ی با افزایش بیش از ۵۰ د رصد ی قیمتها نسبت به نرخ نامه شهریور ۹۸ منتشر کرد ، اما نهایتاً پس از کش و قوسهای فراوان و برگزاری جلسات متعد د ، سازمان هواپیمایی کشوری ۲۴ آبان ماه با افزایش ۱۰ د رصد ی حد اکثر قیمت پروازهای د اخلی نسبت به نرخ نامه ۲۰ خرد اد امسال که ۴ ماه پس از شیوع کرونا و کاهش شد ید تعد اد پروازها تهیه و ابلاغ شد ه بود ، موافقت و آن را برای اجرا به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کرد .

د بیر انجمن ایرلاینها: شرکتها سقف ۱۰ د رصد ی افزایش قیمت بلیت را رعایت کرد ند

بنابراین هر چند که د ر فاصله ۲۰ روزه برگزاری جلسات میان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی برای د ستیابی به تفاهم، قیمت بلیت پروازهای د اخلی افزایش نسبتاً قابل توجهی د اشت، اما د ر حال حاضر از ۲۴ آبان به بعد ، طبق اعلام د بیر انجمن شرکتهای هواپیمایی و همچنین معاون هوانورد ی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری هیچیک از شرکتهای هواپیمایی اجازه افزایش قیمت بلیت بیش از ۱۰ د رصد ی نسبت به نرخ نامه خرد اد امسال را ند اشتهاند . همچنین با توجه به حذف کف قیمتی د ر نرخ نامه جد ید ، حتی د ر برخی موارد به د لیل وجود تقاضای پایین، نرخ بلیت برخی مسیرهای هوایی د ر بعضی از روزها به ۱۰۰ هزار تومان هم رسید ه بود .

مقایسه نرخ فروش بلیت هواپیما با نرخ نامه

به عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-اصفهان د ر روز ۹ آذر د ر بالاترین قیمت ۵۴۷ هزار و ۶۰۰ و د ر ارزانترین قیمت ۵۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان، تهران-تبریز ۴۸۰ هزار و ۶۰۰ (حد اقل) و ۶۰۹ هزار تومان (حد اکثر)، تهران-شیراز از ۶۵۰ تا ۶۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان، تهران-کیش از ۸۱۰ تا ۹۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان و تهران-مشهد از ۳۵۸ هزار و ۶۰۰ تا ۴۸۰ هزار تومان به فروش رسید .