پرسش‌های افكار عمومی كمتر نشد

آرمان ملي- اميد کاجيان: علي ربيعي، سخنگوي دولت روز گذشته بار ديگر اظهاراتي را مطرح کرد که بي‌شباهت با گفته‌هاي دو روز قبل علي شمخاني دبير شورايعالي امنيت ملي نبود. اين‌بار هم علي ربيعي از نوعي اشراف اطلاعاتي در ارتباط با ترور فخري‌زاده سخن به ميان آورد. ربيعي در اين ارتباط گفته است: در مورد اين ترور، برخلاف آنچه در رسانه‌هاي خارجي مطرح شده سازمان‌هاي جاسوسي زير پوشش ما قرار داشتند و محل وقوع ترور پيش‌بيني شده بود و کمي با دقت و رعايت پروتکل‌هاي امنيتي، مي‌توانستيم اين جنايت را ناکام بگذاريم.پيشتر علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز گفته بود: دستگاه‌هاي اطلاعاتي به اين اطلاعات رسيده بودند که شهيد فخري‌زاده مورد هدف اقدام تروريستي قرار مي‌گيرد و در کدام محل نيز قرار است عمليات آنها انجام شود. وي اظهار کرد: در همين اندازه بگويم که 20 سال است دشمن به‌دنبال ترور او بود و اين‌بار نيز سيستم‌هاي اطلاعاتي کشور بادقت احتمال وقوع حادثه عليه وي و حتي محل بروز حادثه احتمالي را پيش‌بيني کرده بودند. شمخاني گفت: دستگاه‌هاي اطلاعاتي دقيقا محلي را که او به شهادت رسيد مي‌دانستند. آنها مي‌دانستند در اين محل قرار است يک عمليات عليه اين شهيد انجام بگيرد. تقويت‌هاي لازم درخصوص تيم حفاظت وي نيز صورت گرفته بود اما اين‌بار دشمن از سبک و شيوه کاملا جديد، حرفه‌اي و تخصصي استفاده کرد که متاسفانه توانستند موفق شوند و او را بعد از 20 سال تلاش به شهادت برسانند.
پرسش‌هاي بي‌جواب
کنارهم قراردادن اظهارات علي ربيعي و علي شمخاني پرسش‌هاي بيشتر را به اذهان متبادر مي‌سازد. آنها از سويي همچنان بر موضوع اشراف اطلاعاتي بر مساله ترور تاکيد دارند و مي‌گويند دستگاه‌هاي اطلاعاتي هم از محل ماجرا باخبر بودند هم فردي که قرار است ترور شود، اظهاراتي که مخاطب را با اين سوال مواجه مي‌سازد که اگر چنين بوده است پس چطور در مورد نحوه ترور فخري‌زاده، حتي چند روز بعد از وقوع ترور، روايت‌هاي متعددي شنيده مي‌شود و اطلاع يگانه در موردش مطرح نيست؟ مثلا ابتدا اعلام شد بعد از فروکش کردن تيراندازي‌ها، چند مهاجم‌ متواري مي‌شوند. تعداد مهاجمان حتي 12 نفر اعلام مي‌شوند. بعد در روايت جديد خبرگزاري فارس آمد هيچ عامل انساني در محل ترور حضور نداشته و تيراندازي‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است. همان روز حادثه، صداوسيما خبر داده بود که «5 يا 6 فرد مسلح از سوي ديگر خيابان» پس از انفجار نيسان مشغول تيراندازي به سمت خودروي حامل فخري‌زاده شده‌اند. صداوسيما همچنين به نقل از منابع خود خبر از «دستگيري يک نفر از تروريست‌ها» داد اما رجانيوز، اين خبر را تکذيب کرد. ازسويي شمخاني هم از نبود شخص معيني در محل ترور مي‌گويد و اينکه دشمن از سبک و شيوه کاملا جديد، حرفه‌اي و تخصصي استفاده کرد. اکنون برخي گزارش‌ها از نقش داشتن دو پهپاد خبر مي‌دهند. اين ابهامات البته تنها در نحوه ترور فخري‌زاده نيست بلکه در مسائل ديگري نيز به چشم مي‌آيد، مثلا در ارتباط با تعداد افرادي که به‌عنوان تيم حفاظتي او معرفي مي‌شوند، يکبار از دو خودروي تيم محافظتي او سخن گفته مي‌شود، يکبار از سه خودرو، حتي درمورد اينکه غير از فخري‌زاده چه کساني از محافظان در درگيري جان خود را از دست داده‌اند نيز اظهارنظرها متفاوت بود، ابتدا از جان باختن يک نفر سخن به ميان مي‌آيد و بعد هم اين موضوع تکذيب مي‌شود. حتي از ماجراي آن نيسان آبي هم که منفجر شده توضيح دقيقي ارائه نشد، ابتدا بيان شد عامل انتحاري است، بعد گفتند که از راه دور انفجار صورت گرفته و صاحبش نيز هشتم آبان‌ماه از کشور خارج شده است. اکنون سوال اين است اگر آنطور که آقايان ربيعي و شمخاني مي‌گويند دستگاه‌هاي اطلاعاتي بر موضوع آگاه بودند؛ چگونه حتي بعد از ترور فخري‌زاده نيز ابهام در بيان مسئولان وجود دارد. حرف مسئولان در ارتباط با نحوه ترور يکي نيست. همه اينها در حالي است که علي شمخاني چندي پيش با بيان اينکه اشراف امنيتي کاملي در کشور وجود دارد و دوران ترور به پايان رسيده است، با صراحت گفته بود ترور مقامات ايران به دهه شصت برمي‌گردد. وي اضافه کرده بود او خودش بدون باديگارد مي‌تواند در خيابان قدم بزند و ايراد گرفته بود که اين همه خدم و حشم براي چيست؟
جديت نبود؟


بخش ديگري از اظهارات ربيعي و شمخاني که سوالات را بيشتر مي‌کند آنجايي است که گفته مي‌شود مهار اين ترور امکان‌پذير بود از سويي علي ربيعي بيان مي‌کند که کمي با دقت، مي‌توانستيم اين جنايت را ناکام بگذاريم و شمخاني اظهار مي‌کند متاسفانه جديت لازم به کار برده نشد. سوال اين است که چگونه کسي از محل و شخص تحت رصد اطلاع دارد اما از سويي آن را جدي نمي‌گيرد؟ اين موضوع يا بيانگر اين است که خود مسئولان هم آن اشراف اطلاعاتي را لحاظ نکرده‌اند يا برخي مسئولان صرفا در پشت تريبون‌ها اينچنين مي‌گويند. کسي نبايد در اين‌باره پاسخگو باشد؟ چالش ديگر در اين ميان آن است که اگر مي‌شد جلوي اين کار را گرفت، پس چرا با بيان اينکه عمليات ترور شهيد فخري‌زاده بسيار پيچيده و با دستگاه‌هايي الکترونيکي بوده و فردي در صحنه حاضر نبوده و با کمک ماهواره صورت گرفته است به نوعي به اين نکته اشاره دارد که آنچه مانع گرفته شدن جلوي اين کار بوده شکل تخصصي آن است. در شرايط فعلي مسئولان بايد درصدد رفع ابهامات هم باشند، از تعداد تيم امنيتي و نحوه ترور گرفته تا اينکه چرا با وجود علم به پيش‌بيني انجام شده، جلوگيري از اين حادثه نشده است که بهتر است در اين زمينه شفاف‌سازي صورت گيرد.