دقت‌ کنیم تا احمدی‌نژاد جدید ظهور نکند

آرمان ملي- سجاد جنت‌آبادي: هر روز که به پايان دولت دوازدهم نزديک‌تر مي‌شويم، حمله به شخص رئيس‌جمهور بيشتر مي‌شود. کار به جايي رسيده است که بعضي از نمايندگان بدون هيچ ترسي حسن روحاني را تهديد به محاکمه و زنداني کردن مي‌کند و البته موضوع ظهور محمود احمدي‌نژاد جديد در انتخابات 1400 مساله مهمي است که داراي اهميت بالايي است. در همين راستا «آرمان ملي» با جلال ميرزايي نماينده مجلس دهم به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه مي‌خوانيد.
اخيرا برخي ريش‌سفيدان احزاب گفته‌اند که نبايد اصلاح‌طلبان با فاصله گرفتن از انتخابات 1400 باعث ظهور احمدي‌نژاد جديد شوند. با توجه به شرايط کشور فکر مي‌کنيد اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آينده شانسي براي پيروزي دارند؟
سياسيون اول بايد براي روي‌کارآمدن احمدي‌نژاد در سال 84 يک عقبگرد به گذشته بزنند و بررسي کنند چطور شد شخصي مانند احمدي‌نژاد در سال 84 به رياست‌جمهوري رسيد. نکته بسيار مهم و درس‌آموزي که قشر اصلاح‌طلب بايد از آن در انتخابات 1400 درس بگيريد، اختلافاتي بود که در بين آنها براي رسيدن به يک کانديداي واحد وجود داشت. به‌خصوص اصلاح‌طلبان اختلافات زيادي براي انتخابات داشتند و اين اختلاف‌ها باعث شد آنها نتوانند از اين فرصت استفاده درست کنند و اختلافات در انتخاب کانديداها مشهود بود. بخشي از اين طيف به سمت آقاي مصطفي معين رفتند و عده‌اي هم درباره مرحوم آيت‌ا...هاشمي رفسنجاني نظراتي داشتند و تاييد صلاحيت آقايان مهرعليزاده و معين هم در آن شرايط باعث شد که اختلافات، توان و ظرفيت اصلاح‌طلبان پخش شود و نتوانستند به يک سازوکار متمرکز و مشخصي برسند و نتيجه لازم را از انتخابات به‌دست بياورند. بنابراين بايد به اين نکته توجه کنيم که اصلاح‌طلبي جرياني است که اهل گفت‌وگو است و نبايد مانند سال 84 دچار اختلافاتي براي اعلام کانديداها شوند. اصلاح‌طلبان مي‌توانند با رايزني به يک انسجام برسند و مشکلات را بايد کنار بگذارند و نبايد فرصت را براي رايزني و رسيدن به يک اتحاد از دست بدهند. دبيرکل حزب اعتماد ملي با توجه شناخت و تجربه‌اي که از سال‌هاي قبل دارند، نکاتي را که درباره ظهور احمدي‌نژاد و انتخابات سال آينده مطرح کرده‌اند بسيار درست و مهم است. در شرايط فعلي جامعه جريان اصلاح‌طلبي که دربرگيرنده طيف‌هاي مختلف است، نبايد منافع خود را بر منافع آينده اصلاحات و‌ آينده کشور ترجيح بدهند. اگر برخي از اصلاح‌طلبان اين کار را انجام بدهند باعث بروز مشکلاتي در آينده اين جريان خواهند شد. بعضي‌ها بايد از توقعات خود در جامعه کم کنند و نبايد منفعت‌گرا باشند، مخصوصا درحال حاضر که ما رقباي پيچيده‌اي را بر سر راه داريم و از نظر برخي از آنها هدف رسيدن به قدرت است. اين جريان از هر ابزاري براي رسيدن به قدرت استفاده مي‌کنند و فقط پيروز شدن در انتخابات 1400 را مي‌خواهند.
چرا برخي از تندروها در اين شرايط حساس به رئيس‌جمهور حمله مي‌کنند؛ انتقادهاي بي‌اساس از رئيس‌جمهور در شرايطي که جامعه ما به وحدت نياز دارد، باعث مي‌شود مردم از شرکت کردن در انتخابات نااميد شوند؟


جرياني در جامعه به اسم نواصولگرايان شکل‌ گرفته که توجه صددرصدي به منافع ملي ندارند و فقط به دنبال مقاصد سياسي خود هستند و به خواسته‌هاي مردم اهميت نمي‌دهند اما قبلا ما در اصولگرايان سنتي گروهي داشتيم که مصالح جامعه را به همه موضوعات ترجيح مي‌دادند و سعي‌‌ داشتند سخنان خود را با اتفاقات سياسي که در جامعه رخ مي‌دهد، هماهنگ کنند. اما جريان جديد اصولگرايان اين بينش سياسي را لحاظ نمي‌کند و بدترين هجمه‌ها را به رئيس‌جمهور دارند و اين جريان خيلي پايبند به منافع ملي نيست. نو‌اصولگرايان براي رسيدن به قدرت از هر ابزاري استفاده مي‌کنند و اين مساله‌اي است که براي آنها همه موضوعات مهم‌تر است. اصولگرايان از شهادت سردار سليماني و همچنين شهيد فخري‌زاده براي رسيدن به قدرت استفاده مي‌کنند و واقعا درست نيست که شما از شهادت بزرگاني مانند سردار سليماني و فخري‌زاده سوءاستفاده‌هاي سياسي مي‌کنيد. اصولگرايان به جاي اينکه به انسجام داخلي کمک کنند، به اختلافات در کشور دامن مي‌زنند و شما نگاه کنيد تندروها با شهادت دکتر فخري‌زاده چگونه شروع به تهمت و افترا به دولت و نيروهاي طرفدار آن کردند. مشاهده کرديد که آقاي خضريان به‌عنوان يک نماينده مجلس چه صحبت‌هايي انجام دادند و به اعتقاد بنده آنچه براي آنها از همه موضوعات مهم‌تر است، رسيدن به قدرت با هر ابزاري که توانايي استفاده از آن را دارند. مشخص نيست اين نواصولگرايان قدرت براي چه مي‌خواهند و چرا فقط شعار مي‌دهند. ما شاهد اين بوديم که جريان نواصولگرايي شعار خدمت به مردم مي‌دادند، اما در اين مدت اخير همه متوجه شدند که جريان نواصولگرايي گنجايش خدمت به مردم ندارد و از هر راهي فقط براي رسيدن به منافع خود استفاده مي‌کنند. ما شاهد آن هستيم که اصولگرايان در مجلس دهم با وجود اينکه هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده است براي زنداني کردن مخالفان خود بعد از انتخابات 1400 خط و نشان مي‌کشند. اصولگرايان از دکتر روحاني که هنوز رئيس‌جمهور کشور است و تمام تلاش‌هاي خود را انجام مي‌دهد تا فشارهاي بيروني را کمتر کند، تهديد به زنداني کردن مي‌کنند و البته وزير امورخارجه را که در اين سال‌ها تمام تلاش خود را انجام داده تا تحريم‌ها برداشته شود تهديد به زنداني کردن مي‌کنند. بنابراين مردم ما بايد توجه داشته باشند که اين جريان نجابت لازم را براي اينکه يک دوره 4ساله امور اجرائي کشور را در دست بگيرند، فعلا ندارند و جريان‌ اصولگرايي فقط دنبال هدف جناحي خودشان هستند.