کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شد خط و نشان مجلس برای برجام

در جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه نمایندگان به بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران پرداختند که کلیات این طرح با ۲۵۱ رای به تصویب رسید.
به گزارش ایسنا، بعد از تصویب این طرح نمایندگان «الله اکبر» سر داده و شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» را با فریاد سر دادند.
همچنین نمایندگان شعار دادند «شهادت افتخار ماست» و «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست.»
در ماده ۶ این طرح دولت موظف شده است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها در نوبت بعدازظهر سه‌شنبه ماده ۶ این طرح را بررسی و تصویب کردند.
بر این اساس و با تصویب این ماده؛ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.
بر اساس تبصره این ماده نیز منظور از دولت در این قانون حسب مورد قوه مجریه، هیات وزیران و کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است.
در بررسی جریان ماده ۶ «الیاس نادران» نماینده مردم تهران در پیشنهادی عنوان کرد که فرصت ۲ ماهه که در طرح ذکر شده به یک ماه کاهش یابد.
وی گفت: براساس این پیشنهاد به طرف‌های برجامی یک ماه فرصت داده می‌شود تا تحریم‌های بانکی و نفتی ایران را به طور کامل برطرف کنند و درصورت عدم تحقق این موضوع دولت موظف است یک ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و همه نظارت‌های فراتر از پادمان نیز متوقف می‌شود.
نماینده مردم تهران یادآورشد: عده‌ای با انتقال اطلاعات به دشمن، به نظام و منافع مردم ضربه زده اند که با کاهش زمان این طرح می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد. البته این فرصت یک ماهه برای راستی‌آزمایی از رفع کامل تحریم‌های بانکی و نفتی است.
واکنش دولت به مجلس
سخنگوی دولت با بیان اینکه تصمیم گیری درباره برجام و فعالیت های هسته ای از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مجلس حق ورود ندارد اظهار امیدواری کرد که این مساله در بررسی مصوبه روز سه شنبه مجلس در شورای نگهبان مورد توجه قرار گیرد.
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام فوری برای لغو تحریم ها گفت: در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری طرح نمایندگان محترم را در دولت مطرح کردند. اعضای محترم دولت در رابطه با موضوع بحث و بررسی کردند.
وی ادامه داد: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هرگونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه ای بوده است، هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.
ربیعی گفت: آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشتن تحریم ها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می شود، در این صورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمی بود. ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت ترین تحریم های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم. بنابراین اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها باشد، بر اساس تجربه های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم ها نمی کند.
ربیعی یادآور شد: امروز بیش از ۳ تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم که این میزان تقریبا و حدودا با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند. بنابراین برجام تاثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی شده هم نداشته است. به این ترتیب، هیچگونه جای نگرانی نیست. امیدواریم هر تصمیمی گرفته می شود، همه جوانب آن سنجیده شود.
تندروها وقت‌کشی می‌کنند
اما در همین زمینه صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره اقدام مجلس و مصوبه دو فوریتی آن به فرارو گفت: متاسفانه مجلس بیش از آنکه منافع ملی و منافع بلند مدت کشور را مد نظر قرار دهد موضع گیری‌های پوپولیستی و رادیکال را در دستور کار خود قرار داده است و به دنبال ابراز احساسات اقلیتی تندرو در کشور است.
او افزود: از طرف دیگر این مجلس نماینده اکثریت ملت ایران نیست، حسب آمار وزارت کشور این مجلس رای اکثریت مردم کشور را در اختیار ندارد.
زیباکلام درباره ابعاد سیاسی اقدام مجلس با اشاره به سخنان ظریف که گفته بود مخالفان دولت به آمریکا گرا می‌دهند، اظهار کرد: «اصلا نیازی نیست که اصولگرایان به آمریکا پیام دهند که با ظریف و روحانی مذاکره نکنید و بیاید با ما مذاکره کنید. همه می‌دانند که دولت آینده در ایران دولتی اصولگرا خواهد بود. همانطور که در انتخابات مجلس توانستند پیروز انتخابات باشند در انتخابات ۱۴۰۰ هم هرکس نماینده این جریان باشد برنده انتخابات خواهد بود. تندرو‌ها تا آن زمان هر تلاشی را هم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و بازگشت آمریکا به برجام نقش بر آب خواهند کرد. آن‌ها پس از پیروزی در انتخابات برای توافق پا پیش می‌گذارند، تلاش می‌کنند و برجام ۱۴۰۰ را به وجود می‌آورند.»
او افزود: آمریکایی‌ها هم چاره‌ای دیگر ندارند چرا که تجربه اوباما و برجام نشان داد که اگر تندروها پشت توافقی نباشند آن توافق در ایران موفق نخواهد شد. همچنانکه برجام نشان داد که وقتی دولت روحانی و میانه‌رو‌ها آن را تنظیم کردند عملا تندرو‌ها با هر تیغ و تیشه‌ای به برجام ضربه می‌زدند. تا نهایتا دونالد ترامپ رسما آمریکا را از برجام خارج کرد، البته همان زمان به واسطه فعالیت‌های تخریبی اکثر شرکت‌های غربی از ایران رفته بودند و انتظاراتی که از برجام وجود داشت عملا به هدف نرسیده بود. نتیجه این وضعیت آن بود که به آمریکا و غرب پیام دادند که روحانی کاره‌ای نیست و قدرت در دست آنهاست.
زیباکلام درباره اینکه نمایندگان مجلس می‌گویند مسیر لغو تحریم‌ها در اعمال فشار به غرب و توقف اجرای پروتکل الحاقی است گفت: «این مسیر همان مسیری است که در دوران احمدی‌نژاد طی شد که معتقد بودند تحریم‌ها بی اثر است و فکر می‌کردند با شعار به موفقیت می‌رسیم، اما دیدیم که چقدر جامعه جهانی در برابر ما ایستاد. فراموش نکنیم که در دوران آقای احمدی نژاد روسیه و چین به تمام قطعنامه‌هایی که علیه ما صادر شد رای موافق دادند و تمام اعضای شورای امنیت با قطعنامه‌های ضد ایرانی موافقت کردند و حتی یک کشور هم رای مخالف نداد.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابراین این مطالبی که مطرح می‌شود ممکن است کلمات و جملات قشنگی باشند و راهبردی برای خروج از تحریم‌ها معرفی شود، اما همه می‌دانند تا توافق و نرمش قهرمانانه‌ای با غرب صورت نگیرد هیچ گشایشی در تحریم‌ها رخ نمی‌دهد.
زیباکلام در پایان تاکید کرد: با وجود بررسی اینگونه طرح‌ها در مجلس اصولگرا معتقدم کاری که امروز مجلس انجام می‌دهد نوعی وقت‌کشی است تا بالاخره این چند ماه دولت حسن روحانی هم بگذرد و به نوعی با دولت هم مقابله تبلیغاتی شود. اصولگرایان و حتی تندرو‌ها به خوبی می‌دانند بدون نرمش و برجام ۱۴۰۰ نمی‌توان سر سوزنی در تحریم‌های علیه ایران تغییری ایجاد کرد.
اما حمیدرضا ترقی عضو ارشد حزب موتلفه دیدگاه دیگری دارد و در گفتگو با فرارو درباره طرح مجلس عنوان کرد: برای غربی‌ها مساله پروتکل الحاقی بسیار مهم است و در کسب اطلاعات دقیق از تحرکات هسته‌ای ما برای آن‌ها حیاتی است. متاسفانه تنها ابزاری که برای ایران باقی مانده تا بتواند با استفاده از آن طرف مقابل را به اجرای تعهداتش در برجام وادار کند، پروتکل الحاقی است. تا به حال دولت از این ابزار استفاده نکرده، درحالی که برای طرف غربی بسیار مهم است و می‌توان با توقف اجرای آن طرف غربی را وادار کرد تا به تعهداتش عمل کند.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود: ایران پروتکل الحاقی را امضا نکرده است و آن را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند که خیلی به نفع غرب است و اطلاعات زیادی به آن‌ها داده می‌شود، ایران این اقدام داوطلبانه را حالا متوقف می‌کند، با این کار نه به برجام ضرری وارد می‌شود و نه زیر تعهد خود زده است.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که دولت می‌گوید تا حالا به خاطر ترامپ آمریکا از برجام خارج شده و با تغییر دولت در این کشور برجام احیا می‌شود، گفت: این حرف بی خودی است، قطعا اگر اوباما هم بود از برجام خارج می‌شد. آن‌ها به دنبال برجام‌های دو و سه بودند. اصل هدف آمریکا برجام نبود بلکه برجام‌های بعدی بود.