سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد پاسخ به ترور با حداکثر درد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: عاملان، آمران و طراحان ترور مذبوحانه شهید فخری زاده حتما و یقینا مجازات می‌شوند و دستگاه‌های مسئول پیگیر این موضوع هستند و دولت نیز در کنار تمام ارکان حاکمیتی این امر را ضروری و قطعی می‌داند.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در آغاز نشست خبری خود شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند دفاعی و هسته ای کشور را تسلیت گفت و افزود: خون شهید، زاینده و روشن بخش است و براساس مکتب ما خون بر شمشیر پیروز است و قطعا خون این شهید چراغ راهنمای فرزندان امروز و فردای ما است .
وی همچنین به سفر اخیر خود به افغانستان و دیدارهایش با مقامات این کشور اشاره و گزارشی از این سفر ارائه کرد و بر اهمیت پیوست قوی مردمی و رسانه ای دو کشور تاکید کرد .
خطیب زاده همچنین به ارائه گزارشی از تماس های وزرای خارجه دیگر کشورها با ظریف در محکومیت ترور دانشمند هسته ای و دفاعی کشور پرداخت.


سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مجازات عوامل ترور شهید محسن فخری زاده و نگاه دولت به این موضوع گفت: قطعا پاسخ این ترور داده می شود و همان طور که اشاره کردم عاملان، آمران و طراحان این ترور یقینا و حتما مجازات می شوند و مسئله مهم این است که ما در این ارتباط نباید در دام طراحی های رسانه ای، کارزار ضد اطلاعاتی و جریان سازی های مجعول و هدفمند که سر در تل‌آویو، آلبانی و واشنگتن دارد بیفتیم.
وی ادامه داد: قطعا و یقینا هر کسی که این طراحی را کرده است پاسخ خود را خواهد گرفت. این صدای ملت ایران است و ما با آرامش و طمانینه‌ ولی با اقتدار در این زمینه اقدام می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیگیری‌های حقوقی و قضایی مطالبات ایران از برخی از کشورها و اظهاراتی که در این زمینه معاون حقوقی رئیس جمهوری مطرح کرده است، گفت: ما موضوع دریافت مطالبات مان از کشورهای مختلف را از مسیرهای مختلف پیگیری می کنیم و این روند در حال طی شدن است. در این ارتباط در مورد برخی از مطالبات مسیرهای حقوقی و قضایی در حال طی شدن است و برخی از مسیرها نیز از سوی بانک مرکزی در حال پیگیری است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای ظریف در مصاحبه با سایت انتخاب گفته اند که برخی در داخل کشور در حال گرا دادن به آمریکا هستند و اینکه این صحبت های آقای ظریف با واکنش هایی از سوی برخی از افراد در داخل کشور مواجه شده است، گفت: مصاحبه آقای دکتر ظریف کاملا روشن است. ما وزارت خارجه جمهوری اسلامی هستیم و هم صدای مردمی هستیم که در نقاط دوردست کشور در حال زندگی هستند و هم صدای کسانی هستیم که در نهاد قدرت و تصمیم گیری و تصمیم سازی در حال فعالیت هستند.
خطیب زاده ادامه داد: سیاست خارجی امری کاملا حاکمیتی است و نباید افرادی به خاطر نگاه داخلی و سیاسی خود منافع ملی را نادیده بگیرند. رفع تحریم ها، سربلندی ایران و متنوع سازی روابط کشور در حوزه سیاست خارجی موضوعاتی است که به آن توجه داریم و همه جریان ها و گروه ها نیز باید به آن توجه داشته باشند.
خطیب زاده افزود: دوران اینکه آمریکا قدرت برتر جهان و یا مرکز قدرت جهانی باشد گذشته است. ما باید نگاه به درون داشته باشیم. راه حل مشکلات در کشور در درون است و باید با توان ملی و اجماع ملی این مسیر را طی کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سفیر ایران در قطر در توئیتی برای گروه طالبان از واژه جنبش استفاده کرده و این باعث واکنش هایی شده است، گفت: در پی ترور شهید فخری زاده دفاتر یادبودی در سفارتخانه های ایران در منطقه از جمله قطر برپا شده است که دفاتر سیاسی مستقر و دیپلمات های مستقر در آنجا برای امضای این دفتر یادبود مراجعه کرده اند. براساس مجوز دولت قطر‌طالبان دفتر سیاسی در آن کشور دارد و آنها نیز به سفارت ایران رفته‌اند و دفتر یادبود مستقر در آنجا را امضا کرده اند.
وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با نوع تعامل ایران با آژانس و برخی از اظهار نظهرهایی که در کشور در این ارتباط انجام شده است که با واکنش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مواجه شده، گفت: همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب NPT و تعهدات مان بوده است و هیچ دسترسی بیشتری به آن ها نداده و نخواهیم داد.
خطیب زاده با بیان اینکه روابط ایران با آژانس یک رابطه فنی است، گفت: روابط ما با آژانس تاکنون علی‌رغم برخی اختلافات رابطه فنی و احترام برانگیزی بوده است.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعای برخی از رسانه های عربی مبنی بر اینکه یک فرمانده سپاه ایران در مرز عراق و سوریه به شهادت رسیده است، اظهار کرد: ما گزارشی از این موضوع دریافت نکرده ایم و به نظر می‌رسد که بیشتر خبرسازی باشد و باید سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در این خصوص اظهار نظر کنند و ما هیچ خبری در این خصوص به صورت موثق دریافت نکرده ایم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهار نظرهای برخی از افراد درمورد ارتباط ترور شهید فخری زاده با برجام و تلاش عده ای برای استفاده از فضای بوجود آمده جهت زیر سوال بردن برجام و تلاش‌های وزارت خارجه اظهار کرد: واقعیت این است که برخی کژی ها و ناراستی ها در فضای عمومی و رسانه‌ای توسط برخی از افراد طی سال‌های گذشته گفته شده است. وزارت امور خارجه به دلیل اینکه باید پاسبان منافع کشور و حاکمیت ملی کشور باشد اساسا نمی تواند وارد گفت و گوهایی شود که ممکن است منجر به سوءاستفاده دشمنان یا کسانی که در فضای بین‌المللی می‌خواهند سوءاستفاده کنند، شود.
وی با بیان اینکه برخی از افراد از آن جهت که مسئولیتی ندارند‌ یا به خاطر اظهاراتشان مورد بازخواست قرار نمی گیرند همیشه نکاتی را می گویند. ما بارها پاسخ این اظهارات را داده‌ایم. در پشت درهای بسته نکات‌مان را گفته‌ایم. آنها بعد از شنیدن این نکات چند وقتی سکوت می کنند ولی دوباره برمی گردند و از برخی تریبون‌ها برای بیان اظهارات نادرست استفاده می کنند.
خطیب زاده گفت: زمانی که این افراد مشغول گفتن موارد نادرست هستند دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در فضای بین‌المللی مبارزه می کنند تا از منافع ملی کشور پاسداری کنند و در سخت‌ترین جبهه‌ها در راستای دفاع از منافع ملی کشور در حال تلاش هستند.
وی ادامه داد: وقتی شهید فخری زاده ترور شد و این افراد داشتند از برخی تریبون‌ها اظهارنظرهای نادرست می‌کردند سفرا و دیپلمات‌های ما به صورت گمنام فشارهای حقوقی، دیپلماتیک و روانی اعمال کردند که در نتیجه آن شاهد این هستیم که این ترور در بالاترین سطح رسمی از سوی کشورهای مختلف محکوم شده است و همچنان این محکومیت‌ها ادامه دارد. با تنوع بالایی از محکومیت این ترور تروریستی روبه‌رو هستیم.
وی ادامه داد: اجازه بدهید وزارت خارجه در مباحث داخلی سکوت کند و به خاطر منافع عالی کشور، نظام و مردم این سخنان را می‌شنود و سکوت می کند و اگر روزی این منع برداشته شود و ما بتوانیم در فضای بهتری گفت و گو کنیم مواردی که گفته می‌شود خیلی مهم است. البته برخی از این موارد را آقای ظریف در اینستای خود مطرح کردند و در مصاحبه‌های اخیری که داشتند اشاراتی به آنها داشتند.
خطیب زاده خاطر نشان کرد: ما ایرانی ها همیشه دوست هم بوده ایم به خصوص در لحظات سخت. ما باید حواسمان باشد که ما ملتی با تاریخ و پر حکمت هستیم. ما ملتی هستیم که بزرگان ما راه را به ما نشان داده اند و باید حواسمان باشد که دوست را از دشمن تشخیص دهیم و خدایی ناکرده منافع خود را به خاطر این نشناختن‌ها نبازیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تاثیر بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی و شناسایی و ترور دکتر فخری زاده و برخی از اظهار نظرهایی که در این ارتباط از سوی برخی در داخل کشور مطرح می شود، گفت: هر چقدر پاسخ به برخی از ادعاها داده می شود گویی قرار نیست کسی این پاسخ ها را بشنود.
وی ادامه داد: نام شهید فخری زاده در سال‌های میانی دهه ۸۰ براساس برخی از ادعاهای گروهک منافقین و اطلاعات رژیم صهیونیستی به سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است و اسمشان در آنجا برده شده و بعد اسم ایشان به همراه تعدادی دیگر از دانشمندان هسته‌ای‌ مان در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت و مورد تحریم قرار گرفتند. البته بعد از برجام همه این ها از لیست تحریم خارج شدند گرچه رژیم ترامپ بار دیگر برخی از این دانشمندان را در لیست خود قرار داد.
خطیب زاده در بخش دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال به نقش شهید فخری زاده در موضوع برجام و توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: ایشان در موضوع برجام جزو کمک کنندگان اصلی پشت صحنه بودند و تمام عزیزانی که در وزارت دفاع، نهادهای دیگر و ساختارهای حاکمیتی هستند نقش بی بدیل ایشان در این عرصه را می دادند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درمورد اینکه برخی از کشورهای اروپایی در بیانیه های خود ایران را دعوت به خویشتن داری درپی ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور کرده اند و موضع ایران در ارتباط با آن ها چیست، تصریح کرد: آنها هر چه که بخواهند بگویند. آقای ظریف در ارتباط با این صحبت‌ها توئیتی را منتشر کرد و این اظهار نظرها و استانداردهای دوگانه مبنی بر دعوت به خویشتن داری در حالی که طرف مقابل دست به تروریسم دولتی می‌زند را شرم‌آور خواند.
خطیب زاده تاکید کرد: ما همان طور که قبلا نیز گفته ایم پاسخ مناسب را به عاملان و آمران این ترور خواهیم داد. این سیاست قطعی ما است. پاسخ ما به این جنایت متناسب و با حداکثر درد برای آنهایی که این جنایت را انجام داده اند، خواهد بود.