پروژه انتقال آب خليج فارس يك پروژه ملي است

یکی از این نقش‌آفرینان پروژه انتقال آب خلیج فارس، شرکت فکور صنعت تهران است. برای آگاهی از جزئیات همکاری این شرکت با مدیرعامل آن به گفت‌و‌گو نشستیم.
12 سال پیش طرح گل‌گهر 1400 
مطرح شد
محمدوحید شیخ‌زاده، مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران اظهار داشت: «همکاری و حضور شرکت ما یعنی فکور صنعت، آسفالت و ماشین و ماشین سازی ویژه (مشارکت فام) در این پروژه بسیار اساسی و جدی بوده است. حدود 12 سال پیش طرح گل گهر 1400 مطرح شد. طبق این طرح در سال 2020 باید 20 میلیون تن گندله و 5 میلیون تن فولاد تولید شود. تولید 5 میلیون فولاد مستلزم آن است که سالانه حداقل 10 الی 15 میلیون متر مکعب در سال، آب تامین شود. سوال اصلی آن بود که این همه آب چگونه تامین می‌شود؟»


با اختلاف فاحش برنده مناقصه شدیم
محمدوحید شیخ‌زاده در ادامه گفت: «مناقصه انتقال آب از بندرعباس به سیرجان اولین مناقصه‌ای بود که انجام شد. در واقع نخستین پروژه‌ای بود که باید به سرانجام می‌رسید. موفقیت پروژه به آن معنا بود که امکان ادامه کار وجود دارد. در مرحله بعد شرط مناقصه اعلام شد. قرار شد که 85 درصد آورده، توسط پیمانکار تامین شود و حداقل 20 درصد آورده نقدی باشد! 
ما با اختلافی فاحش یعنی حدود 25 الی 30 درصد بالاتر از شرکت دوم، برنده شدیم.»
خاکبرداری عظیم
مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت درباره مشکلات پیش روی طرح گفت: «در ابتدای کار، سوال می‌شد که آیا امکان تامین منابع مالی وجود دارد؟ شرکت ما 5 سال پیش 80 میلیارد تومان وام گرفت. اگر ارزش کنونی پول را ملاک قرار دهیم مثل این است که 1000 میلیارد تومان وام گرفته باشیم. گام اول را با قدرت برداشتیم. کارفرما انتظار داشت که مثلا 100 لودر و بلدوزر در مسیر وجود داشته باشد ولی ما 210 دستگاه داشتیم. حدود 17 میلیون متر مکعب خاکبرداری و سنگبرداری انجام شد. برای درک معنای این عدد کافی است بدانید که قطعه اول بزرگراه شمال، 20 میلیون مترمکعب خاکبرداری و سنگبرداری داشته است. ما در عرض 2 سال این حجم از خاکبرداری را انجام داده‌ایم.»
خرید تجهیزات قبل در بهترین زمان
وی در ادامه افزود: «با مدیران صندوق توسعه ملی، رایزنی کردیم. نخستین وامی که این صندوق اختصاص داد 248 میلیون یورو بود. در اینجا نقش کلیدی ما این بود که به جای کارفرما، یک سندیکای بانکی ایجاد کردیم. در واقع از اعتبار خودمان استفاده کردیم. بانک تجارت در ایجاد کنسرسیوم، پیش قدم شد. در مرحله بعد به سراغ بانک کشاورزی و بانک سینا رفتیم. امکان پرداخت 248 میلیون یورو به یک واحد بانک وجود نداشت پس این سه بانک کنسرسیومی تشکیل دادند.» مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت گفت: «نقش دیگر ما کمک به باز شدن ال سی برای اعتباری، معادل با 248 میلیون یورو بود. خوشبختانه ارتباط بین‌المللی نیرومندی با شرکت NFC داریم. این شرکت توانست اعتبار اسنادی را دریافت، اداره و خرد کند. 
در مقطع زمانی مربوط به بعد از برجام، قراردادی درباره تامین تجهیزات و تابلوهای برق و موتورها بسته شد. 
خود من از تابلوها بازدید کردم. موتورها درABB  سوئیس ساخته شده‌اند. نقش دیگر فکور صنعت، نقش آفرینی در عقد این قرارداد بود. قبل از اینکه ترامپ، برجام را با مشکل مواجه کند تمام تجهیزات را از اروپایی گرفته و وارد ایران کرده بودیم. خرید 130 هزار تن ورق 65 X اسپیرال از جمله خریدهای مهمی بود که در جریان این پروژه انجام شد.»
کیفیت بالای آب شیرین شده
وی خاطرنشان کرد: «پروژه انتقال آب خلیج فارس صرفا یک دستاورد صنعتی نیست. ما معتقد هستیم که این پروژه، نقش و تاثیری تعیین کننده در زندگی کل مردم ایران دارد. 
بنابراین پروژه را قبل از هر چیز ملی می‌دانیم نه اقتصادی یا صنعتی. چه بسا اعضای پروژه، سود چندانی از این مشارکت نبرده باشند ولی نکته مهم این است که ما بتوانیم به این باور مهم برسیم که می‌توانیم آب را در دریا به زمین‌های تشنه کشور آوریم.» شیخ‌زاده گفت: «کیفیت آب شیرین شده در حد آب شرب است.
 TDS  این آب حدود 500 است. تامین آب شرب و زندگی مردم به این موضوع بستگی دارد. می‌توان از قرار گرفتن صنعت و مردم در برابر هم جلوگیری کرد. به این ترتیب دوگانه آب برای صنعت یا آب برای مصرف شرب به پایان می‌رسد.»