تمام سختی‌های احیای برجام

[شهروند] تحولات ماه‌ها و هفته‌های اخیر حاکی از افزایش امیدها برای احیای توافق هسته‌ای است. حالا باید دید شرکای برجام به‌ویژه آمریکا و سه کشور اروپایی برای احیای برجام گذشته از ابراز امیدواری، چه گام عملی برمی‌دارند؟ طی روزهای گذشته مسئولان ایرانی ازجمله وزیر خارجه و همچنین رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از چگونگی احیای برجام سخن گفته‌اند.  ظریف:     آمریکا و اروپا باید به تعهداتشان در قبال برجام پایبند باشند
وزیر خارجه ایران تصریح کرد که آمریکا و اروپا باید به تعهداتشان تحت برجام پایبند باشند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه طی نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» همچنین خاطرنشان کرد: «اروپا و آمریکا باید نسبت به اجرای برجام متعهد باشند و پس از آن ما نیز اجرای الزامات‌مان را از سر می‌گیریم.»
ظریف از آمریکا خواست با بازگشت به توافق هسته‌ای، حسن‌نیت خود را نشان دهد و عنوان کرد که اگر آمریکا به تعهدات اصلی و اولیه‌اش پایبند باشد، ایران نیز پایبندی خود را نشان خواهد داد.
وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: «آمریکا می‌تواند به زمان قبل از خروجش از برجام برگردد. پیشنهادات ما در مورد طرح صلح تنگه هرمز روی میز است. دست همکاری ما برای تعامل به سوی همسایگان است. ما همه باید با حسن‌نیت حرکت کنیم تا از بروز فاجعه در منطقه جلوگیری کنیم.» اولین اظهارنظر بایدن درباره ترور شهید فخری‌زاده


«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا - که از سوی رسانه‌های این کشور پیروز انتخابات ارزیابی شده - برای اولین بار به ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.بایدن در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن»، ادعا کرد سخت است که بگوید این ترور چه میزان تعاملات او با تهران را پیچیده خواهد کرد. او با انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا در قبال ایران ازجمله خروج از برجام در ‌سال ۲۰۱۸، گفت: «نقطه پایانی این است که ما به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات اتمی ندهیم. او (ترامپ) از (توافق) خارج شد تا چیز سخت‌تری به‌دست بیاورد، [ولی] چه کاری انجام دادند؟»
این سیاستمدار آمریکایی افزود: «آنها (دولت ترامپ) توانمندی (ایران) برای داشتن مواد اتمی را افزایش دادند. آنها (ایران) درحال حرکت به سمت توانایی داشتن میزان کافی مواد برای ساخت سلاح اتمی هستند و البته مسأله موشکی هم که هست.»
بایدن گفت: «با تمام این چیزها، به‌نظرم [کار] بسیار سختی خواهد بود، اما یک چیز را می‌دانم. ما نمی‌توانیم این کار را تنها انجام دهیم. به همین دلیل است که باید بخشی از گروه بزرگ‌تری باشیم تا نه‌تنها با ایران بلکه با روسیه و چین و بسیاری از مسائل دیگر مقابله کنیم». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تاثیر ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی کشورمان بر آینده برجام تصریح کرد: ایرانی‌ها حق دارند حس کنند به آن‌ها خیانت شده است. کسی که این کار را کرده، قطعا برای تسهیل گفت‌ وگو این کار را نکرده است.
رئیس جدید کمیته امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا وعده داد که برای بازگشت کشورش به برجام و سازمان جهانی بهداشت تلاش خواهد کرد. وی وعده داد که برای بازگشت آمریکا به برجام و سازمان جهانی بهداشت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از آنها خارج شد، تلاش خواهد کرد.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو، با ارسال نامه‌ای به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، با اشاره به خدمات ارزنده شهید محسن فخری‌زاده در حوزه بهداشت و درمان، بر ضرورت واکنش قاطع جامعه بین المللی نسبت به این "نخبه کشی" رذیلانه تاکید کرد.