روشنگری رسانه‌ها در ماجرای ترور آبسرد

در نبود اظهارنظر صریح برخی دولت های غربی در مسئول شناختن رژیم صهیونیستی در جنایت ترور دانشمند ممتاز ایرانی، بسیاری از رسانه‌های و شخصیت های مختلف جهانی اقدام به روشنگری در مورد نقش دستان ناپاک تل‌آویو در این اقدام تروریستی کردند.
به گزارش ایرنا، شهید محسن فخری زاده دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه (۷ آذر) در پی یک حمله تروریستی در منطقه آبسرد استان تهران به شهادت رسید. این فیزیکدان و استاد دانشگاه ابتکارهای علمی متعددی در حوزه‌های پدافند غیرعامل شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای برای اهداف حفاظتی اجرا نموده بود.
اهمیت این حادثه آنچنان بود که مقام‌های ایرانی به سرعت به اظهارنظر و واکنش پرداختند و در این میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه انگشت اتهام را متوجه تل‌آویو کرد و از جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا خواست تا این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند.
از سوی دیگر و با توجه به پیوند ویژه تل‌آویو و واشنگتن، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پس از ترور شهید فخری زاده توییت یوسی ملمان روزنامه‌نگار و کارشناس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در مورد ترور فخری زاده را بدون اظهارنظری بازنشر کرد. 


از میان مقام‌های آمریکایی تاکنون تنها کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت به نقش احتمالی اسرائیل در این ماجرا پرداخته و گفته که اگر هدف ترور دشوارتر کردن ازسرگیری توافق هسته‌ای ایران بوده باشد، آمریکا، اسرائیل یا جهان امن‌تر نمی‌شود.
با این حال رسانه‌های آمریکایی صریح‌تر به نقش رژیم صهیونیستی در ترور دانشمند ایرانی پرداختند.
روزنامه نیویورک‌تایمز که در گزارش‌های متعدد خبر از دخالت تل‌آویو در ترور عصر جمعه داده، به نقل از مقام‌های اطلاعاتی ناشناس نوشت که اسرائیل مسئول ترور دانشمند هسته‌ای برجسته ایران است.
این روزنامه نزدیک به دموکرات‌ها به نقل از یک مقام اسرائیلی که نامش ذکر نشده مدعی شد که در نبود محسن فخری زاده، پیشرفت برنامه نظامی هسته‌ای ایران با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است: ترور فخری زاده در آستانه دهمین سالگرد ترور مجید شهریاری دیگر دانشمند هسته‌ای ایران روی داد. تهران، در آن ترور نیز تل‌آویو را مسئول دانست. گرچه مقام‌های رژیم اشغالگر قدس به صراحت عاملیت این رژیم را تائید نکرده‌اند، با این حال نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت که «دنیا باید به خاطر ترور فخری زاده قدردان اسرائیل باشد.» این مقام که هویت وی فاش نشده و مدعی است که سال‌ها پیگیر اقدام‌های فخری زاده بوده، افزود که اسرائیل به انجام اقدام‌های لازم علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.
روشنگری رسانه ها در ترور آبسرد 
تلاش برای بر عهده نگرفتن مسئولیت ترور از یک سو و ابراز شادمانی و تداوم تهدیدها از سوی دیگر در اظهارنظرهای مقام‌های اسرائیلی برجسته است. در حالیکه آنزاخی هانگبی وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی گفته است که تل‌آویو هیچ اطلاعی از ترور این دانشمند هسته‌ای نداشته، یووال استاینیتز وزیر انرژی به رسانه‌های محلی گفت: ترور داخل ایران به دست هر کس که انجام شده باشد نه تنها به سود اسرائیل بلکه به نفع کل منطقه و جهان است.
با این حال اکثر رسانه‌ها در گزارش‌های خبری و تفاسیر خود به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آوریل ۲۰۱۸ اشاره می‌کنند که هنگام ارائه نتایج ادعایی یک عملیات مخفیانه با نام بردن از محسن فخری زاده تأکید کرده بود: این نام را به خاطر بسپارید.
باربارا اسلاوین از پژوهشگران ارشد اندیشکده آتلانتیک در نوشتاری که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد به انگیزه‌های احتمالی تل‌آویو از ترور دانشمند هسته ایران پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو با حمایت ترامپ تلاش می‌کند که سیاست زمین سوخته را در مورد جمهوری اسلامی اجرا کند تا بایدن نتواند با تهران از باب دیپلماسی وارد تعامل بشود. اسلاوین افزود: نتانیاهو و ترامپ از آن می‌ترسند که دولت بایدن به برجام بازگشته و خروار خروار پول روانه ایران کند و اقتصادش را رونق بدهد. دولت اسرائیل ترور فخری زاده را به گردن نگرفته و نخواهد گرفت؛ اما هم گزارش‌های بیشماری که در این ارتباط منتشر شده و هم نحوه عملیات ترور دلالت می‌کند که این قتل کار «موساد» بوده است.
دخالت اسرائیل در ترور شهید فخری زاده مورد توجه برخی دیگر از کشورها و نهادهای بین‌المللی نیز قرار گرفت و آنها در بیانیه‌ها و اظهارنظرهای خود با قید عبارت «تمامی طرف‌ها» به دخالت تل‌آویو در این موضوع اشاره کردند.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ترور شهید دکتر محسن فخری زاده دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی ایران را اقدامی جنایت‌کارانه خواند و افزود: در این دوران پر ابهام، بیش از هر زمان دیگری ضروری است که تمامی طرف‌ها آرامش خود را حفظ و خویشتن‌داری کنند تا از تشدید اوضاع که به نفع هیچ‌کس نیست جلوگیری شود.
وزارت امور خارجه آلمان نیز از تمامی طرف‌ها خواست که از هرگونه اقدامی که به تنش‌ها در منطقه دامن زند، خودداری کنند.
سخنگوی این وزارتخانه در موضعی مشابه با دموکرات‌های آمریکا تأکید کرد: چند هفته قبل از روی کار آمدن دولت جدید ایالات‌متحده، مهم است که زمینه مذاکره با ایران فراهم شود تا اختلافات در مورد برنامه هسته‌ای این کشور با مذاکره حل شود.
فرانسه هم در موضعی مشابه آلمان، خواستار خویشنداری طرف ها شده است. 
دومینک راب وزیر امور خارجه انگلیس هم بدون محکوم کردن این ترور، نسبت به عواقب آن ابراز نگرانی کرد.
با این حال نشریه پرتیراژ بیلد صریح‌تر از مقام‌های آلمانی رژیم صهیونیستی را مظنون اصلی ترور شهید محسن فخری زاده نامید و نوشت که احتمال انتقام‌گیری ایران، تل‌آویو را بسیار نگران کرده است.
بیلد ادامه داد: اسرائیل به عنوان مظنون اصلی این حمله شناخته می‌شود و این موضوع کار را برای مقامات اسرائیلی دشوار می‌کند. در حال حاضر اسرائیل نه تنها باید با حملات تلافی‌جویانه از سوی ایران مقابله کند، بلکه باید مراقب تهدیدهای طرفداران ایران در کشورهای همسایه خود نیز باشد.
بیلد نیز مانند نیویورک‌تایمز نتیجه‌گیری کرد: هر چند اسرائیل رسماً دست داشتن خود در این حمله را تأیید نکرده، اما نشانه‌های روشنی وجود دارد که تل‌آویو انگیزه کافی برای این حمله داشته است.
در غیاب محکومیت صریح جنایت تروریستی آبسرد از سوی لندن و پاریس و اکتفای دستگاه دیپلماسی این دو کشور به کلی‌گویی‌های کلیشه‌ای، نشریاتی همچون آتلانتیکو و گاردین تلاش کردند تا نقش تل‌آویو در ترور فرامرزی اخیر را تبیین کنند.