از کوچه‌ها و خانه‌های آب گرفته تا بلاتکلیفی شهروندان خسارت دیده

آبگرفتگی منازل و معابر هر ساله و در فصل پاییز و زمستان تبدیل به مسئله‌ای بحرانی در استان خوزستان می‌شود که امسال نیز مشکلاتی ایجاد کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، باز هم باران و باز هم اضطراب روز‌های بارانی و ترس از نفوذ آب به خانه و کاشانه و سوختن وسایل الکتریکی؛ این روز‌ها دل بسیاری از مردم خوزستان را می‌لرزاند.مشکلات فاضلاب برخی شهر‌های خوزستان کماکان ادامه دارد و این در حالی است که این استان طی ۲ سال اخیر باران‌های بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند که گا‌ها همراه با سیلاب و طغیان رودخانه‌ها است.در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار؛ پس از نوروز سال ۹۸، ورود آب رودخانه به روستا‌های خوزستان به خصوص در سوسنگرد، خسارت‌های زیادی را متوجه مردم و دولت کرد. 
همچنین رودخانه کارون، پر آب‌ترین و طولانی‌ترین رود ایران با ورود به مناطق مسکونی و محل عبور و مرور و تردد خودروها، تمام جاده‌های ساحلی را به زیر آب فرو برد، گرچه بسیاری از فعالین محیط زیست می‌گویند؛ شهرداری به حریم کارون تجاوز کرده است و طبیعت نیز حق (مسیر) خود را مجدد از انسان‌ها باز پس ستاند.به هر حال، حالا بیش از یک سال از آن حوادث می‌گذرد و در حال وارد شدن به دومین سالگرد این رخداد‌های طبیعی هستیم که با بی تدبیری انسان‌ها، مشکلات را دو چندان کرده است، اما امسال نیز با ورود به فصل پاییز و آغاز بارش‌ها، مشکلات آبگرفتگی و ورود آب و فاضلاب به منازل مردم، گریبان بسیاری از شهروندان خوزستانی را گرفته است.
ورود سامانه‌های بارشی به استان خوزستان از اواخر هفته اول آذر ماه سال ۹۹ آغاز شد، در حالی که از ۴ روز پیش از آن اعلام وضعیت اضطراری شده بود. باران تا ۳ روز ادامه یافت و باعث شد، میزان بارندگی در بندر ماهشهر به ۱۰۷ میلیمتر برسد و بیشترین سطح را در استان به ثبت رساند. همچنین آبگرفتگی و باران سیلابی چندین شهر خوزستان و تمام شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر را به تعطیلی کشاند. در بندر ماهشهر نیز معابر و محله‌ها دچار آبگرفتگی بودند و در فضای مجازی نیز تصاویری موجود نشان می‌داد آب به برخی از خانه‌های مردم ورود کرده است. این اتفاقات ناگوار در حالی رخ می‌دهد که شهروندان شهرک‌های این منطقه نسبت به بی توجهی مسئولان به مشکلات آنها معترض هستند. 
محسن بیرانوند فرماندار بندر ماهشهر در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته پس از وقوع بارندگی گفت: از همان ساعات اولیه وقوع بارندگی مجموعه اقداماتی برای تخلیه آب از خانه‌های مردم صورت گرفت و تعدادی دستگاه پمپ جدید به ظرفیت شهر بندر امام خمینی (سربندر) افزوده شده تا خروج آب از شهر شتاب بیشتری پیدا کند. فاضل عبیات، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان پیشتر در مورد وضعیت شهر بندر امام گفته بود: بارندگی‌ها فراتر از انتظار بوده و به همین علت این شهر دچار آبگرفتگی گسترده در سطح معابر شد. اگرچه نبود کانال‌های دفع آب‌های سطحی باعث تشدید مشکلات و دشوار‌تر شدن تخلیه آب از مناطق این شهر شد که لازم است طرح‌هایی برای حل این مسئله به اجرا در آید.


مهسا شهسواری یکی از ساکنین بندر امام که محلی‌ها همچنان آن را سربندر می‌نامند در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هر زمان که بارندگی‌ها شروع می‌شود، تمام وسایل برقی و الکتریکی را جمع می‌کنم و با خانواده به منزل مادرم می‌رویم، اما این دفعه میزان بارش زیاد بود و موجب شد برخی وسایل از جمله یخچال و فریزر خانه دچار مشکلات فنی شوند. هر چند باران آنقدر زیبایی دارد که نمی‌توان به علت این مسئله، از باریدنش ناراحت شد. گروه‌های امدادی همچنان پس از گذشت چند روز از بارندگی‌ها در نواحی مختلف خوزستان در حال یاری رسانی به مردم هستند. شرکت‌های پتروشیمی که باید نقش مهمی را در زمینه کمک به مردم آسیب دیده ایفا کنند، خبر از توزیع غذای گرم میان این افراد می‌دهد. محمود عربی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار ما  با بیان اینکه طبخ و توزیع غذای گرم بین آسیب دیدگان ناشی از بارندگی‌ها، در شورای راهبردی شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به تصویب رسید، افزود: هزینه‌ این اقدامات از محل اعتبارات همین شورا و توزیع آن نیز با هماهنگی بخشداری‌های مربوطه و قرارگاه‌های مرکزی سپاه پاسداران به دست گروه‌های جهادی انجام می‌پذیرد.کلانشهر اهواز، مرکز استان خوزستان هم از آبگرفتگی معابر و منازل طی بارش‌های اخیر در امان نماند و خانه‌ بسیاری از مردم در آب فرو رفت. 
صادق حقیقی پور، مدیر عامل آبفای استان خوزستان پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود که مشکلات فاضلاب اهواز به زودی برطرف می‌شود، اما نیازمند زمان است. موسی شاعری، شهردار اهواز، پس از بارندگی‌ها در یک گفتگوی زنده تلویزیونی از مردم آسیب دیده عذر خواهی کرد.
مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور که به منظور بررسی کمک رسانی به مردم آسیب دیده از بارندگی در خوزستان به این استان سفر کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر ۸ استان از جمله خوزستان درگیر آبگرفتگی شدند که در ۱۵ شهرستان، آب درون منازل ورود کرد. او افزود: اهواز، بندر ماهشهر و بندر امام دچار بیشترین آبگرفتگی شدند که وظیفه جمعیت هلال احمر، انتقال مردم به نقاط امن، اسکان، تغذیه اضطراری و انتقال بیماران به مراکز درمانی در صورت نیاز است که از سوی همکاران ما انجام شد و به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در کل استان خدمات رسانی انجام گشت و بیش از ۵۰۰ نفر نیز به صورت اضطراری اسکان یافتند.ولی پور در پایان بیان داشت: وظیفه جمعیت هلال احمر به خوبی در استان انجام شده و مشکل به خصوصی وجود ندارد.
علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه شدت بارندگی‌ها با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی زیاد بود، گفت: طی بارش‌های چند روز گذشته، ۱۵ شهر استان و مناطق روستایی و عشایری دچار مشکلاتی شدند و جمعیت هلال احمر به منظور کمک‌رسانی و حمایت‌های امدادی ۴ پایگاه یاری رسانی برپا کرد.
او با اشاره به آبگرفتگی‌ها در بندر امام خمینی (ره) گفت: بسیاری از مردم آسیب دیده از بارش‌ها در مدارس و حسینیه‌های شهرستان ماهشهر ساکن شدند و بیش از ۳۶ گروه امداد رسانی برای کمک به افراد گرفتار در آب، راهی مناطق مختلف خوزستان شدند که بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته و لوازم بهداشتی مورد نیاز در اختیار افراد قرار گرفت تا فعلا به صورت کوتاه مدت احتیاجات مرتفع گردد.
خدادادی بیان داشت: با تلاشی که از سوی مسئولین استانی برای رفع آبگرفتگی‌ها صورت می‌گیرد، زمینه برای بازگشت افراد به منازل خود فراهم می‌شود و مردم می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند، ضمن آنکه خسارت لوازم شهروندان، شناسایی و نیاز‌ها تا حد امکان برطرف می‌شود.