تهران روی خط قرمز


رئیس جمهور گفت: ما به کانال ۵۰۰ فوتی در روز نزدیک شده بودیم و حتی به ما میگفتند که وضعیت بدتر نیز میشود اما امروز به کانال ۳۰۰ نفر بازگشتیم و امیدواریم از این نیز کمتر شود.به گزارش ایسنا، حسن روحانی با بیان اینکه در این مدت ۴۲۰ مصوبه داشتهایم و به دستگاهها ابلاغ کردیم، گفت: تاکنون ۸۵ درصد مصوبات ما عملیاتی شده است.

وی افزود: کار بسیار خوبی در این مدت محدودیتها انجام شده که آثار مثبتی داشته است و همه اینها با همکاری مردم به وجود میآید. تا زمانی که مردم به مسری بودن این بیماری واقف باشند و به پروتکلها عمل کنند، وضعیت بهتر میشود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر مراعات در جامعه ما مورد توجه قرار نگیرد و مردم حس کنند شرایط عادی شده، یکماه بعد باز به شرایط بحرانی باز میگردیم، تاکید کرد: حتی اگر واکسن مفید و موثر به دست ما برسد و ما هم برای مردم آن را فراهم کنیم، لازم است که همچنان پروتکلها رعایت شود، چرا که نه مشخص است آثار این واکسنها چقدر است، نه مشخص است که چه عوارضی دارد و نه به محض تزریق، تأثیر میگذارد.روحانی یادآور شد: به امید واکسن نباید مراقبتها کاهش پیدا کند. هیچ واکسنی نیز صد درصد اثربخش نیست و همچنین نمیدانیم که این ویروس چقدر تغییر ژنتیکی در آینده خواهد داشت. پس در این شرایط لازم است پروتکلها مراعات شود.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا باید دوران قرنطینه را بگذرانند، تصریح کرد: تأسفبار است که فردی مبتلا میشود، به او اعلام میشود و بازهم او از خانه و قرنطینه خارج میشود و حتی میخواهد سوار هواپیما و وسایل حمل و نقل عمومی شود. این موارد از سوی ما حتماً باید با برخورد مواجه شود و جریمهها برای این افراد اعمال شود. ما ناچار از سختگیری نسبت به چنین افرادی هستیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر اقدامات دو سه هفته اخیر نبود ما با مشکلات بسیار گسترده در زمینه شیوع کرونا مواجه میشدیم. وقتی ما پروتکلی را الزامی میکنیم و ابلاغ میشود، خود ما مسئولان وظیفه اجرای آن را بیش از مردم عادی برعهده داریم.روحانی ادامه داد: همه آنانی که مسئول هستند باید بیش از دیگران آن را رعایت کنند. اگر چنین نشود مردم میگویند پس این مراقبتها چندان اهمیتی ندارد، اگر داشت چرا فلان اداره یا فلان مسئول رعایت نکرد؟ پس باید طوری عمل کنیم که مردم، مسئولان را در این زمینه الگو قرار دهند.

وی با اشاره به تاثیر اعمال محدودیتها در دو هفته اخیر، اظهار کرد: از ۱۶۰ منطقه قرمزی که در دو هفته پیش داشتیم اکنون با تلاشها و مراعات مردم به ۶۴ منطقه قرمز کاهش داشتهایم. اما طبق گزارشها ۷ شهرستان نیز وضعیت فوق قرمز دارند که باید حتماً برای این شهرستانها اقدامات فوری انجام گیرد، چرا که نرخ ابتلا به کرونا در این شهرستانها صعودی است.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط امروز تهران در زمینه شیوع کرونا اظهار کرد: تهران در شرایط نارنجی است اما ما لب مرز قرمز شدن شرایط قرار داریم و اگر مراقبتها و نظارت و کنترل کافی انجام نگیرد بازهم بعد دو هفته ممکن است شرایط تهران قرمز شود.

در همین رابطه وزیر کشور گفت: کالاها و خدمات بهداشتی با رعایت کیفیت و کمیت و قیمت عادلانه و منصفانه در اختیار وزارت بهداشت و مردم قرار میگیرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه کمیته تدارکات و پشتیبانی ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد گفت: در جلسه امروز گزارش مفصلی در حوزههای مرتبط با پشتیبانی اعم از اکسیژن، اکسیژن ساز، ونتیلاتور، ماسک و بقیه تجهیزات و امکاناتی که وزارت بهداشت لازم دارد در جلسه ارائه شد.

وی افزود: در این جلسه دوستان وزارت بهداشت نیازهای خود را مطرح کردند و قرار شد با رعایت کیفیت و کمیت و موضوع قیمت عادلانه و مناسب خدمات اعم از ماسک، مواد ضدعفونی و کالاهای بهداشتی را در اختیار وزارت بهداشت و مردم قرار دهیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه همدلی و همکاری خوبی در حوزه های مختلف ایجاد شده و این همدلی موجب موفقیت در روند کار شده است، گفت: در جلسه امروز تعهدات وزارت صمت در خصوص تامین امکانات و کالاها و تجهیزات خدمات بررسی شد. دوستان وزارت صمت از کمیت عبور کرده و بر روی کیفیت کار میکنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی و وزارت صمت از مرحله تامین کالاها و خدمات مورد نیاز عبور کردند و به صادرات فکر میکنند.

همچنین رئیس جمهوری در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز ملی تایلند، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در پرتو دوستی دیرین و اراده مشترک مقامات بلندپایه دو کشور، بیش از پیش در تمامی زمینهها گسترش یابد.روحانی در این پیام خطاب به «پرایوت چان اوچا» نخست وزیر پادشاهی تایلند آورده است: فرا رسیدن روز ملی تایلند را صمیمانه به جنابعالی، دولت و مردم تایلند، تبریک میگویم.رئیس جمهوری در این پیام تبریک ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در پرتو دوستی دیرین و اراده مشترک مقامات بلندپایه دو کشور، بیش از پیش گسترش یافته و شاهد توسعه و تعمیق مناسبات فیمابین در تمامی زمینهها باشیم.روحانی افزود: از خداوند متعال، سلامت و موفقیت جنابعالی و سرافرازی دولت و مردم تایلند را مسألت میکنم.