اگر قالیباف کاندیدا شود

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: تصمیم گرفتیم برای یک گزینه ی سیاسی محتمل یعنی«کاندیداتوری احتمالی محمدباقر قالیباف» برای «انتخابات ریاست جمهوری1400» با برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به گفتگو بنشینیم.به راستی اگر قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری شود در مجلس چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و تحولات پارلمان به چه سمت و سویی می‌رود؟
> منع قانونی ندارد اما نمی‌آید!
نقوی حسینی نماینده مجلس دهم و از اصولگرایان شناخته شده به آفتاب یزد می‌گوید:«باید بگوییم یکی از کسانی که احتمال ندارد وارد صحنه شود آقای قالیباف است. اما فرض را بر این می‌گیریم که ایشان اعلام کاندیداتوری کند که صد البته منع قانونی در این زمینه وجود ندارد. آقای رئیسی و آقای قالیباف رئیس دو قوه هستند و اگر بخواهند به کشور و مردم خدمت کنند در همین دو قوه این مهم را انجام دهند.» این نماینده سابق مجلس ادامه می‌دهد: « آقای قالیباف هم رای مردم تهران را برای نمایندگی و هم رای نمایندگان مجلس را برای ریاست مجلس اخذ کرده است. به نظرم هر دوی اینها تعهدات بسیار سنگینی است. رئیس قوه مقننه هستند و این قوه بسیار تاثیر‌گذار است بنابراین اگر ایشان در این قوه بمانند خدمت بیشتری می‌توانند کنند با توجه به اینکه امروز برخی مسائل کشور به دلیل این که قانونی و حقوقی است یعنی اگر قانون خوب نوشته شود خوب هم اجرا خواهد شد و اگر نظارت بر اجرا هم صورت گیرد کسی نمی‌تواند از اجرا استنکاف کند.
> روحیه قالیباف اجرایی است نه مشورتی!


وی اظهار می‌دارد: البته از یک نظر برای آقای قالیباف، نبودنش در ریاست قوه مقننه و حضورش در انتخابات خوب است چون اداره مجلس کار سختی است و کسانی که دارای روحیه اجرایی و مدیریت از بالا به پایین هستند در مجلس به سختی می‌توانند مدیریت کنند. سابقه مدیریتی آقای قالیباف هم همین گونه است از بالا به پایین و دستوری کار را اجرا کرده است چه در مقام فرماندهی نیروی انتظامی چه در شهرداری. اما در مجلس دستوری نیست همه نماینده‌اند و برای خود سطحی قائل هستند و با دستور امکان پذیر نیست. در آنجا نیاز به تعامل، مشورت، گفتگو، تحمل، صبر و شکیبایی است. این مسئله برای آقای قالیباف سخت است. هر زمان صحبت از کاندیداتوری شود می‌گویم قالیباف دوست دارد که از مجلس برود و رئیس جمهور شود چون رئیس جمهور هم مدیریتش از بالا به پایین است.
> تحمل مدیریتی قالیباف پایین است
نقوی حسینی معتقد است: آقای لاریجانی انسانی متین و با سعه صبر بالا و اهل تعامل و گفتگو بود و در اداره مجلس موفق بود. ایستایی 12ساله ایشان هم گواه این مسئله است. علی رغم اختلافات من با ایشان
که گاهی در تریبون هم دیده می‌شد اما من ایشان را به عنوان رجل سیاسی می‌شناسم و از نادر افرادی است که می‌توان این عنوان را برایش به کار برد. اما آقای قالیباف چون همیشه مدیریت بالا به پایین داشته است تحمل مدیریتی پایین دارد. بنابراین شاید باب میلش باشد که رئیس جمهور شود. نماینده سابق مجلس با این تذکر که با اقدام ایشان برای کاندیدا شدن مشکلات بسیاری در مجلس پدیدار می‌شود، تاکید می‌کند: حضور قالیباف در انتخابات یعنی در مجلس کشمکش ایجاد می‌شود. از یک طرف نمایندگان می‌گویند آقای قالیباف مجلس را پلی برای رسیدن به ریاست جمهوری کرده است و حتی همین الان هم برخی از نمایندگان این مسئله را عنوان می‌کنند که 70 ، 80 نفر را به مجلس آوردند و اینها ستاد انتخابات هستند و برای مدیریت قوه مقننه نیامده‌اند بلکه برای کار انتخاباتی آمده‌اند، سفرها و ملاقات‌های ایشان و حضورش در محافل و بیمارستان‌ها را زیر سوال می‌برند. اگر ایشان رسما اعلام کاندیداتوری کند که این مسائل شعله ور می‌شود و قطعا منجر به مباحث بسیار جدی خواهد شد و بحث‌های زیادی در مجلس به وجود خواهد آورد و انسجامی که در مجلس وجود دارد، مجلسی که تقریبا تک‌فراکسیونی است از بین خواهد رفت.
> اگر ایشان رئیس جمهور شود که مشکلات چند برابر می‌شود!
نماینده اصولگرای مجلس دهم می‌گوید: اگر آقای قالیباف خود را رئیس مجلس بداند و همه هم و غم خود را برای اداره مجلس بگذارد به نظرم اکثریت مجلس را می‌تواند حفظ کند. وی در این باره که آیا ریاست قالیباف بر مجلس دوامی خواهد داشت خاطرنشان می‌کند: تعاملات در مجلس اینگونه است که اگر رئیس شد و توانست مجلس را مدیریت و اداره کند به طوری که اکثر نمایندگان از اداره آن راضی باشند دیگر کسی نمی‌تواند جایگاه پیدا کند و این مسئله را در دوران گذشته دیدیم که رقیب آقای لاریجانی می‌شدند اما فقط 30ـ 40 رای می‌آوردند و کارشان به جایی نمی‌رسید اگر آقای قالیباف با این دید کارش را ادامه دهد جایگاه خود را می‌تواند حفظ کند.
> طیف قالیباف متضرر اصلی است
نقوی حسینی با اشاره به ترکیب مجلس و اتفاقات پس از اعلام حضور در انتخابات ریاست جمهوری از سوی قالیباف ادامه می‌دهد: افرادی که به عنوان نماینده وارد مجلس یازدهم شدند بسیاری شان همسو با آقای قالیباف بودند. 30 نماینده تهران که همه زیر مجموعه آقای قالیباف بودند. مثلا فردی که قبلا ستاد انتخاباتی ایشان بوده اکنون نماینده است و گاهی اظهار نظر‌هایی می‌کند که تعجب‌آور است و انتظار شنیدن آن از یک نماینده مجلس نمی‌رود. برخی مثلا سابقه کاری‌شان مدیر یک سایت بودن است. بنابراین همسویی با ایشان در مجلس مزیت است و نبودنش مضرات است. یعنی اگر آقای قالیباف برود این مجموعه بی‌سر می‌شود و سرهای دیگر در آنجا میدان داری خواهند کرد و انسجام مجلس دچار اختلال می‌شود
> از بُعد ملی کاندیداتوری قالیباف هزینه زا است
حسین کاشفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ی احتمال اعلام کاندیداتوری قالیباف و مسائل حاشیه‌ای آن به آفتاب یزد می‌گوید: باید فارغ از نگاه جناحی و طیفی به این مسئله نگاه کنیم و ببینیم از بعد و نگاه ملی آیا این نوع اقدامات به صلاح مجموعه کشور است؟ اولا ایشان در چند مرحله در رابطه با ریاست جمهوری به عرصه انتخابات آمدند که البته این مسئله حق هر شهروندی است. آنچه که همه انتظار دارند و حتی خود نمایندگان مجلس هم مطرح می‌کنند که مجلس در راس امور است باید با عمل، اقدامات و بیان خود نشان دهند که مجلس واقعا در آن جایگاه باشد که طبیعتا برخورد کاملا قانونی، اخلاقی و کارشناسی از طرف نمایندگانی که خواهان در راس امور بودن دارند انتظار می‌رود.
از دید ملی که بنگریم اینکه فردی مثلا آقای قالیباف از این امکان استفاده کند و سفرهایی را در این راستا انجام دهد به صلاح مجموعه نیست.
مجلس به هر حال الان قوام پیدا کرده کمیسیون و اعضای هیئت رئیسه مشخص شده است اینکه فردی بخواهد از مجلس وارد انتخابات شود و تمام هم و غم خود را برای این امر گذارد در اداره مجلس، در قانون‌گذاری و در نظارت این نمود انتخاباتی پیدا خواهد کرد کما اینکه الان هم چنین برداشتی شده است و این مسئله به صلاح نیست. کاشفی در ادامه یادآور می‌شود: قبلا در بین اصولگرایان مطرح شده بود که اگر اصولگرایی به مجلس راه پیدا کرد سعی کند آنجا را سامان بخشد و دنبال مسیر دیگری برای انتخابات نباشد. این به هم ریختگی و نا به سامانی را دنبال خواهد داشت و این امر طبیعی است وقتی فردی تلاشش در راستای انتخابات باشد از مجلس به عنوان نردبان برای تحقق هدفش استفاده خواهد کرد. ما باید اجازه دهیم کشور به آرامش دست یابد و به قانون‌مندی رسد. دنبال این نباشیم که در همه جا بخواهیم حضور
داشته باشیم سعی کنیم در همان سمتی که هستیم بمانیم و به نحو مطلوب وظیفه خود را انجام دهیم.
> مدرس هم یک نماینده بود اما جاودانه شد، چرا؟
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به هفته ی مجلس و چرایی نامگذاری آن خاطرنشان می‌کند: هفته گذشته روز بزرگداشت مجلس را داشتیم. مدرس یک نماینده بود اما نامش در تاریخ ماندگار شد. وقتی سعی می‌کنیم مسئولیت بالاتری داشته باشیم باید پاسخگویی بیشتری هم داشته باشیم. باید ببینیم آیا می‌توانیم در ادامه از عهده این پاسخگویی برآییم؟ همه باید متعهد و عمل گرا باشند اینکه فقط در حرف بگوییم مجلس انقلابی، مشکل مردم حل نمی‌شود انقلابی گری و جهادی بودن بسیار خوب است اما به همراه عقل گرایی و اخلاق داشتن مفید است. مجلس باید به گونه‌ای باشد که مردم به این باور رسند که نمایندگان واقعا نمایندگی مردم را می‌کنند و از حقوق آنها دفاع می‌کنند. مجلس باید بتواند از آزادی و حقوق شهروندی حمایت کند.
> باید به سوگندی که یاد کرده‌اند متعهد باشند
حسین کاشفی ادامه می‌دهد: آقای قالیباف باید به سوگند خود متعهد باشد نه اینکه صرفا شعار دهد. ما در این روزها بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند وحدت هستیم و عملکرد مجلس هم باید این مسئله را نشان دهد و در جهت منافع کشور باشد الان متاسفانه به گونه‌ای عمل می‌کنند که تصور می‌شود تنها به تفرقه و شکاف دامن می‌زنند. الان انتظار می‌رود آقای قالیباف و تمام کسانی که به هر طریقی وارد مجلس شده‌اند این جایگاه را حفظ کنند و اینجا بحث حقوقی و حقوق مردم است و باید بتوانند آن طور که قانون گفته است از حقوق مردم دفاع کنند و اینکه مجلس را به عنوان سکوی پرش خود برانند این مسئله به صلاح نیست. این امر در اخلاق سیاسی هم پسندیده نیست.
> حضور و انتخاب نشدن مساوی با انتحار سیاسی است
کاشفی اظهار می‌دارد: ایشان خودش را در چند مرحله در معرض این آزمایش قرار داده است فرض کنیم که ایشان باز هم انتخاب نشوند آنگاه جایگاه شخصیتی خود را در مجلس تضعیف می‌کند و خود باعث تضعیف خویش می‌شود. طبیعی است که افرادی با ایشان موافق نباشند. مدیریت‌های نظامی با مدیریت معمولی متفاوت است و شاید به همین دلیل گفته می‌شود که ایشان ظرفیت کار شورایی را ندارد. چون کار شورایی صبر و حوصله می‌خواهد و نیازمند خرد جمعی است. اینجا سوال پیش می‌آید که کسانی که چنین دیدگاهی دارند چرا اصلا ایشان را به مجلس کشاندند. اگر واقعا شما برای ایشان برنامه داشتید چرا وی را تخریب می‌کنید. وقتی می‌گویند به این دلیل برای مجلس مناسب نیست خیلی‌ها می‌گویند پس به همین دلیل برای کار دیگر هم مناسب نیست. بنابراین برگشت ایشان اگر رای نیاورد که امکانش است برای خود قالیباف هم به صلاح نیست. ایشان باید از کارشناسان بی‌طرف مشورت گیرد که آیا اصلا به صلاح است؟ اینکه عده‌ای از الان برای ایشان ستاد تشکیل دهند ممکن است به فکر خودشان باشند. اما همه بحث من نگاه ملی است. برگشت ایشان برای خود او تضعیف است ایشان که تضعیف شود مجلس تضعیف می‌شود. ما که نمی‌خواهیم مجلس جنجالی درست کنیم که ایشان برگردد و مدام برخورد‌های تنشی وجود داشته باشد. مهمتر از جایگاه حقوقی شخص، جایگاه حقوقی مجلس است. مجلس که می‌خواهد نظارت به مجموعه دولت داشته باشد ابتدا باید خودش انسجام و ارتباط تعاملی داشته باشد تا بتواند آن را پیاده و نقش خود را در جامعه ایفا کند. این‌ها اشکالاتی است که ممکن است بعدا به مجلس وارد شود. طبیعی است مردم برخوردهای نامناسب و وهم آلود در مجلس را برنمی تابند. درست است که از مجلس به عنوان مجلس اصولگرا یاد می‌شود اما در جاهای دیگر به عنوان مجلس ایران شناخته می‌شود بنابراین نمایندگان باید زمینه‌ای ایجاد کنند که مجلس کارایی خود را نشان دهد.