چند ساعت باران، دشتستان را آب برد

يکي از شهروندان برازجاني که سيل به خانه‌اش نفوذ کرده و به همراه خانواده‌اش مشغول خالي کردن آب با دست خالي و چند سطل است، به «آرمان ملي» مي‌گويد: «شهرهاي جنوبي، آمادگي پذيرش روان آب و سيل را با حجم بالا ندارد و مسئولاني که نمي‌دانيم بودجه ترميم سيستم فاضلاب و کانال‌هاي انتقال آب را در کجا هزينه مي‌کنند، حالا پاسخگوي نابودي زندگي ما هستند؟‌ سيستم فاضلاب استان‌ بوشهر و برازجان سال‌هاست که تقريبا از کار افتاده و اين کانال‌ها براي بارندگي هفت ميليمتر تا حداکثر 20 ميليمتري ساخته شده، ولي اگر بارندگي بيشتر شود، به سيل ويرانگر تبديل مي‌شود، اين را مني که پنج کلاس درس خوانده‌ام متوجه مي‌شوم، ولي چطور مسئولان و مديران استان نمي‌دانند، خدا عالم است.» شهرستان برازجان شش رودخانه فصلي دارد که اين رودخانه‌ها فقط در فصل بارندگي آب در آنها جريان پيدا مي‌کند. يکي از عواملي که باعث بروز اين سيل و هدايت روان آب‌ها به سطح شهر شده، انسداد سرشاخه‌هاي روان آبهاست. در نقاط بالا دست شهر برازجان، سرشاخه‌هاي اين رودخانه‌ها به وسيله ساخت و سازهاي غيرمجاز مسدود شده و اين انسداد سبب گرديده که آب‌راهي براي خروج پيدا نکند و سيل به سطح شهرها سرازير شود. ظاهرا مسئولان استان از سيل سال 90 در شهرستان برازجان درس نگرفته‌اند که بالغ بر 14 ميليارد تومان به زيرساخت‌هاي شهر برازجان آسيب زد و جان شش نفر را گرفت. طي 9 سال گذشته هيچ کدام از خسارت‌هاي آن سيل به‌طور کامل جبران نشده و بار ديگر شهرستان با باراني که نبايد تبديل به سيل مي‌شد، دچار خسارت به مردمي شد که ماه‌هاست که هيچ درآمدي به واسطه شيوع کرونا ندارند. يکي از اهالي برازجان که آب باران مغازه لباس فروشي او را تا حد زيادي به خسارت روبه‌رو کرده، در اين رابطه مي‌گويد: «تا ديروز کرونا باعث مي‌شد که خسارت ببينيم و امروز سيل دار و ندارمان را از بين مي‌برد. هشت ماه است که در شرايط قرمز کرونايي بوشهر به سر مي‌بريم و از جيب هزينه‌هاي خورد و خوراکمان را تامين مي‌کنيم و چهار ماه گذشته اجاره مغازه‌مان را پرداخت نکرديم. حالا نيز با اين سيل، تقريبا همه آنچه که برايمان باقي ماند از بين رفت. بايد به چه کسي شکايت کنيم، نمي‌دانم؟»
ابرکوه بيشترين ميزان بارش
وضعيت در شهرستان‌هاي يزد، ابرکوه، ممسني، گناوه و ديلم نيز از اين سيل در امان نبوده‌اند و خيابان‌ها و کوچه‌ها دچار آبگرفتگي شديد شدند. به گفته هلال احمر، «در حال حاضر شش استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.» در شهرستان ابرکوه نيز 43 ميلي‌متر بارندگي ثبت گرديد که اين ميزان از بارندگي در 20 سال اخير بي‌سابقه بوده است. همچنين اين ميزان بارندگي باعث خسارت به باغات، خانه‌هاي مردم و مغازه‌ها در اين شهرستان شد. سرپرست ستاد مديريت بحران استان يزد نيز گفته «اگر شدت بارش باران در ابرکوه ادامه داشته باشد، احتمال وقوع سيل در اين شهرستان وجود دارد.» داوود ايوبي، فرماندار ممسني نيز از خسارت‌ به عشاير و جاده‌هاي روستايي در پي بارندگي‌هاي سيل آسا در اين شهرستان خبر داده است. مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي جنوب استان کرمان هم از آماده‌باش کامل اين مجموعه با توجه به ناپايداري‌هاي جوي خبر داده است. رحيم آزادي، مديرکل بحران استانداري فارس گفته است:«با توجه به بارندگي‌هاي اخير در استان فارس هنوز گزارشي مبني بر وقوع سيل اعلام نشده و بيشتر آبگرفتي در برخي شهرها رخ داده است.»
مسئول کيست؟


محمدباقر محمدي، معاون عمليات سازمان امداد و نجات هلال احمر در خصوص آخرين وضعيت سيل و امدادرساني در استان‌هاي غربي و جنوب غربي گفت: «در چند روز گذشته استان‌هاي خوزستان، کردستان و برخي نقاط ديگر کشور درگير سيل و بارش بودند و در کردستان در يک شب به بالغ بر 700 نفر مسافر درمانده امدادرساني شد. در استان خوزستان 15 شهر درگير سيل و آبگرفتگي شدند و هنوز هم ادامه دارد و اکنون در استان بوشهر، لرستان و چهارمحال نيز همين شرايط وجود دارد؛ در بوشهر شهرهاي بندر گناوه و ديلمان درگير هستند و اکنون امدادرساني در حال انجام است.» به گفته محمدي «مشکل اصلي خوزستان بحث سطح شهر است و سازمان امداد و نجات متولي آن نيست و اين موضوع بر عهده شهرداري و آتش نشاني است.»